رئيس جمهور موقت مصر از برگزاري همه پرسي قانون اساسي اين كشور در روزهاي 14 و 15 ژانويه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبكه العربيه:رئيس جمهور موقت مصر در بيانيه اي از برگزاري همه پرسي قانون اساسي اين كشور در روزهاي 14 و 15 ژانويه(24 و25 دي) خبر داد.

در همين رابطه یک منبع قضایی مصر با اشاره به تصمیم کمیته عالی انتخابات مصر برای برگزاری دو روزه همه‌پرسی قانون اساسی تأکید کرد که دلیل این امر این است که به واجدین شرایط رأی‌دهی که تعداد آنها 53 میلیون و 377 هزار نفر برآورد شده است، فرصت اعطای رأی فراهم شود و از هرگونه ازدحام جمعیت مقابل حوزه‌های انتخاباتی جلوگیری به عمل آید. منصور که اوايل ژوئيه پس از برکناري و محمد مرسي از قدرت و بازداشت وي توسط ارتش به اين سمت منصوب شده است، گفت:«شما را به همه پرسي در مورد قانون اساسي جديد  14 و 15 ژانويه در مصر دعوت مي نمايم.»

سوم ژوئيه در زمان برکناري مرسي تنها رئيس جمهور منتخب مصر از قدرت ، ارتش انتقال دموکراتيک را وعده داده بود که اولين گام آن برگزاري همه پرسي در مورد قانون اساسي بازنگري شده است. قانون اساسي مصر در زمان رياست جمهوري مرسي به تصويب رسيده بود. اين روند قرار است در تابستان 2014 با برگزاري انتخابات رياست جمهوذي و پارلمان که هنور چنونگي آن مشخص نشده است ، ادامه يابد.

پس از لغو قانون اساسي مصر در سوم ژوئيه ، مقامات جديد اين کشور که عملا بيشتر از ارتش بودند کميسيوني براي بازنگري در قانون اساسي منصوب کردند که اين کميسيون عملا پيش نويسي را مطرح کرد که قدرت نظاميان را در حيات سياسي پرجمعيت ترين کشورعربي تقويت مي کند.

بر اساس اين متن دادگاه هاي نظامي اجازه دارند شهروندان عادي را محاکمه کنند که اين موضوع موجب بروز نگراني مدافعان حقوق بشر و اعتراض جنبش هاي لائيک شده است که پيشگام انقلاب مصر بودند.

منصور همچنين اعلام کرد در قانون اساسي جديد پيشرفت هايي در زمينه «آزادي، حقوق بشر و توازن قوا» حاصل شده که نقطه آغازي براي ايجاد نهادهاي يک دولت دموکراتيک مدرن است.

عدلي منصور ابتدا با قرائت خطبه اي کوتاه گفت :ما هم اکنون در لحظه اي تاريخي به سر مي بريم ؛ لحظه اي حساس و متفاوت در تاريخ معاصر مصر ، لحظه اي سرنوشت ساز براي مصر و نقشه آينده آن . آقايان و خانمها  ، اعضاي کميته اصلاح قانون اساسي از همه شما کمال تشکر و تقدير را به سبب محقق کردن اين دستاورد و انجام اين تکليف مهم دارم چرا که همه شما ايمان داريد که اين قانون با سرنوشت ملت بزرگ مصر، صاحبان دو انقلاب بيست و پنجم ژانويه و سي ام ژوئن مرتبط خواهد بود  و منبع اختيارات قواي کشور ارزشمند ما خواهد بود . من به شما و اعضاي کميته کارشناسان که در اين اقدام ملي گرانبها و بزرگ  با تمام توجه و افتخار مشارکت داشتيد ؛ قدرداني مي کنم . من خطاب به شما مي گويم که نسبت به عهدي که با ملت بسته بوديد ؛ وفا کرديد و شما بهترين تعبير کننده آرمانها و آرزوهاي ملت هستيد .

شما با شرافت امانتي را که برعهده شما گذاشته بود با بزرگواري و تعالي انجام داديد . من در نشستهاي شما شرکت کردم و روح پويايي و تحرک حاکم بر بحث و بررسي ميان اعضا را که تصويرگر دمکراسي و آزادي بيان بود ؛ مشاهده کردم .

آنچه که شما انجام داديد نشات گرفته از روح حماسي و ملي گرايي بود و هدفتان تنظيم بهترين قانون اساسي براي مصر و ملت آن در سايه اين شرايط استثنايي بوده است.

عدلي منصور در ادامه گفت : پس از بحث و بررسي هاي کلي شما توانستيد به توافق دست يابيد و مصالح عمومي را در نظر بگيريد و با اتکا به نقطه توازن و ميانه روي که رمز قدرت و جاودانگي تمدن اين کشور است ؛ به نتيجه برسيد .  رئيس جمهور موقت مصر در ادامه  توافق بر سر پيش نويس قانون اساسي مصر و متن نهايي آنرا ، سخت ترين آزمايش ملي و اولين درس دمکراسي دانست و گفت : سندي را که شما نوشتيد نتيجه تلاش  مخلصانه  افراد برجسته مصر است که نماينده همه قشرهاي ملت مصر با در نظر گرفتن مساله عدالت و امانت است که هزاران نفر و بلکه ميليونها نفر از مردم مصر در تحقق آن از طريق وسايل ارتباط جمعي و ديگر ابزارهاي اعلام نظرهاي مختلف در آن مشارکت کردند .

اين در واقع يک مشارکت دسته جمعي بوده که شايسته تقدير و احترام خواهد بود . رئيس جمهور موقت مصر با اشاره به استفاده از بهترين کارشناسان و حقوقدانان در تدوين اين قانون اساسي  که همگي آنها مايه افتخار مصر هستند ؛گفت : اجازه بدهيد به سبب محقق شدن اين دستاورد من به رئيس کميته  جناب آقاي عمرو موسي تبريک بگويم  که اين مسير را با اقتدار و حکمت رهبري کرد و موفق شد ديدگاهها را براي تحقق اين دستاورد به يکديگر نزديک کند که به لطف خدا انتظارات را براي  نقشه آينده مصر برآورده خواهد کرد   .

رئيس جمهور موقت مصر همچنين  با تقدير از دبير کل مجلس مشورتي مصر و همه کارکنان آن به سبب تلاشهاي خالصانه شان براي کمک به کميته تاسيسي در طول جلسات آن تقدير مي کنم . عدلي منصور رئيس جمهور مصر موقت با تقدير از  دستاوردهاي کميته پنجاه نفره تدوين پيش نويس قانون اساسي مصر  تاکيد کرداقدامي که شما انجام داديد هرگز به مرحله کمال نخواهد رسيد چرا که اوج کمال فقط مخصوص خداوند خواهد بود . 

رئيس جمهور موقت مصر گفت : پيش نويس قانون اساسي جديد ثمره تحولي بزرگ براي حرکت در مسير اين قانون خواهد بود . ملت مصر تجربه هاي گوناگوني به دست آورده است تا بتواند يک قانون اساسي فراگير تدوين نمايد که حقوق مردم را تامين و اختيارات و قدرتها و مسئوليتهاي حاکمان را مشخص کند  ضمن آنکه در اين رهگذر از تجربه هاي ملي ، قوميتي و بين المللي استفاده کرد . وي با اشاره به توازن اختيارات قوا در قانون اساسي مصر گفت : اين قانون ترسيم کننده و منعکس کننده ماهيت مردم مصر ،ايمان و عقايد ، اعتدال ، تسامح ، تاريخ ، فرهنگ و امتداد تمدن عربي و اسلامي و آفريقايي آن و رسالت انساني آن براي همه جهان است .

عدلي منصور در ادامه با اشاره به درد و رنجهاي مردم مصر ظرف ساليان اخير از جمله سه سال گذشته  خطاب به آنان گفت: مردم مصر دو انقلاب شريف را ظرف سه سال تجربه کردند در حاليکه خودشان به خوبي مراقب بودند تا تجسم کننده امين  اهداف انقلاب خويش از طريق پديدار شدن يک قانون اساسي نوين و سازمانهاي حکومتي و  بيانگر اراده و خواست خويش باشند . 

رئيس جمهور موقت مصر گفت : اکنون زمان آن فرارسيده است که با  دعوت کنندگان به خرابکاري و تخريب کارها و فعاليتها ي خوب مقابله کنيم و با کساني که  به تروريسم  به عنوان  وسيله اي براي تحقق  اهدافشان و حيات بيشتر خود مي نگرند ؛ برخورد کنيم . ما با چالشهاي بزرگي مواجه هستيم و قادريم بر همه آنها فائق آييم .

