نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه درحال حاضر شاهد هستیم، سهم بخش کشاورزی فقط یک سوم از مجموع اعتبارات تخصیصی به بخش اقتصاد درلایحه بودجه 93 را تشکیل داده، به همین جهت لازم است سهم بخش کشاورزی در لایحه بودجه آینده افزایش یابد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،به نقل ازروابط عمومی جهادکشاورزی نوری، افزود: متأسفانه بعلت عدم تخصیص ارز مرجع برای ترخیص بموقع نهاده های کشاورزی ازجمله کود، سم و بذر و همچنین خوراک دام و طیور از سوی دولت دهم، شاهد افزایش قیمت شدید نهاده ها بوده ایم. وی ادامه داد: عدم تخصیص بموقع ارز مرجع باعث کمبود وگرانی نهاده ها درسطح بازار شد و این امر اثرات سوء و منفی بر تولیدات کشاورزی و دامی کشور گذاشت بطوری که بسیاری از واحدهای تولیدی بعلت کمبود وگرانی نهاده های کشاورزی ودامی به تعطیلی کشیدند.

نائب رئبس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه در نظر گرفته شده سال 93 برای وزارت جهادکشاورزی 994 میلیارد و880 میلیون و100 هزار تومان است که البته بودجه سالانه برخی از سازمانها مانند سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری، دامپزشکی، شیلات، صندوق بیمه محصولات کشاورزی بصورت جداگانه محاسبه شده است گفت: چنانچه کشور بخواهد در تولید محصولات کشاورزی ودامپروری به خودکفایی کامل برسد بطور حتم با این سهم 5/2 تا 3 درصد از مجموع اعتبارات لایحه بودجه 93، به اهداف اصلی خود نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی کشور بویژه در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آبیاری نیازمند به ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تخصصی است افزود: به همین جهت این عملکرد نیازمند به اعتبارات کافی درسهم بخش کشاورزی درلایحه بودجه 93 خواهد بود. چنانچه اعتبارات موردنیاز توسعه و مدرن سازی سیستم های آبیاری کشاورزی کشور تأمین نشود، بی شک علاوه بر کاهش تولید، از نظر میزان آب و مسائل زیست محیطی هم دچار مشکل خواهیم بود.

عضو فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناکافی بودن بودجه اختصاص یافته به سازمان امور عشایر افزود: متأسفانه این میزان بودجه پیشنهاد شده برای سازمان امورعشایر کشور بسیار کم است وباید تجدید نظری بر میزان بودجه تخصیصی به سازمان امور عشایر کشور نیز صورت گیرد./س

برچسب ها: سهم ، بخش ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.