خبرنگار شبکه تلويزيوني پرس تي وي حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به افغانستان را از مهمترين موانع برسر انعقاد توافقنامه امنيتي ميان دو کشور دانست.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ فائز خورشيد ، خبرنگار اين شبکه در گزارشي از کابل همچنين به حمله شب گذشته هواپيماهاي آمريکا به استان مرزي کنر اشاره کرد و افزود سخنگوي ارتش افغانستان در استان کنر در مرز پاکستان گزارش داد شب گذشته در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به روستاي اسمار ، چهار عضو طالبان کشته شدند. 

محمد هارون يوسف زاي ، سخنگوي ارتش افغانستان  همچنين اضافه کرد در اين حمله سلاحهاي آنها نيز منهدم شدند اما تاکنون نيروهاي طالبان از اظهار نظر در اين خصوص خودداري کردند.  حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به منطقه کنر معمولا جريان دارد و حامد کرزاي ، رئيس جمهور افغانستان نيز به شدت با اينگونه حملات و کشتار غير نظاميان مخالفت مي کند.

بدنبال اين حملات ، شماري از ساکنان منطقه کنر خانه هاي خود را تخليه کرده و براي نجات جان خود به ساير مناطق عزيمت کردند. اين درحالي است که نظاميان آمريکا با افتخار از اين هواپيماها استفاده مي کنند و قصد ندارند به اين حملات پايان بخشند. موضوع حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به افغانستان در مذاکرات ميان کابل و واشنگتن به چالش بزرگي تبديل شده است. حامد کرزاي از مقامات آمريکا براي امضا توافقنامه امنيتي دوجانبه ميان دو کشور آمريکا بايد به حملات شبانه هواپيماهاي بدون سرنشين به مناطق مختلف افغانستان پايان بخشد. وي گفت در صورت ادامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به افغانستان او از مواضع خود عقب نشيني نخواهد کرد.

کرزاي انعقاد توافقنامه امنيتي با آمريکا را براي اين کشور بسيار حائز اهميت خواند و افزود : با امضاء اين توافقنامه ، آمريکايي ها مي توانند نه پايگاه نظامي در اين کشور برپا کنند. نظاميان آمريکايي همچنين ازمحاکمه در دادگاههاي افغانستان مصون بوده و حملات شبانه هواپيماهاي آمريکا به  افغانستان ادامه خواهد يافت. اين درحالي است که مردم افغانستان با اين توافقنامه مخالفند. آنها مي گويند اين حملات تاکنون بسياري غير نظامي را به کام مرگ کشانده است و به همين علت ، از تصميم حامد کرزاي حمايت مي کنند. 

با اين وجود بسياري هنوز به حامد کرزاي اعتماد ندارند زيرا مردم افغانستان و حتي کارشناسان سياسي معتقدند مسئله کشته شدن مردم غير نظامي موضوع جديدي نيست و مردم افغان بارها در عمليات نظامي آمريکاييها کشته شدند و حامد کرزاي تنها نگران ميراثي است که از خود بر جاي مي گذارد. از سويي کرزاي قصد دارد به حملات شبانه نظاميان آمريکا پايان بخشيده و صلح و آرامش را از طريق گفتگو با شبه نظاميان طالبان و آزادي زندانيان گوانتانامو به کشور بازگرداند اما از سوي ديگر نگران آينده سياسي خود است. وي مي داند ، موضوع توافق امنيتي با آمريکا از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است و در صورت امضا اين توافقنامه ، بسياري از دوستان داخلي و خارجي خود را از دست خواهد داد. 


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار