رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه انعکاس اخبار واقعی رسالت اصلی رسانه اسلامی است گفت: آیت قرآن و روایت اهل بیت (ص)چگونگی مواجهه و واکنش جامعه در برابر خبر و تصویر وضعیت رسانه در برابر جامعه را ارائه می کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام احمد مبلغی صبح امروز در هشتمین نشست فقه رسانه در دانشکده صدا و سیمای قم، با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه حجرات اظهار کرد: این آیه امر چگونگی مواجهه و واکنش جامعه در برابر خبر و تصویر وضعیت رسانه در برابر جامعه را ارائه می کند.


رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: دین اسلام صدق را عین صلاح و یا عامل اصلی اصلاح می‌داند و بر این اساس وقتی اسلام اخلاق را به عنوان یکی از زیر نبای حرکت اجتماعی و حتی خود دین قرار می‌دهد نمی‌تواند صدق را به عنوان بدیهی ترین و قطعی‌ترین صفت اخلاقی نادیده بگیرد.

مبلغی با اشاره به آیه« إن جاءکم فاسق بنبأ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمین » تصریح کرد: با تمسک به این آیات می توان به سوالاتی مانند " نوع نگاه به رسانه باید چگونگی باشد؟"، "وفاداری به صدق در رسانه  از چه میزان و سطحی برخوردار است؟"، " آیا می توان در رسانه به کذب احیانا دست زد؟" و "آیا نسبت به برخی واقعیت ها در رسانه می توان سرپوش گذاشت؟" پاسخ داد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر واقعیت و حقیقت از سوی اسلام برای فعالیت رسانه‌ای معیار نمی بود معنا نداشت که آیه بر تبّین یعنی کوشش منتهی به واقعیت و حقیقت امر کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه صدق نه تنها معیار، بلکه مادر اخلاق است افزود: بیشتر خوبی‌ها ریشه در صدق دارد اگر صدق در جامعه زوال پیدا کند آن جامعه به غدر، حلیه، مکر، چاپلوسی و تملق تبدیل می‌شود و قول و عمل انسانها در چنین جامعه‌ای از حالت مطابقت با یکدیگر خارج می‌شود.

مبلغی با اشاره به اینکه بر اساس دیدگاه اسلام،  آنچه را که رسانه بیان می‌کند باید با واقعیت تطابق داشته باشد تصریح کرد: کابردسازی خبر امروز جلوه ها و گونه‌های مختلفی پیدا کرده است، با طرح این سوال که اگر یک رسانه بخش ضعیف و حاشیه تری را به عنوان تیتر و بخش اصلی خبر قرار دهد آیا این کذب استیا خیر؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه کاربرد غلط رسانه ها در مورد بزرگ کردن چیزی که در سخن اصلی حاشیه انگاشته می‌شده است خاطر نشان کرد: تیتر کردن امر در حاشیه ای ارتقا دادن به سطح آن امر در حاشیه است که نوعی عدم تطابق با واقعیت را تداعی می‌کند البته گاهی یک مطلب در حاشیه در اصل خبر، تیتر شدن آن می تواند واقعیت را آشکار کند و ظاهرا آن کذب نیست.

وی عنوان کرد: اگر کذب در رسانه به صورت یک رویکرد درآید به خاستگاه و جایگاهی بدل می شود که از آن دروغ به جامعه انعکاس پیدا می کند و در این صورت  آن  رسانه، تاثیری جدی در گسترش وضعیت بداخلاقی و فساد در جامعه را برجای می گذارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه بر خی از آیات قرآن وضعیت عقلایی را مورد تاکید قرار داده اند اظهار کرد: عقلا، اولا به دنبال کشف واقعیت هستند، ثانیا، برای کشف واقعیت نسبت به خبر حساس می‌شوند و ثالثا، در برابر پاره ای از اخبار که مورد سوء ظن قرار دارند راه تفحص را در پیش می گیرند .

مبلغی با اشاره  به اینکه خبر هنگامی که در جامعه عرضه می‌گردد می تواند دارای بازتاب های مهم اجتماعی باشد تصریح کرد: آیات قرآن هنگامی که امر به تبیّن می‌کند نگرانی آن را دارد که در صورت عدم تبیّن و تفحص نسبت به خبر، آسیبی که ریشه در جهل نشات گرفته از خبر دروغ دارد، به جامعه یا بخشی از آن وارد شود./س
برچسب ها: قم ، انعکاس ، اخبار ، رسالت ، رسانه ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.