آیت‌الله محسنی گرکانی:

عدم توجه به مسایل اخلاقی مهمترین علت افزایش پرونده‌های کیفری است

رئیس دیوان عالی کشور افت مسائل اخلاقي در جامعه را يكي از علل افزايش پرونده‌هاي كيفري دانست.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، جلسه هيات عمومي اصراري كيفري ديوان عالي كشور صبح امروز سه‌شنبه(19آذرماه) به رياست آيت‌الله محسني گركاني و قضات عالی رتبه برگزار شد.

رئیس دیوان عالی کشور ضمن تبریک ميلاد مبارك هفتمين اختر تابناك آسمان ولايت و امامت حضرت امام موسي كاظم(ع) اظهارداشت: متاسفانه افت مسائل اخلاقي در جامعه يكي از علل افزايش پرونده‌هاي كيفري است و مسئولين محترم فرهنگي جامعه بايد با تلاش مضاعف در جهت رشد و ارتقاء سطح فرهنگ عمومي و فرهنگ حقوقي جامعه تلاش كنند تا با ارتقاء آگاهي‌هاي حقوقي مردم، جرائم در جامعه كاهش يابد.

وی در تبيين نقش ايمان و اعتقاد ديني در زندگي فردي و اجتماعي افراد، تصریح کرد: ايمان در بهبود روابط اجتماعي و گسترش محبت و الفت در ميان مردم نقش بزرگي دارد بگونه‌اي كه ناراحتي‌ها و بداخلاقي‌هاي شخصي و اجتماعي را كاهش مي‌دهد و به قلب انسان آرامش مي‌دهد همانگونه كه در قرآن كريم نيز آمده است الابذكرالله تطمئن القلوب و در جاي ديگري نيز بيان فرموده مومنان كساني هستند كه ياد و ذكر و نام خدا موجب آرامش قلب و اطمينان دل آنها مي‌گردد.

آيت‌الله محسني گركاني با قرائت آيه شريفه الا في الفتنه سقطوا افزود: ايمان، غرائض و تمايلات نفساني انسان‌ها را تعديل مي‌كند و عفاف و پاكدامني و امانت ورزي را تا عمـق جان آدمي نفـوذ مي‌دهد و دل‌ها را مهربان مي‌كند و به يكديگر پيوند مي‌زند، اعتقاد و اعتماد متقابل را ميان افراد برقرار مي‌سازد و ارزش‌ها را محترم و عدالت را امري مقدس مي‌شمارد.

وی افزود: دوستان ايماني به يكديگر آن گونه مهر مي‌ورزند كه آنچه را براي خود دوست مي‌دارند يا ناپسند مي‌شمارند براي دوستان ديني خود نيز همانگونه بخواهند يا ناپسند بشمارند.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه تصریح کرد: ايمان مذهبي در افراد با ايمان نيروي مقاومت مي‌آفريند و تلخي‌ها و ناكامي‌ها را شيرين مي‌كند و مومنين در نهايت بي توقعي به يكديگر كمك مي‌كنند و در مقابل ظلم و فساد به پا مي‌خيزند و به ستمگر مجال ستمگـري و فساد نمي‌دهند، با وحـدت و همـدلي آلودگي‌هاي اجتماعي را پاك سازي و توطئه دشمنان را ناكام مي‌کند.

آیت‌الله محسنی گرکانی خاطرنشان کرد: تجليـات انسـاني در سايه اتحـاد و برادري مـانند ستارگـان درخشان در آسمـان تـاريخ بشري مي‌درخشد چرا كه همه افراد را مانند اعضاء يك پيكر به هم پيوند داده و متحد گردانده است. چنانکه در فرمايشات رسول گرامي اسلام آمده است:" جامعه اسلامي همانند اعضاء يك خانواده‌اند محبت و مهرباني و دلسوزي سرشار در ميان آنها به گونه‌اي است كه اگر يك نفر از اعضاء خانواده به بيماري دردمند گردد، همه افراد خانواده غصه دار و بي قرار مي‌شوند همچنين اگر يكي از افراد با ايمان دردمند شود يا مشكلي زندگي او را تلخ نمايد، همه مومنان بايد دست به دست هم دهند و در راه برطرف كردن مشكل او بسيج گردند اگر اين دستور جامع پيامبر اعظم در ميان  جمعيت كثير مسلمانان جهان بصورت فرهنگ نهادينه شود قدرت جهاني و امنيت عمومي مسلمانان، سراسر جهـان را فرا مي‌گيرد و بر همه دشمنان اسلام پيروز مي گرداند و همه اين ها از ايمان به خدا سرچشمه مي‌گيرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار