دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به ضرورت های مدیریت نوین در بخش کشاورزی گفت: سنتی بودن مشاغل کشاورزی به این بخش آسیب رسانده است.

 

حسن دوشمیل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود با بیان آنکه محدودیت زمین های کشاورزی در مازندران روز به روز در حال تبدیل شدن به یک تهدید است، اظهار داشت: سنتی بودن کار کشاورزی و ارزانی محصولات سنتی نظیر برنج از یک سو و گرانی اراضی و درآمدهای فراوان ناشی از ساخت و سازهای غیر مجاز بویژه در غرب مازندران از سوی دیگر باعث شده تا کشاورزی مورد تهدید قرار گیرد.

وی افزود: بدلیل آنکه آمارهای اراضی کشاورزی در مازندران در اغلب موارد مربوط به دهه های 60 است متاسفانه باعث تصمیم گیری های نامناسب در بخش فعالیت های کشاورزی شده است.

وی از تلاش نظام صنفی کار کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در ارائه خدمات و ساماندهی فعالان بخش کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد و گفت: معتقدیم قبل از ارائه برنامه ها و طرح های کشاورزی در سطح استان لازم است تا آمارهای دقیقی از فعالان این بخش تهیه شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اضافه کرد: تاکنون بیش از هشت هزار کد صنفی برای فعالان کشاورزی استان مازندران صادر شده که از خدمات نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی بهره مند هستند.

دوشمیل به بخشی از خدمات ارائه شده در نظام صنفی کشاورزی اشاره کرد و گفت: صدور دفترچه عضویت و پروانه های فعالیت برای مشاغل کشاورزی و منابع طبیعی، بهره مند شدن فعالان نظام از مساعدت های بانکی و یارانه ای دولتی، ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره ای مهندسی کشاورزی بصورت رایگان از فعالیت های نظام صنفی کشاورزی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی، برگزاری دوره های آموزش تخصصی، بازاریابی و تبادل تولیدات با بازارهای مصرف در کشورهای همسایه بخش دیگر از فعالیت های این نظام صنفی قلمداد می گردد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از آمادگی این نظام صنفی برای ایجاد بازارچه های کشاورز در تمامی روستاهای استان خبر داد و افزود: شکوفایی اقتصاد کشاورزی و خارج کردن بازار از انحصار افراد و واسطه گری مهمترین فعالیت نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی تاکید کرد: فعالیت کشاورزی منحصر به محصولات خاصی نیست و متاسفانه همین رویکرد سنتی به امر کشاورزی باعث تهدید و بی رونقی کشاورزی در استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید خاک های کمپوست، جمع آوری بذور جنگلی، پرورش گیاهان دارویی، تولید غذای ماکیان ، پرورش حشرات مفید، تولید علوفه ارزان و پودر پوست مرغ، کنسانتره و تفاله خشک انواع مرکبات و کنسرو و انجمادسازی بسیاری از محصولات دریایی و صیفی جات و فعالیت فراوان دیگر بخشی از رویکرد جدید به کشاورزی است و با آموزش و ترویج درست باعث تحقق اقتصاد کشاورزی می شود./س

انتهای پیام //

برچسب ها: صنف ، کشاورزی ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.