شکایت عفو بین الملل از سازمان‌های امنیتی انگلیس

سازمان عفو بين الملل چالش حقوقي را عليه دستگاه‌هاي امنيتي انگليس دنبال مي‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين ، سازمان عفو بين الملل اعلام کرده است در خصوص نگراني‌هايي که از اقدام دستگاه‌هاي امنيتي انگليس در شنود مکالمات تلفني و رصد مکاتبات اينترنتي خود دارد، اقدامات حقوقي را عليه اين نهاد دولتي انگليس دنبال مي‌کند.

در تازه‌ترين چالش هاي حقوقي که ناشي از افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن پيمانکار سابق سازمان امنيت داخلي آمريکا است، عفو بين الملل اعلام کرد : به شدت ممکن است ايميل‌ها  و تماس‌هاي تلفني اين سازمان شنود شده باشد.

مايکل بوچنک مدير بخش حقوق و سياستگذاري سازمان عفو بين الملل گفت: به عنوان سازماني جهاني که روي موضوعات حساس متعددي کار مي‌کند، جاسوسي درباره اين فعاليت‌ها براي دستگاه‌هاي امنيتي در انگليس و آمريکا جذاب خواهد بود و ما عميقا از اينکه ارتباطات تلفني و اينترنتي کارکنانمان رصد شده باشد، نگران هستيم.

اين چالش تازه، به  دنبال اين افشاگري شکل گرفته است که جي سي اچ کيو (GVHQ) در انگليس و همتاي آمريکايي آن يعني ان اس اي (سازمان امنيت داخلي آمريکا) به توانمندي‌هايي دست يافته‌اند که به آنها کمک مي‌کند نظارت بر فضاي اينترنت و شبکه تلفن‌هاي همراه را بدون اتکا به خدمات‌رسان رايانه‌اي شرکت‌هاي اينترنتي انجام دهند و اطلاعات خام را از کابل‌هاي زيردريايي جمع آوري کنند. دو برنامه "پريزم" و "تمپورا" مي‌توانند حجم وسيعي از اطلاعات خصوصي را درو کنند و اين اطلاعات بين اين دو کشور مبادله مي‌شود.

 ابعاد اين برنامه نظارتي، نگراني هايي را در اروپا و آمريکا ايجاد کرده است. سه چالش حقوقي هم اکنون در اين خصوص در انگليس از طرف گروه‌هاي "ليبرتي" ، "پرايوسي  اينترنشنال" و "بيگ برادر" مطرح است. 

سازمان عفو بين الملل مي‌گويد با توجه به حساسيت فعاليت‌هايي که انجام مي دهد به شدت احتمال دارد  هدف اين جاسوسي هاي غيرقانوني قرار گرفته باشد. 

اين سازمان شکايت خود را در دادگاه مطرح و اعلام کرده است شنود مکالمات اين سازمان نقض ماده هشت و ده حقوق بشر است. اين سازمان خواستار رسيدگي علني به اين شکايت شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار