رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان گفت: صادرات کالاهای تولیدی استان در هشت ماه امسال 516 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، محمود سلطانی‌ زاده در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان کرمان افزود: این میزان صادرات معادل 626 هزار تن کالابوده که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش یافته است.

وی علت آنرا کاهش 155میلیون دلاری صادرات پسته دانست و خاطرنشان کرد: در همین مدت سایر اقلام عمده صادراتی استان شامل مصنوعات مسی و مس بصورت کاتد ، خرما ، محصولات کشاورزی ، روغن نباتی و زغال سنگ نیز با کاهش صادرات روبرو بوده است.

سلطانی زاده تصریح کرد: در همین مدت سنگ آهن ، سنگ کروم وکنسانتره های آن ، کاشی ، سرامیک و سیمان نیز افزایش ارزش صادرات داشته است .

وی گفت: بطور متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی استان 824 دلار است.

سلطانی زاده افزود: بیشترین ارزش هر تن کالای صادراتی مربوط به سنگ کنسانتره مولیبدن و پسته به ترتیب 14 هزار و 102 و 8 هزار و 717 دلار و کمترین ارزش هر تن کالای صادراتی مربوط به سنگ آهن و زغال سنگ به ترتیب 50 و 28دلار می باشد.

وی خاطرنشان کرد: درسال 92 نیز 34 و نیم میلیون دلار کالاهایی از جمله بستنی و سایر شربتهای یخ زده ، پانلهای الکتریکی ، فلداسپات، روغن موتور و گریس ، سنگهای تراورتن ، میله های آهنی یا فولادی گرم نورد شده صادر شده است.

سلطانی زاده به تحلیل تولیدات صادراتی استان در 8 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال پرداخت و گفت: در 8 ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش صادرات پسته از 540 میلیون دلار به 385 میلیون دلار روبرو بوده ایم.

وی دلایل آنرا عرضه نکردن به موقع پسته توسط باغداران به امید افزایش قیمت ، تأخیر سال زراعی از 15 شهریور به 5 مهر ، کاهش قیمت توسط بزرگترین رقیب صادراتی (آمریکا ) ، خشکسالی و تحریم عنوان کرد.

سلطانی زاده افزود: در 8 ماه امسال صادرات خرما از 27 و6 دهممیلیون دلار به 23 و نیم میلیون دلار تنزل یافته است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ، قیمت تمام شده بالای خرمای ایران نسبت به قیمت سایر کشورها ، مشکلات حمل و نقل داخلی کالا ، تحریم و برنگشتن به موقع ارز را از دلایل این کاهش برشمرد.

سلطانی زاده با بیان اینکه امسال ممنوعیت صادرات روغن خوراکی را داشتیم ، خاطرنشان کرد: صادرات سنگ و کنسانتره مولیبدن نیز از 12 میلیون دلار به 11 میلیون دلار رسیده که عامل اصلی آن کاهش عرضه مواد اولیه سولفور مولیبدن توسط شرکت مس است.

وی تصریح کرد: در 8 ماه امسال صادرات مس از 62 میلیون دلار به 11 و دو دهم میلیون دلار کاهش یافته است.

سلطانی زاده افزایش هزینه صادرات کالا به دلیل وجود تحریم ( استفاده از شرکتهای واسطه خارجی برای صادرات کالا ، دریافت ارز صادراتی به صورت نقدی ) ، محدود شدن حمل و نقل شرکتهای کشتیرانی به علت تحریم و دریافت ارز حاصل از صادرات کالا پس از رسیدن کالا به مقصد را از دلایل اصلی این کاهش عنوان کرد.


انتهاي پيام/ش ک

برچسب ها: کاهش ، صادرات ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.