اوضاع اقتصادي ما دشوار و سخت است اما در عين حال از مولفه هاي  موفقيت بهره مند هستيم . ما در لحظه اي استثنايي به سر مي بريم که بايددر اين لحظات در کنار يکديگر مبارزه کنيم و همدوش يکديگر  و مسئوليت پذير باشيم .

اساس اقتصاد ما راسخ است و توانمندي هاي خوبي دارد اما بدون سازماندهي منظم و  احساس مسئوليت جدي نمي توانيم به اهداف برسيم .

رئيس جمهور موقت مصر با تاکيد بر اولويت بندي براي مقابله با چالشها و ضرورت بازيابي هيبت و قدرت دولت و استفاده از منابع و ثروتهاي مصر و لزوم فداکاري براي رسيدن به اين مقصود گفت :زمان کامل کردن انقلاب وبازسازي کشور براي محقق کردن آرمانها و مطالبات مردم و بهره مند شدن از ثمره هاي اقتصادي پس از بلوغ و نضج  سياسي فرارسيده است . عدلي منصور  با اشاره به برخي از ارزيابي ها و برآوردهاي نادرست در گذشته گفت : تحقق مصالح و منافع ملي جز از طريق کار و پشتکار و پايداري ، ايثار و  مسئوليت پذيري ملي که جوهره و حقيقت  انقلاب مصر به شمار مي آيد ؛ امکانپذير نخواهد بود .

ما بايد در زير چتر دولت بتوانيم حقوق و منافع شهروندان را تامين کنيم و از آزادي خويش عقب نشيني نکنيم . عدلي منصور با تاکيد بر ضرورت وحدت گفت  : همگان مي دانيم  مصر کشوري است که تفرقه را تحمل نخواهد کرد و آينده آن شکاف و اختلاف را نخواهد پذيرفت . 

وي خاطر نشان کرد قانون اساسي جديد ما محصول خون شهدايي است که ارواح خويش را در راه مبارزه براي آزادي ملت وکشور در دوره هاي گوناگون  فدا کردند .

عدلي منصور با اشاره به تحولات مهم مصر از جمله انقلاب بيست و پنجم  ژانويه و سي ام ژوئن گفت : اين دو انقلاب نشان داد که مردم مصر به دنبال ريشه کن کردن فساد ، بستن درهاي استبداد و تثبيت حقوق بشر با تکيه بر ايجاد کشوري مدرن و امروزي هستند به گونه اي که  قادر به تعالي بخشيدن به شهروندان باشد . 

هم ميهنان مصري هرگز شهداي آزاد سازي مصر و شهداي اراده و خواست آنها را فراموش نخواهند کرد . اينها همان مردماني هستند که در قالب ارتش و پليس در سينا و تمامي مناطق مصر براي حمايت از امنيت و شرافت و کرامت شهروندان در مقابل تروريسم  کينه توز و کوري که زندگي انسان و ثبات کشور و همه چيز را در معرض تهديد قرار داده است ؛ تلاش مي کنند . 

وي در پايان تصريح کرد: سند مهمي که نتيجه فعاليتها و تلاش کميته پنجاه نفره بوده است ، کامل نخواهد شد جز با راي ها مردم که در حمايت از آن داده خواهد شد . وي خطاب به مردم گفت : شما منبع و منشأ اعطاي قدرت به قوا هستيد و شما هستيدکه اساس دولت آينده را تثبيت خواهيد کرد و بايد روز برگزاري همه پرسي را به روز اعلام اراده آزاد خود و روز عزت مردمي شايسته دمکراسي تبديل کنيد تا احترام همه دنيا را برانگيزيد.

 وي خطاب به مردم مصر گفت :  ميهن شما را فرياد مي زند ؛زمان آن فرارسيده است که آرمانها و خواسته هاي خود را  محقق کنيد . به ميهن خويش ثابت کنيد که شما حاميان آن هستيد . ميهن شما را  فرامي خواند تا وعده هايي را که داده ايد ؛ کامل کنيد .

وي در پايان با مشخص کردن روزهاي برگزاري همه پرسي ، اظهار اميدواري کرد  مردم مصر ، ارتش و  و نيروي انتظامي مصر در قالب کشوري متحد و همدوش براي مسلمانان و قبطيها ، جوانان و پيران  و  زنان و مرداني باشد که قادرند همه چالشها و تهديدها را پشت سرگذارند .



انتهاي پيام/
برچسب ها: عدلی ، منصور ، مصر ، همه ، پرسی ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار