بازرسان سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه، با انتشار گزارشی اعلام کرده‌اند که در جنگ سوریه، احتمالاً دست‌کم در پنج منطقه، از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارش بازرسان سازمان ملل آمده است که در حمله شیمیایی ۲۱ اوت، برابر با ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۲، در نزدیکی دمشق از گاز سارین استفاده شده، اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از طرفین درگیر از سلاح های مرگبار شیمیایی استفاده کرده است.
 
در این گزارش، احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه «خان عسل»، «جُبار»، «سَراقِب» ومنطقه کردنشین «اشرفیه» در حومه دمشق نیز مطرح شده‌است.
 
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از بررسی این گزارش در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل طی روزهای آینده خبر داده است.

روند از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه که از حدود سه ماه پیش آغاز شده، قرار است تا نیمه سال ۲۰۱۴ به پایان برسد.
 

در گزارش ۸۲ صفحه‌ای سازمان ملل که ۲۱ آذر ماه منتشر شد، آمده است «ماموران ملل متحد به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ‌افزارهای شیمیایی در بحران داخلی سوریه استفاده شده است».
 
بازرسان سازمان ملل تحت مدیریت پرفسور آکه سلستورم سوئدی به تحقیقات مشغول بوده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش مقدماتی گروه بازرسان در ماه میلادی سپتامبر شواهدی «روشن و قانع‌کننده» در مورد استفاده از گاز سارین که به کشتار صدها نفر در منطقه‌ای در حومه دمشق انجامید، منتشر شد. منطقه‌ای که کنترل آن در دست شورشیان بود.
 
بازرسان در گزارش قبلی خود تاييد کرده بودند که حمله روز سی‌ام مرداد ماه گذشته در سوريه، شیمیایی بوده و با استفاده از گاز سارين و موشک زمين به زمين صورت گرفته است.
 
گزارش تازه ملل متحد نشان می‌دهد که سلاح شیمیایی علیه سربازان ارتش سوریه نیز استفاده شده است.

گزارش ملل متحد با وجود آنکه احتمال استفاده از این جنگ‌افزار را در بخش‌هایی که در کنترل شورشیان بوده و یا علیه سربازان ارتش آن کشور، مطرح می‌کند، اما نمی‌گوید که دولت یا شورشیان از سلاح‌ها استفاده کرده‌اند. 
 
بازرسان می‌گویند نمی‌توانند استفاده از از این سلاح‌ها را در بهاریه و شیخ مقصود تائید کنند. اما شواهدی که احتمال استفاده از این سلاح‌ها را تائید می‌کند در مناطق خان عسل، اشرفیه، جوبر، غوطه و سراقب یافت شده است.
 
تیم بازرسان سازمان ملل در مرداد ماه به سوریه رفته‌ بود تا تحقیقات خود را در مورد کاربرد احتمالی سلاح‌های شیمیایی در آن کشور آغاز کند.
 

انتهای پیام/
برچسب ها: شرکت ، ایرانی ، خارجی ، تحریم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار