به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محسن سرخو در جریان بازدید از شرکت واحد اتوبوسرانی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی از ضروریات زندگی در شهر تهران است، گفت: در حال حاضر بررسی برنامه 5 ساله شهرداری تهران در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار دارد و یکی از مهمترین این بخشها حمل و نقل و ترافیک است.
وی ادامه داد: شواری شهر اهتمام جدی توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه شبکه مترو و در وهله دوم شبکه اتوبوسورانی دارد که جز اولویتهای برنامه 5 ساله هم تلقی میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به از رده خارج کردن اتوبوسهای فرسوده، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از برنامههایی که باید اجرایی شود خارج کردن اتوبوسهای فرسوده با عمر بالای 8 سال است. بر اساس گزارشهای شرکت واحد از 6666 دستگاه اتوبوس در حدود 2 هزار دستگاه فرسوده هستند که باید هر چه سریعتر از شبکه اتوبوسرانی خارج شوند.
وی ادامه داد: این در حالی است که افزایش حداقل 50 درصدی ناوگان اتوبوسرانی در برنامه 5 ساله یکی از مطالبات مردم و شورای اسلامی شهر تهران است بنابراین میتوان گفت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گام اول نیاز به 4 هزار دستگاه اتوبوس دارد تا بخش عمدهای از طرح جامع حمل و نقل محقق شود.
سرخو همچنین گفت: تکمیل خطوط اتوبوسرانی به گونهای که شبکههای مویرگی را نیز پوشش دهد از دیگر برنامههایی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق دسترسی شهروندان به تمامی نقاط شهر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی میسر شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: در راستای دستیابی به حمل و نقل پاک پیش بینی میشود خطوط اتوبوسهای برقی در تهران مجددا راهاندازی شده که انتظار میرود در مناطق پر جمعیت و مراکز آلوده شهر به کار گرفته شود. این موضوع در حال بررسی در کمیته حمل و قنل شورای اسلامی شهر تهران است که به نظر میرسد با توجه به ظرفیت موجود قابل تحقق باشد.
وی ادامه داد: همچنین به کارگیری فیلترهای کاهش دهنده آلاینده در خودروهای دیزلی یکی دیگر از برنامههایی است که مد نظر ما قرار دارد.
سرخو در ادامه با اشاره به ایجاد شبکه حمل و نقل یکپارچه اظهار داشت: امروز شرکت واحد اتوبوسرانی جز شرکتهایی است که توانسته در زمینه خدمت رسانی به شهروندان،هوشمندسازی، به کارگیری امکانات و تجهیزات، عملکرد مناسبی داشته باشد اما باید توجه داشت آنچه امروز بیش از هر امر دیگر مورد نیاز خواهد بود ایجاد شبکه حمل و نقل یکپارچه و کار آمد است که میتواند تقاضای سفر شهروندان را مدیریت کند. در چنین شبکهای مترو، اتوبوس، مینیبوس و تاکسی نقش همپوشانی برای یکدیگر دارند و شهروندان به راحتی میتوانند به نقاط شهر سفر کنند.
وی در پایان با پرداختن به مطالبات شهروندان از دولت یاد آور شد که دولت در چند بخش باید اعتبارات ویژه را در اختیار نهاد شهرداری قرار دهد ؛احداث خطوط مترو ،توسعه شبکه اتوبوسرانی، پرداخت یارانه بلیت مترو، اتوبوس و نیز نوسازی بافتهای فرسوده که در همه این بخشها دولت وظیفه دارد اعتبارات مورد نیاز و مصوب مجلس را در اختیار شهرداری قرار دهد.
وی افزود: با توجه به روند کنونی و اینکه بودجه سال آینده از هم اکنون دراختیار مجلس شورای اسلامی برای بررسی قرار گرفته اعتبار ویزه ای برای این بخشها در نظر گرفته شود تا نهادهای خدمت رسان بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند.
انتهای پیام/