نماینده مردم تهران گفت: جواب سخنان غیرمودبانه رئیس‌جمهور به اصطلاح مودب آمریکا را چه کسی می‌دهد، در کجای این متن غنی‌سازی آمده است، آیا متن دیگری در دست داریم و از طرفی دیگر طرف‌های اصلی مذاکره کننده ما نیز به این حرف اذعان ندارند، پس ما بر سر چه چیزی مذاکره کرده‌ایم، اینکه بگوییم در NPT به نظر حرف درستی نیست و اگر این حرف درست باشد، پس چرا ما در حال مذاکره تحریم شدیم؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه (20 آذرماه) در نطق میان دستور خود گفت: از ریاست جمهور بابت سرکشی به منازل خانواده شهدا به عنوان یک اقدام ارزشمند تشکر می‌کنم و امیدواریم این اقدام ادامه پیدا کند و از وی بابت اصلاح برخی جملات نیز که در محافل به ویژه مجلس می‌فرماید؛ اینکه مردم در انتخابات به خشونت "نه" گفتند و به اعتدال "آری" سپاسگزارم.
 
وی افزود: اخیرا وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران جملاتی را گفته‌اند که نه در شان ملت ایران بود و نه در شان خود وزیر امور خارجه، یک توصیه به وزیر خارجه و دیپلمات دارم و آن اینکه حقوقدانان در کار سرهنگ‌ها دخالت نکنند و اگر شکی در توانمندی ملت ایران دارند، در حاشیه نشست بعدی 1+5 از آقای جان کری که برخی از اطلاعات را دارند سوال کنند، ولی امیدوارم وی با این ذهنیت در مورد مردم ایران و توانمندی‌ها در مذاکرات حاضر نشده باشد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: اگر تا به اینجا اینگونه بوده، مِن‌بعد آن را اصلاح کنند تا شیرینی یک مذاکره مقتدرانه‌تر از گذشته را بچشند، برخی از این اطلاعات مدیریت شده و محدود را سرویس‌های رژیم صهیونیستی به دست آورده‌اند و بعد از آن فکر تهدید کردن از ذهنشان بیرون رفت و جرات تهدید نیز نداشتند.
 
بذرپاش با اشاره به توافق‌نامه ژنو اظهار داشت: اگرچه از کلیات و تحرکات دیپلماتیک دولت و تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، ولی به این معنا نیست که در جزئیات چیزی نگوییم، چرا طرف مذاکره کننده این میزان هتاکانه صحبت می‌کند و کسی جواب آن را نمی‌دهد.
 
وی افزود: جواب سخنان غیرمودبانه رئیس‌جمهور به اصطلاح مودب آمریکا را چه کسی می‌دهد، در کجای این متن غنی‌سازی آمده است، آیا متن دیگری در دست داریم و از طرفی دیگر طرف‌های اصلی مذاکره کننده ما نیز به این حرف اذعان ندارند، پس ما بر سر چه چیزی مذاکره کرده‌ایم، اینکه بگوییم در NPT به نظر حرف درستی نیست و اگر این حرف درست باشد، پس چرا ما در حال مذاکره تحریم شدیم؟
 
نماینده مردم تهران تاکید کرد: قرار است در 6 ماه آینده و در مراحل بعدی چه امتیازی بدهیم، اصلی‌ترین بخش تحریم ما که بخش نفتی و پولی و جابجایی پول در شبکه بانکی است، برداشته شود، آیا طرف‌های غربی گزینه‌های دیگری روی میز خواهند گذاشت، این که مرتب می‌گویند امنیت رژیم صهیونیستی برای ما مهم است آیا نمی‌خواهند با این موضوع با شما مذاکره کنند؟ اینکه مرتب بی‌آبروترین آدم‌ها در عرصه حقوق بشر دم از نقض حقوق بشر در ایران می‌زنند؟ آیا نمی‌خواهند در این باره با شما مذاکره کنند؟ حواستان باشد این است رسم دیپلماتیک، نه صرفا لبخند و حضور در فیس بوک و سایر امور از این دست.
 
بذرپاش تاکید کرد: چرا اصل تعهدات در متن توافق‌نامه ژنو نیامده و در ضمیمه آمده و اصل تعهدات ایران در اصل توافق‌نامه آمده است و این همه جملات تفسیرپذیر توسط طرفین با کدام منطق دیپلماتیک سازگار است، قرار بود فرق این دور از مذاکرات با مذاکرات گذشته این باشد که ابتدا گام آخر توافق کنید و بعد گام اول را برداریم. کدام گام آخر توافق شد که ما قدم اول را برداشتیم، برخی از رفع تحریم‌ها مانند پرداخت پول به نهادهای بین‌‌المللی بیشتر به نفع غربی‌ها است، برداشتن این تحریم‌ها چه ضرورتی داشت؟ آیا برداشتن تحریم از فروش نفت مهمتر از این موضوع و به نفع ملت ایران نبود؟
 
وی افزود: محل غنی‌سازی که هیچ اشاره‌ای به آن نشده چه تضمینی دارد که آنها در ایران بودنش را بپذیرند. در مذاکرات آتی شما می‌خواهید با چه پشتوانه و اهرمی وارد شوید در حالی که دولت در حال سیاه‌نمایی شبانه‌روزی است و با خالی نشان دادن کشور از منابع از یک طرف و خالی شدن دست سازمان انرژی اتمی از مواد و تجهیزات از طرف دیگر. معلوم نیست دور بعد شما با چه اهرمی در مذاکرات حضور خواهید داشت.
 
عضو کمیسیون صنایع بیان کرد: رئیس‌جمهور که در انتخابات با شگرد تبلیغاتی سرهنگ و حقوقدان برای خود مانور تبلیغاتی فراهم آورد، باید این را بداند که هر چند سالیانی در کسوت شبه سرهنگی در ارتش حضور داشته و خدمت کرده و پس از آن سالیان طولانی در کسوت امنیتی با عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خدمت کرده‌اید این را نیز باید بداند که اگر نیروهای مسلح شریف، سپاه سرافراز، ارتش سربلند و نیروی انتظامی زحمتکش و مجاهدت‌های خانواده‌های صبور آنها نبود، حال نه کشوری بود که شما رئیس‌جمهور آن باشید و نه حقوقدانی که در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری کند.
 
وی تاکید کرد: ما به این قشر و خانواده‌های آنها خیلی بدهکاریم و خانواده‌های شهدا که بخشی از این خانواده‌ها هستند از ما خیلی طلبکارند. حواسمان باشد روش‌های تبلیغاتی ما زحمات همت، باکری و خرازی، ستاری و صیاد شیرازی و آبشناسان را از بین نبرد.
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه رئیس‌جمهور با هدف اینکه می‌خواهد نشان دهد دولت در حال کار است و در گذشته وضع خراب بوده و کارها زمان می‌برد تا خود را نشان دهد به عنوان یک تدبیر سیاسی باشد که می‌گوید خزانه خالی است اما اگر رئیس‌جمهور در سیاه‌نمایی از حد اعتدال خارج شود و بداند خود وی در اداره کشور دچار مشکل خواهد شد و در برنامه‌ریزی‌ها اشتباه خواهد کرد که نمونه این اشتباه در بودجه سال 93 تقدیمی به مجلس شورای اسلامی است که هم در سقف بودجه و هم در نامتوازن بودن ارقام بودجه در توسعه مناطق محروم هم در میزان درآمدهای دلاری، هم در قیمت دلار و هم در میزان درآمدهای مالیاتی و حتی در رنگ جلد بودجه هم که به رنگ بنفش تغییر پیدا کرده دچار مشکل خواهیم شد.
 
بذرپاش ادامه داد: اینکه اصلی‌ترین شعار اقتصادی ما کنترل تورم باشد خوب است ولی دولت به خوبی می‌داند که اصلی‌ترین دلیل تورم افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته بوده است نه فقط رشد نقدینگی که شاهد آمارهای که معاونت ریاست جمهوری روز گذشته اعلام کرده است. اصلی‌ترین راه برای کنترل تورم کاهش نقدینگی از طرف دولت مطرح می‌شود آن هم از طریق عدم تزریق پول به بسیاری از پروژه‌ها که خود دولت به خوبی می‌داند که این روش در کوتاه مدت و میان مدت به بیکاری بیش از پیش اضافه خواهد کرد و از طرف دیگر کارگران چینی و کارگران خارجی بیشتر صاحب کار می‌شوند. مشاوران اقتصادی مشورت‌های درخورتر بدهند.
 
عضو کمیسیون صنایع در پایان خاطر نشان کرد: سؤال من این است که چگونه با خزانه خالی در طی چند روز و یکی دو هفته تمام انبارهای کالاهای اساسی پر شد. به نظر من همان حرفی که دولت در انتخابات زد، 80 درصد بی‌تدبیری و 20 درصد تحریم بر همان سیاق حرکت کند که بسیاری امور اینگونه حل خواهند شد.
انتهای پیام/
برچسب ها: بودجه ، رقم ، درآمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۲
تشکر و درود
آخرین اخبار