مرجع تقلید شیعیان علمی را که موجب غرور، کبر و عجب شود، دشمن انسان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اقشار مختلف از جمله طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خواهران استان کردستان با اشاره به خصوصیات ذکر شده برای انسان در قرآن کریم اظهار کرد: ذات اقدس الهی خصوصیاتی برای انسان در قرآن قائل است که آن خصوصیات را برای هیچ موجود دیگری قائل نیست.

وی افزود: از جمله خصوصیاتی که خداوند برای انسان قائل شده این است که تنها مسافری که از عالم خاک شروع می‌کند و تا لقای الهی بار می‌یابد و مورد خطاب خداست، انسان است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: گرچه همه موجودات از خدا هستند و به طرف خدا بر می‌گردند اما هیچ موجودی از خاک که دورترین نقطه است شروع نمی‌کند تا به عالی‌ترین رتبه هستی برسد.

مرجع تقلید شیعیان به ویژگی دیگر انسان از منظر قرآن کریم اشاره کرد و خاطر‌نشان کرد: خصوصیت دیگری که جز انسان در هیچ موجود دیگری مطرح نیست این است که در درون انسان دشمنی به نام هوا و هوس وجود دارد.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: تنها موجودی که در سه میدان جهاد اصغر، جهاد اوسط و جهاد اکبر باید بجنگد انسان است.

وی ادامه داد: برای پیروزی در سه میدان جهادی باید تلاش، کوشش و سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داد و خداوند برای به مقصد رسیدن انسان همه سماوات و همه زمین را مسخر انسان قرار داده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود:‌ هیچ چیزی در عالم نیست که علم انسان نتواند به آن برسد و از آن بهره‌برداری کند چرا که خداوند نیروی ادراک، اندیشه و انگیزه را به انسان داد تا انسان بتواند آنها را تحت قدرت خود در بیاورد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: ذات اقدس الهی کل نظام را میدان موفقیت انسان قرار داد و مهم‌ترین و برجسته‌ترین فرشته‌ها را مامور تدبیر کار انسان کرد.

وی به دشمنان درونی مانند هوا و هوس اشاره کرد و ادامه داد: اهل‌بیت(ع) به ما دستور داده‌اند همان‌طوری که از دشمن بیرونی هراس داریم و با او می‌جنگیم در درون ما هم چنین دشمنی وجود دارد که در برابر آنها مجاهدت کنیم.

وی تصریح کرد: آن علمی که باعث غرور، کبر و عجب است دشمن انسان است هر چند ظاهرا کمال و دوست ما است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تلاش انسان برای رسیدن به سعادت اشاره کرد و افزود: انسان باید با ارزیابی، دشمن باطنی و بیرونی خود را شناسایی کند./س

برچسب ها: قم ، علمی ، که ، موجب ، غرور ، شود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.