مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از ارتقاء سطح حفاظتی سه منطقه اکولوژیک استان با بیش از 136 هزار هکتار به منطقه شکار ممنوع خبر داد.

به گزارش خبرگزاري باشگاه خبرنگاران  قم؛ محمودعلی رکنی اظهار داشت: با توجه به مطالعات و بررسی‌های منطقه‌ای، داده‌های کارشناسی و طرح‌های مطالعاتی انجام شده، سه منطقه اکولوژیک و حساس استان به پیشنهاد این اداره کل و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست به منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت.

وی با بیان اینکه مناطق شکار ممنوع کهک، کهندان و مسیله حدود 136 هزار هکتار وسعت داشته و بیش از 12 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح حفاظتی این مناطق با هدف حفظ و حراست حداکثری از تنوع زیستی و اجرای مدیریت یکپارچه سرزمینی و پشتیبانی از مناطق حفاظت شده در استان قم و استان‌های همجوار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: منطقه شکار ممنوع کهک با مساحت 33 هزار هکتار در مجاورت پناهگاه حیات وحش جاسب قرار گرفته که علاوه بر داشتن تنوع زیستی مناسب، می‌تواند در راستای ایجاد شبکه به هم پیوسته حفاظتی در مناطق تحت مدیریت بسیار موثر باشد.

وی افزود: این منطقه با حد ارتفاعی حدود 3 هزار متر، از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری مناسبی برخوردار بوده که از آن جمله می‌توان به گربه پالاس، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گراز، گرگ، انواع خزندگان و جوندگان و بیش از 200 گونه گیاهی نام برد.

رکنی  مساحت منطقه شکار ممنوع کهندان را بیش از 54 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این منطقه که در ضلع غربی استان قم قرار گرفته است، دارای بیشترین ارتفاع و بارش در سطح استان بوده که به لحاظ شرایط آب و هوایی و زیستگاهی از مناطق بکر و ویژه به شمار می‌رود و وجود گونه ارزشمند سیاه گوش و سایر گونه‌های ارزشمند در این منطقه گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه شکار ممنوع مسیله نیز با مساحتی حدود 49 هزار هکتار در ضلع شرقی استان و در ناحیه کویری قرار گرفته که نزدیکی به دریاچه‌های نمک و دشت های کویری، نمایی از زیست بوم خاص کویر مرکزی ایران را در این منطقه به خوبی به نمایش گذاشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: در منطقه دشت مسیله وجود گونه حمایت شده هوبره گزارش شده است و امیدوارم با احیای زیستگاه‌های طبیعی در این منطقه به واسطه افزایش سطح حفاظتی، شاهد حضور گونه های ارزشمند گور ایرانی و جبیر نیز در این منطقه باشیم؛ بدین ترتیب تعداد مناطق شکار ممنوع از یک منطقه شکار ممنوع حوض سلطان به تعداد چهار منطقه افزایش یافت./س

برچسب ها: قم ، اکولوژیک ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.