به منظور استفاده‌‌ی بهینه و بهره‌گیری متقابل از ظرفیت‌ها، امکانات و خدمات علمی و پژوهشی، تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منعقد شد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، در جلسه‌ی انعقاد اين تفاهم‌نامه ضمن عرض خیرمقدم به مدیران و کارشناسان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را هم‌افزایی و مضاعف کردن توان موجود برای دسترس‌پذیر کردن دانش به پژوهشگران عنوان کرد و گفت: ما در گذشته، همکاری‌هايی با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم و امیدواریم این همکاری در آینده نیز به‌طور گسترده‌تری بین این دو سازمان انجام شود.

محمد هادي زاهدي با اشاره به تاكيدات توليت عظمای آستان قدس رضوي مبنی بر این که بايد تمامي منابع مطالعاتي دنيا در كتابخانه‌ی مركزي آستان قدس رضوي گردآوري شود، اظهار داشت: سیاست کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی، گردآوری تمام منابع منتشرشده‌ی چاپی است و بر این اساس، در چند سال اخیر، بیش از یک میلیون جلد کتاب به منابع کتابخانه‌های سازمان افزوده شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، منابع چاپی کتابخانه‌های سازمان را بیش از 3 میلیون و 500 هزار جلد عنوان کرد و گفت: بیش از یک میلیون و 800 هزار جلد از این كتاب‌ها در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.

وی افزود: با توجه به «سامانه سیمرغ»، هم‌اکنون کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی با 800 هزار رکورد (800 هزار عنوان کتاب)، بیشترین رکورد را در میان کتابخانه‌های کشور دارد.

كتابخانه آستان قدس رضوي، افتخار ملي است

در ادامه‌ی این جلسه، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی را افتخار کشور و نظام خواند و بیان کرد: باعث افتخار است که کتابخانه‌ای بزرگ، رو به توسعه و با عمق و ریشه‌ای تاریخی در پایتخت معنوی ایران قرار دارد.

دکتر محمد رجبی اضافه کرد: کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی با محوریتی که در آسیای میانه و شبه‌قاره‌ی هند دارد، از اهمیت فراوانی برخوردار است و ما خرسندیم که در ارتباطی پیوسته با این کتابخانه، به توسعه‌ی آن و در کنارش به رشد خود کمک مي‌کنیم.

همکاری و مشارکت در طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی راهبردی، کاربردی و افکارسنجی لازم برای طرفین، ارائه‌ی مشاوره به مسئولان بخش‌های نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی، سربی و دیجیتال و نیز اعزام مشاوران، بر حسب نیاز طرفین و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای کتابداران در زمینه‌ی حفاظت و نگه‌داری کتاب‌های خطی و چاپ سنگی و کتابخانه‌ی مجازی و کتاب‌های دیجیتال از مفاد اين تفاهم نامه است.

هم‌چنين دیجیتال‌سازی کتاب‌های خطی، اسناد و عکس‌های قدیمی، واگذاری کتاب‌ها، نشریه‌ها و روزنامه‌های مکرر منتشره از سوی طرفین، ارائه‌ی خدمات به پژوهشگران طرفین تفاهم‌نامه و هم‌چنین واگذاری تصویر نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی ، چاپ سربی، نشریه‌ها، از ديگر مفاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به شمار مي‌رود./س

برچسب ها: امضا ، تفاهم ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.