روند خلع سلاح شيميايي سوريه، تل آويو را با فشار فزاينده بين المللي براي پيوستن به پيمان منع توليد و تکثير تسليحات شيميايي مواجه کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي ؛  تلاش ها براي خلع سلاح شيميايي خاورميانه با خودداري اسرائيل و مصر از پيوستن به معاهده بين المللي منع توليد و تکثير اين تسليحات، با مانع مواجه است. با توجه به اينکه سوريه اکنون در اين مسير قرار دارد، فضاي کمي براي مانور کشورها در اين عرصه باقي مانده است.

پائولا اسليير خبرنگار اين شبکه با نمايش تصويري از اسرائيلي هايي که براي گرفتن ماسک ضد گاز صف کشيده اند، مي گويد اين صحنه ها شايد به زودي به صحنه هايي متعلق به گذشته تبديل شود. هم اکنون توصيه اي به کابينه اسرائيل وجود دارد که توليد اين ماسک ها براي مردم متوقف شود.

به نظر مي رسيد حرکت سوريه در مسير خلع سلاح شيميايي، نگراني هاي اسرائيل را از خطر حمله اي شيميايي از ميان برده است. ويليام بانکس استاد دانشگاه سيراکوز مي گويد: «سلاح هاي شيميايي از جمله هولناک ترين تسليحاتي است که بشر شناخته است و ما کشورهاي جهان مدت ها است توافق کرده ايم که اين تسليحات را کنار بگذاريم».

فقط مصر و اسرائيل در خاورميانه هنوز به اين جمع نپيوسته اند. تل آويو اين ميثاق بين المللي را امضا کرده اما آن را تصويب نکرده است.ديويد فريمن از موسسه مطالعات امنيت ملي مي گويد اسرائيل نمي خواهد بنا به علل بازدارندگي توانمندي هاي خود را فاش کند.

تل آويو در خصوص سلاح هاي شيميايي موضعي مبهم را حفظ کرده است. طبق گزارش هاي رسانه هاي خارجي، اسرائيل زرادخانه اي متشکل از انواع تسليحات دارد اما ساکنان اسرائيل از اينکه در اين خصوص سوالات زيادي بپرسند، منع شده اند.

رووِن پداتزور مدير مرکز گفت و گوي راهبردي مي گويد: «علل مشابهي همواره وجود داشته است. زماني که مسئله اي امنيتي مطرح است، ما نبايد به آن کار داشته باشيم. ما تشکيلات دفاعي داريم که مي داند چه بکند و لزومي ندارد ما در اين باره چيزي بدانيم».اما با توجه به وجود سوريه، استدلال هاي اسرائيل ضعيف تر شده است و سازماني که در خصوص مهار سلاح هاي شيميايي فعال است، به فشار خود افزوده است.

مايکل لوهان رئيس بخش روابط عمومي و رسانه اي سازمان منع تسليحات شيميايي (OPCW) مي گويد: «ما نامه هايي به کشورهاي غير عضو از جمله اسرائيل فرستاده ايم و آنها را به پيوستن به اين معاهده تشويق کرده ايم. اما بدون پيوستن به اين معاهده، اين سازمان هيچ مجوز قانوني براي دنبال کردن روند خلع سلاح و بررسي پايبندي به اين معاهده ندارد».  با توجه به اينکه يک زرادخانه شيميايي ديگر در خاورميانه با قدرت ديپلماسي برچيده مي شود، فشارهاي بين المللي بر دولت اسرائيل رو به افزايش است.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار