هیچ درصدی از نمایش "سقراط" تحت هیچ شرایطی نباید به شهرداری تعلق گیرد، چرا که تاکنون شهرداری هیچ‌گونه کاری برای تئاتر و فرهنگ این مملکت نکرده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه‌ی تئاتر باشگاه خبرنگاران نشست رسانه‌ی نمایش "سقراط" امروز با حضور حمیدرضا نعیمی کارگردان و نمایشنامه نویس، فرهاد آییش بازیگر، لادن مستوفی، ایوب آقاخانی، رضا مهدی‌زاده طراح صحنه، زینلیان طراح لباس در سالن کنفرانس مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار شد.
 


حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش "سقراط" ابتدا درخصوص عبور از موانع سخت و دشوار برای این نمایش عنوان کرد: نمایش "سقراط" بعد از پشت سرگذاشتن موانعی سخت بالاخره به اجرا نزدیک شد و این کار با همکاری بزرگان و اساتید انجام شد که نتیجه‌ی راضی کننده‌ای دربر داشت.
 
وی ادامه داد: شرایط به ما اجازه نداد تا تئاتری درخور نام ایران روی صحنه ببریم اما در کل با تلاش بازیگران و عوامل نمایش موفقی شده است.
 
نعیمی با اشاره به رنج‌ها و سختی‌هایی که قبل از اجرا برده است بیان کرد: من همیشه از اولین روزهای آغاز کارم رسانه‌ها را در جریان نمایش می‌گذاشتم اما برای این کار اصلا در شرایط خوبی نبودم به طوریکه هر روز نگران توقف کار و نداشتن پول بودم.
 
وی افزود: هیچ‌کدام از عوامل نمایش برای این کار با من توافق مالی نکردند حتی فرهاد آییش برای این کار دو سریال را از دست داد و حتی راجع به مسائل مالی هم با من صحبت نکرد.
 
نعیمی گفت با وجود موافقت مرکز هنرهای نمایشی و جشنواره‌ی فجر برای اجرای نمایش"سقراط" اما هیچ‌گونه حمایتی از ما نکرد و مرکز هنرهای نمایش قرار داد ما را بالاترین مبلغ قرار داد برای امسال عنوان کرد.

وی اظهار داشت: من امیدوار بودم حداقل از مبلغ بلیط و گیشه بتوانم تا حدودی دستمزد عوامل را پرداخت کنم اما باید از فروش گیشه هم 15 درصد به بنیاد رودکی، 5 درصد به شهرداری و 20 درصد به مرکز هنرهای نمایشی دهیم.
 
نعیمی ادامه داد: من حاضرم از فروش گیشه 60درصد به مرکز هنرهای نمایشی دهم اما 5 درصد به شهرداری ندهم چرا که تاکنون شهرداری هیچ‌گونه کاری برای تئاتر و فرهنگ این مملکت نکرده است.
 
وی تأکید کرد: بنیاد رودکی به ما گفت من از اجرای نمایش در تالار وحدت ضرر خواهم کرد اما اگر کنسرت داشتیم سود بیشتری می‌بردیم، این مسئله یعنی اینکه به اندازه‌ی پفک چی توز به تئاتر توجه نمی‌کنند.
 
فرهاد آییش بازیگر نمایش سقراط نیز در ادامه‌ی نشست عنوان کرد: گروه بازیگران و به طور کل نمایش "سقراط" پشت صحنه‌ی بسیار خوبی داشت و سرچشمه‌ی این موضوع عشق است چرا که من معتقدم کاری که با عشق انجام شود به طور حتم بسیار موفق خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در نمایش "سقراط" من دچار چالش‌های بسیای شدم و این کار اولین کاری بود که من را مجبور به خواندن کتاب تحقیقات بسیار شد.
 
آییش عنوان کرد: من زمانی که نمایشنامه را خواندم متوجه روابط "سقراط" با دوستانش و دشمنانش شدم و یکی از جالب‌ترین نکات نمایش آن بود که به مسئله‌ی ظرافت زنان اهمیت بسیاری داده است و نگاه ضد مرد سالاری دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: به طور کل نمایش "سقراط" حرف‌ها و ذهن حمیدرضا نعیمی است.
 
لادن مستوفی بازیگر نمایش "سقراط" در این نشست با اشاره به شخصیت زن در نمایش عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های نمایش شخصیت‌های مختلف زنان در دوران‌های متفاوت تاریخی است البته نگاه زنان در این نمایش به طوری با شخصیت‌های زنان امروز جامعه‌ی ما نیز برابری می‌کند.
 
وی ادامه داد: از اینکه در کنار دوستانم در این نمایش بازی می‌کنم بسیار خوشحال هستم.
 
ایوب آقاخانی بازیگر نمایش سقراط که نقش افلاطون را در این کار ایفا می‌کند گفت: نمایشنامه‌ی "سقراط" بسیار خواندنی و دیدنی است چرا که محصول نگاه ویژه‌ای حمیدرضا نعیمی بوده و تاریخ را به نفع اندیشه‌های با طراوتش تعریف کرده است.
 
وی ادامه داد: "سقراط" را با یک رنج مکرر و غیرقابل توصیف به صحنه بردیم چرا که به ما وعده‌های حمایت دادند اما هیچ‌گونه حمایتی از ما نکردند.
 
آقاخانی گفت: نسل من و حمیدرضا نعیمی ، داود رشیدی و علی نصیریان و دانشجویانی که امروز وارد صحنه‌ی تئاتر می‌شوند دیگر فقط با عشق تئاتر کار نکنند.
 
وی اظهار داشت: چنانچه نسل من و نعیمی دچار خستگی درمان ناپذیر شود و فکری برای ما نشود از گردونه خارج خواهیم شد.
 
آقاخانی خاطر نشان کرد: نقش افلاطون به طور مختص افلاطونی نیست که ما می‌شناسیم بلکه ما با اندیشه‌های حمیدرضا نعیمی درخصوص افلاطون بازی می‌کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
nazaninaminloo
۰۱:۵۸ ۲۹ دی ۱۳۹۲
خیلی تئاتر خوبی بود من لذت بردم نور با حالت بازیگر عوض میشد