اولويت بندي و برآورد نيازهاي پژوهشي و راهبردي صنايع دريايي كشور و اطلاع رساني برنامه ها و نتايج پژوهش هاي كاربردي دريايي از ضرورياتي است كه بايد بيش از گذشته ميان دستگاه هاي اجرايي مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا ؛ رئيس كارگروه تخصصي امور پژوهشي و فناوري شوراي عالي صنايع دريايي كشور در پنجمين جلسه از نشستهاي اين كارگروه  ضمن تشريح عملكرد و اقدامات با اشاره به كمبودهايي كه در راستاي توسعه صنايع دريايي كشور وجود دارد تصريح كرد: انجام برنامه ريزي هاي ميان مدت و بلندمدت، تنظيم قوانين، ارائه آيين نامه هاي جديد و اصلاح آيين نامه هاي ايجاد كننده مشكلات در زمينه امور پژوهشي و فناوري دريايي از اقداماتي است كه بايد به اجرا درآيد.

«جبل عامليان» با تاكيد بر نقش اين كارگروه تخصصي در اجراي فعاليتها افزود:  براي كمك به دستيابي اهداف شوراي عالي صنايع دريايي كشور  نياز به مشاركت جدي بخش هاي دريايي از دستگاه هاي اجرايي مختلف داريم .

همچنين اهميت تخصيص بودجه مستقل و مناسب براي دبيرخانه شوراي عالي، به منظور پشتيباني از انجام كارهاي پژوهشي دريايي از ديگر مباحثي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

در ادامه اين جلسه هر كدام از نمايندگان دستگاههاي اجرايي به تشريح عملكرد و اقدامات صورت گرفته در حوزه صنايع دريايي پرداختند .

براين اساس؛« چگيني»  رئيس پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي با اشاره به اهميت و جايگاه درياها و اقيانوس ها، به نيازمندي امروز كشور به توسعه معطوف به درياها و اقيانوس‏ها، تاكيد كرد.

ارائه  شاخص‏ها و آمارهايي در زمينه فعاليت‏هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دراين صنعت و مباحثي در خصوص صنايع دريايي در نقشه جامع علمي كشور و وارد شدن مباحث دريايي در كتاب ها و دروس مقاطع تحصيلي مختلف نيز از جمله ديگر موضوعات مطروحه دراين جلسه بود.

در ادامه اين نشست نمايندگان ندسا، نداجا و ساير اعضاء به موضوع ضعف كارهاي پژوهشي و فرهنگي دريايي در كشور، علي رغم تلاش هاي صورت گرفته پرداختند .

براين اساس؛  نياز مبرم كشور به هماهنگي بيشتر و ساماندهي فعاليت هاي پژوهشي دريايي و نيز پرهيز از ايجاد ساختارهاي موازي در امور پژوهشي دريايي مورد تاكيد قرار گرفت  و ضرورت ايجاد سامانه ملي اطلاعات تحقيقاتي (سمات- http://www.semat.ir) كه به منظور گردآوري و نشر اطلاعات علمي و پژوهشي  دريايي به اجرا درآمده است مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه اين نشست؛  نماينده فراكسيون دريايي مجلس شوراي اسلامي مشكلات بورسيه شدن دانشجويان دريانوردي و هزينه بالاي تربيت نيروي انساني در اين رسته و نحوه ارزشيابي مدارك فارغ التحصيلان و تقويت فعالان در اين رشته تحصيلي را مورد اشاره قرار داد.

به گفته كارشناسان حاضر دراين نشست ؛  تبيين محدوديت هاي قانوني در اين زمينه و  نياز به اخذ مصوبه در شوراي عالي صنايع دريايي كشور براي حل اين مشكلات از ضرورياتي است كه بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

بر اين اساس؛ در اين راستا مقرر شد گروه ويژه اي در شوراي عالي براي بررسي مشكلات دريانوردي در ايران به ويژه آموزش هاي مهارتي و تربيت دريانوردان، با مشاركت نمايندگان تعيين شده تشكيل شود.

در اين نشست كارگروه تخصصي امور پژوهشي و فناوري شوراي عالي صنايع دريايي كشور به منظور همفكري، دريافت نظرات و پيشنهادات صاحب‏نظران دريايي كشور در حوزه مباحث توسعه فعاليت هاي دريايي، نيازسنجي دقيق و اولويت بندي امور در دستگاه هاي اجرايي كشور، اطلاع رساني از برنامه ها و دستاوردهاي پژوهش كاربردي متناظر با آن، اعلام آمادگي كرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار