نتانیاهو به بهانه هزینه گزاف سفر به آفریقای جنوبی، از شرکت در مراسم تدفین نلسون ماندلا خودداری کرد؛ این در حالی است که سالانه تنها هزینه‌ای بالغ بر 2000 دلار برای شمع‌های معطر اقامتگاه وی صرف می شود. یکی از کارشناسان رادیوی اسرائیل پیشنهاد داد که در غیاب حضور رهبران اسرائیل در مراسم ماندلا، نتانیاهو یکی از شمع‌های معطر خود را به یاد ماندلا روشن کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری تحلیلی "گلوبال پست" در این مقاله‌ به بررسی دلایل عدم حضور مقامات اسرائیل در مراسم تدفین نلسون ماندلا می‌پردازد. در این مقاله می‌خوانید که چطور یک مسئله ساده مثل حضور در مراسم نلسون ماندلا، یک بار دیگر موجب انزوای این رژیم شده و سیل عناوین تند و انتقادی روزنامه‌ها، از «دیلی بیست» گرفته تا «نیویورک تایمز» را به خود اختصاص داده است.

*** انتقاد رسانه‌های اسرائیل به عدم حضور نتانیاهو در مراسم ماندلا
در داخل اسرائیل نیز، رسانه‌ها با کنایه و انتقاد به عدم حضور نتانیاهو در مراسم ماندلا، واکنش نشان دادند. روز دوشنبه، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در ستون آزاد خود، مقاله‌ای را با عنوان طولانی «هزینه شرکت در مراسم نلسون ماندلا بسیار بالاست، نتانیاهو به دنیا نشان داد که واقعا چه کسی است: نخست‌وزیر اسرائیل ثابت کرد که او از خود راضی، حقیر، کینه توز و گزافه گو و توهین کننده نیست. او ثابت کرد که خیلی بدتر از این حرف‌هاست» منتشر کرد.

*** سایت صهیونیستی از خوانندگان خود درخواست کرد تا به نتانیاهو، برای رفتن به مراسم ماندلا کمک کنند
سایت «ماندوویس»، وابسته به جناح چپ، در اقدامی خنده دار و کمدی، از خوانندگان خود درخواست کرد تا « به نتانیاهو، برای رفتن به مراسم ماندلا کمک کنند.»
به راستی تمام این کارها برای چیست؟ «نوگا تارنوپولسکی»، گزارشگر ارشد «گلوبال پست» در بیت المقدس، رفتار احمقانه و شرم آور اخیر نتانیاهو را ارزیابی می‌کند.

 ***مشکل دولت اسرائیل با مراسم تدفین ماندلا چیست؟
با وجود پیشینه رابطه نه چندان گرم اسرائیل و آفریقای جنوبی، دولت اسرائیل به واقع مشکل خاصی با شرکت در مراسم نلسون ماندلا نداشت. در حقیقت مشکل در شخصیت نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و بی‌کفایتی کارکنان وی نهفته است. هنگامی که مرگ ماندلا اعلام شد، نتانیاهو بلافاصله در بیانیه‌ای اظهار تاسف خود را نشان داد. شیمون پرز، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که اسرائیل نیز در مراسم ماندلا شرکت خواهد کرد.

*** هزینه 2 میلیون دلاری هزینه سفر نتانیاهو
از آن لحظه به بعد، «داستان»، یا به عبارتی «افتضاح» رهبران اسرائیل شروع شد. ابتدا نتانیاهو اعلام کرد که در مراسم تدفین نلسون ماندلا شرکت می‌کند؛ دفتر رئیس‌جمهور نیز که قبلا تیم 5 نفره خود را به آفریقای جنوبی فرستاده بود، مجبور شد که یک گام به عقب باز گردد.
در مرحله بعد، 36 ساعت پیش از برگزاری مراسم، و بدون هماهنگی قبلی با دفتر ریاست‌جمهوری یا کس دیگری، نتانیاهو نظر خود را عوض کرد و اعلام کرد که به دلیل هزینه گزاف این سفر، در مراسم ماندلا شرکت نخواهد کرد. گفتنی است که این سفر حدود 2 میلیون دلار هزینه در برداشت.

*** هزینه‌ سالانه 2000 دلاری برای شمع‌های معطر اقامتگاه نتانیاهو
پس از گذشت چند ساعت، بدون اینکه برنامه دیگری پیش رو باشد، و با وجود ابتلای شیمون پرز به آنفولانزا، معلوم شد که هیچ یک از مقامات رسمی اسرائیل قادر به شرکت در مراسم تدفین نلسون ماندلا نیستند.
نکته جالب اینجاست که اخیرا نتانیاهو به خاطر علاقه خود به سیگارهای کوبایی و تمایل وی به نوشیدنی الکلی «کنیاک»، و صرف هزینه‌ سالانه بالغ بر 2000 دلار برای شمع‌های معطر اقامتگاهش و همچنین 2700 دلار برای بستنی‌های مورد علاقه او، با سیلی از انتقادات مواجه شده است. 

*** رفتار اخیر نتانیاهو، مردم اسرائیل را در بهت و حیرت فرو برد
در آوریل گذشته، نتانیاهو بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای، 450000 هزار دلار از بودجه عمومی ـــشامل 127000 دلار برای خوابگاه خصوصی خود درهواپیما‌ـــ را برای حضور خود و همسرش سارا در مراسم تدفین مارگارت تاچر در لندن هزینه کرد. اما رفتار اخیر نتانیاهو، مردم اسرائیل را در بهت و حیرت فرو برد. سوال اصلی گویندگان خبر صبح روز سه شنبه این بود: «آیا نتانیاهو واقعا نمی‌فهمد که این هزینه قابل توجیه است؟»

*** نتانیاهو یکی از شمع‌های معطرش را به یاد ماندلا روشن می‌کند
بالاخره در واپسین لحظات، سخنگوی مجلس اسرائیل گفت که وی مایل به شرکت در این مراسم بود اما «مشکلات فنی» مانع از انجام این سفر شد. این مشکلات زمانی به وجود آمدند که او فرصت چندانی نداشت و هیئت نمایندگان وی در لحظه مراسم، در راه یک پرواز تجاری به آفریقای جنوبی بودند. این بهانه در حالی مطرح شد که راه حل ساده‌ای برای این مسئله وجود داشت؛ با اجاره یک هواپیمای «العال»، این مشکل قابل حل بود.
این داستان ناشیانه به طور زنده و با کنایه‌های تند، توسط رسانه‌های اسرائیلی گزارش شد. دوشنبه شب، یکی از کارشناسان رادیویی اسرائیل پیشنهاد داد که در غیاب حضور رهبران اسرائیل در مراسم ماندلا، شاید نتانیاهو یکی از شمع‌های معطر خود را به یاد ماندلا روشن کند.

*** چرا این تصمیم برای دولت اسرائیل تا این اندازه حساس بود؟
مدت زیادی است که روابط بین اسرائیل و آفریقای جنوبی دچار مشکل شده و در ماه‌های اخیر رو به وخامت رفته است. اسرائیل از معدود کشورهایی بود که ــ در کنار آمریکا ــ در دهه‌های 1970 و 1980، به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی اسلحه فروخت و به همین خاطر، بسیاری از مردم آفریقای جنوبی اسرائیل را هرگز به این خاطر نمی‌بخشند. به علاوه، در دوران پس از ماندلا، دولت‌های بعدی آفریقای جنوبی، به خاطر ظلم و ستمی که اسرائیل به مردم فلسطین روا می‌دارد، این رژیم را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند. 

*** نتانیاهو با هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند رفتار احمقانه اخیر خود را توجیه کند
حتی در اسرائیل نیز عقیده عموم بر این است که اقدام اخیر نتانیاهو، تنها آخرین نمونه از بی‌نزاکتی و بی‌ادبی و ناتوانی او در سنجیدن واکنش بین المللی به رفتارش و همینطور بی‌کفایتی کارکنان وی است.
این تقریبا برای نتانیاهو غیر ممکن است که بتواند به هر دلیلی رفتارهای احمقانه و خنده دار خود را توجیه کند. «زف کرنگل» رهبر یهودی جامعه یهودیان در آفریقای جنوبی، در مورد این حقیقت که بهانه ساختگی نتانیاهو برای لغو این سفر، کلیشه‌ای را که در مورد خساست یهودیان وجود دارد ثابت می‌کند، اظهار تاسف کرد.
یکی از خاخام‌های یهودی در آفریقای جنوبی، در مصاحبه‌ای با برنامه اخبار صبح رادیو اسرائیل در مورد آسیبی که به تصویر اسرائیل در آفریقای جنوبی وارد شده و فرصتی که برای بهبود روابط از هم گسسته‌ و ابراز همبستگی با مردم آفریقای جنوبی از دست رفته است، صحبت کرد. وی گفت: «حتی دوستان آفریقایی ما نیز می‌پرسند که اسرائیل چطور توانست اینگونه به ماندلا بی‌احترامی کند؟»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار