آخوندي در خصوص بازار ثانويه مسکن مهر گفت: به زودي بازار ثانويه مسکن مهر را آزاد اعلام خواهيم کرد و روش کار نيز اطلاع رساني خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در نخستين همايش بانکداري سرمايه‌گذاري و صنعت اوراق بهادار که در حال برگزاري است، گفت: يکي از بزرگترين مشکل ايران کمرنگ بودن نقش بانکهاي سرمايه‌گذاري در خصوصي‌سازي است.

وي ادامه داد: کشور در وضعيت رکود تورم قرار دارد كه دلايل آن  را مي‌توان افزايش نقدينگي، تزريق پول،‌ تخصيص ناصحيح به پروژه‌هايي با کمترين کارايي، افزايش هزينه مبادله، هزينه مبادله به دليل تدابيري که در حوزه‌هاي اقتصاد قرار گرفته است، عنوان كرد.

آخوندي تصريح کرد: تخصيص ناصحيح سهام عدالت و توقف آن، تخصيص منابع به مسکن مهر و توقف بازار ثانويه مسکن مهر  باعث شده که دولت با مداخلات ناصحيح خود هزينه‌هاي مبادله درحوزه‌هاي اقتصاد، سياست و حقوق افزايش بدهد.

وي تصريح کرد: طي سالهاي اخير سرمايه از بخش واقعي خود خارج شده و به سمت بازار سفته سوق يافته است که بايد بخش واقعي اقتصاد و توليد ناخالص ملي را در کشور گسترش دهيم.

وزير راه، مسکن و شهرسازي ادامه داد: برخي از اتفاقات صورت گرفته به دليل اتخاذ سياستهاي غلط پيشين رخ داده است به محض اينکه سياستهاي مقام معظم رهبري در جهت اجراي سياستهاي اصل 44 ابلاغ شد با فاصله کوتاهي پيشنهاد ارائه سهام عدالت عرضه شد که اين در واقع در جهت سياستهاي ابلاغي است.

وي در خصوص مداخله گسترده دولت در حوزه مسکن مهر گفت: آيا مسکن مهر توانسته در حوزه تقاصا و عرضه به خوبي عمل کند؟ اگر ما در وضعيت رکود تورمي هستيم اين وضعيت به صورت تصادفي و عادي صوت نگرفته است.

آخوندي تصريح کرد: سلامت اقتصاد ايران نيازمند اين است که عملکرد نهادهاي دولت از سوي نهادها، ‌رسانه‌ها و اقتصاددانان مورد نقد جدي قرار گيرد.

وي تصريح کرد: بايد با کنترل رشد نقدينگي از وضعيت رکود خارج شوند و همچنين بايد سرعت گردش پول را در جامعه افزايش و پولهاي متوقف شده را به گردش درآوريم.

*آزادسازي بازار ثانويه مسکن مهر

آخوندي در خصوص بازار ثانويه مسکن مهر گفت: به زودي بازار ثانويه مسکن مهر را آزاد اعلام خواهيم کرد و روش کار نيز اطلاع رساني خواهد شد.

وي تصريح کرد: ارزش فعلي سهام عدالت 90 هزار ميليارد تومان و ارزش مسکن مهر بيش از 100 هزار ميليارد تومان است كه ما بايد بتوانيم در حوزه‌هاي مختلفي که گردش مالي متوقف شده را دوباره به گردش در بياوريم.

وي افزود: بايد تجهيز منابع مالي را از درون اقتصاد صورت گيرد که اين امر راهکاري جز پس‌انداز ندارد که در حوزه مسکن بيش از هشت سال است که مفهوم پس‌انداز رو به فراموشي رفته است و در صندوق پس‌انداز مسکن ميزان پس‌انداز به قيمت جاري نزولي است و در واقع پس‌اندازي صورت نمي گيرد.

آخوندي تصريح کرد: عمده بحث ما تجهيز مالي از طريق صندوقهاي پس‌انداز تامين مالي مستقيم در بازار سرمايه و در حوزه‌هاي مختلف فعال کردن بخشهاي واقعي اقتصاد است.

وي تصريح کرد: تا چه زماني بازار بورس مي‌خواهد بر عرصه سهام دولتي متکي باشد که آيا چنين بازار سرمايه مي‌تواند پايدار باشد.

آخوندي ادامه داد: اگر بخواهيم بازار سرمايه با ثبات باشد بايد از ميزان وابستگي بورس به عرصه دولت کاهش يابد تا بازار به بخش واقعي  اقتصاد گره بخورد.

وي ادامه داد: بانکهاي سرمايه بايد واسطه‌اي باشد تا در بازار سرمايه به بخش واقعي اقتصاد باز شود.

آخوندي ادامه داد: آنچه که ما به عنوان دولت بايد انجام دهيم کاهش هزينه مبادله در همه حوزه‌ها است.

وي اضافه  کرد: ما با صراحت اعلام مي‌کنيم در قيمت‌گذاري عوارض مداخله نخواهيم کرد و بانکهاي سرمايه‌گذاري با يک نگاه تمام اين را مطالعه و به حوزه پروژه‌هاي سرمايه‌پذير مراجعه کند.

وي اضافه کرد: در بحث بنادر خشک اخيرا موافقت‌نامه‌اي امضا کرديم و کل خدمات گمرکي، مالي، بانکي و توزيعي در درون سرزمين انجام دهيم و پنچره واحد را در سرزمين داشته باشيم.

وي اضافه کرد: در بحث ريل اولويت دولت در افزايش سهم حمل و نقل ريلي است در حوزه ناوگان بايد بيش از دو هزار و 700 واگن جديد در حوزه مسافر بيش از 20 هزرا واگن در بحث بار به صنعت ريلي افزايش دهيم که خوشبختانه امکان تامين مالي فراهم شد.

وي ادامه داد: بخش عمده صنعت مونتاژ بايد به کنار دريا منتقل شود زيرا حجم سرمايه‌گذاري زيادي در حاشيه دريا وجود دارد.

*تصويب اساسنامه شهر فرودگاه امام خميني(ره)

وي در ادامه گفت: اساسنامه شهر فرودگاه امام خميني تصويب شد به زودي شهر فرودگاه امام خميني که يکي از بنادر خشک ايران است را تاسيس مي‌کنيم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: اميدوارم جهت منحني نزولي توليد ناخالص عوض شود و شاهد افزايش توليد ناخالص شويم.


انتهاي پيام/

برچسب ها: بانک ، سرمایه ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار