رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از پنج هزار قطعه غاز خاکستری در مسیر مهاجرت خود به مناطق گرمسیر در تالاب های این شهرستان فرود آمدند.

  

 

کامران حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مهاباد اظهار کرد:این غازها که عمدتاً در تالاب بین المللی کانی برازان فرود آمده اند از مناطقی چون شمال اروپا و سیبری وارد این تالاب ها شده اند.

وی افزود: تالاب های این شهرستان به ویژه کانی برازان استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد این تالاب ها می شوند.

حسینی با بیان اینکه بارندگی های مطلوب یک ماهه اخیر موجب شده تا شمار انواع پرندگان موجود در این تالاب نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند اظهار کرد: این پرندگان برای زمستان گذرانی و استراحت در مسیر مهاجرت به مناطق گرمسیری وارد این تالاب شده اند و پس از چند روز استراحت به مهاجرت خود ادامه می دهند.

وی تالاب بین المللی کانی برازان را یکی از مهمترین تالاب های منطقه برای انواع پرندگان مهاجر ذکر کرد و گفت: این تالاب به دلیل وضعیت و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های بسیار مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای ده ها هزار قطعه انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.

به گفته حسینی این تالاب تقریباˈ در تمامی فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد و این امر از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.

رییس اداره حفاظ محیط زیست مهاباد اضافه کرد: در این تالاب همچنین حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک، چوب پا، چنگر، قو و پرستوی دریایی نیز به تغذیه و زمستان گذرانی می پردازند.

تالاب کانی برازان، با وسعتی افزون بر 900 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.