عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی العالمیه، در اولین نشست تخصصی آموزش‌وپرورش ارزش‌ها در شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به راه‌اندازی تعلیم و تربیت ارزش ها در دیگر کشورها گفت:عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی العالمیه این رویکرد در این کشورها تنها منحصر به یک نام نبوده و به مرحله اجرا و عمل رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام والمسلمین شاهی، در این نشست با تأکیدی بر برنامه‌ریزی در مباحث علمی در سطح حوزه در کشور، مقدار دانش موجود در جهت اسلام‌سازی مباحث کشور را کافی ندانست و اظهار داشت: مسائل حوزوی فاقد نظریات و علم خاص در این خصوص بوده و نیازمند فلسفه به معنای تدارک پاسخ صحیح به پرسش‌هاست که این معنای اصلی فلسفه تعلیم و تربیت است.

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه تصریح کرد: پاسخگویی این موضوعات صرفا نباید ازسوی یک فیلسوف بوده، بلکه هر فردی به عنوان جامعه‌شناس، روان شناس و یا آگاه در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

وی تأکید کرد: پژوهشی به فواید و خروجی خوب خواهد انجامید که تیمی و میان رشته‌ای بوده و این موضوع در مواردی نظیر تعلیم و تربیت ارزش‌ها، حجاب، حضور به موقع در کلاس و مواردی از این قبیل مطرح بوده و بسیاری از ابعاد را دربرگرفته و حل آن به این شیوه امکان‌پذیر است، که با توجه به قرارگیری در هفته پژوهش، تیمی کردن پژوهش و میان‌رشته‌ای کردن آن باید مدنظر قرارگیرد. 

 عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه، با اشاره به راه‌اندازی تعلیم و تربیت ارزش‌ها در کشورهای دیگر نظیر انگلستان، نیز مطالعات فرهنگی در تعلیم و تربیت، اظهار داشت: این رویکرد در این کشورها تنها منحصر به یک نام نبوده، بلکه به مرحله اجرا و عمل رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهی، تصریح کرد: البته در این کشورها تنها اجتماعی و جامعه‌پذیر نمودن افراد و ایجاد ارزش‌های شهروندی مانند رعایت قوانین و وجدان کاری مطرح است.

وی با بیان اینکه گزاره ذهنی انسان، حاکی از جهان‌بینی افراد است جهان‌بینی را فلسفه زندگی و حرکت به سمت هدف عنوان کرد و افزود: این مسئله، بر مبنای بایدها و نبایدها و نیز باورها قابل بیان بوده که با توجه به رویکرد توصیفی بایدها و نبایدها، باورها مستقیما در رویه زندگی اثرگذار نبوده و باید با پل ارزش‌ها وارد شد.
عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی العالمیه، با اشاره به اینکه الهی بودن باورهای دینی و اجتماعی و مردمی بودن باورهای برون دینی، بر مبنای پشتوانه خدا و مردم است اظهار داشت: گام اول در ارزشی نمودن تعلیم و تربیت، تعریف ارزش‌ها و ارتباط  آن با باورها و در نهایت رسیدن به احکام در این خصوص است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهی، حق افراد در انتقال ارزش‌ها را در آگاهی از منشأ ارزش‌ها دانست و گفت: بر مبنای دیدگاه فطری منشأ و بهره‌گیری از آیات قرآنی در اثبات آن، برخلاف نقش معلم در شکوفایی و به فعل رساندن آن است، ضمن اینکه دیدگاهی مبنی بر اعتباری و قراردادی بودن ارزش‌ها نیز در این خصوص مطرح است.

وی ادامه داد: چنانچه ماهیت بایدها و نبایدها وابسته‌ به باورها باشد به اقتضای تحولات تغییر یافته، که این به معنای نسبیت و عدم ثبات ارزش‌ها و در نهایت عدم قابلیت اجرایی آن است.

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه، با بیان اینکه اولین ریشه و پایه ارزش‌ها، جهان بینی‌ست افزود: افراد برخوردار از نظام ارزشی محکم‌تر، جهان‌بینی معرفتی قوی‌تری داشته و این بیان‌گر عدم رشد ارزش‌ها در خلأ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهی، تصریح کرد: توجه به این نکته که در جهان‌بینی ارزش‌ها افراد متفاوت عمل کرده و بسته‌ها ی ارزشی متفاوتی داشته، ضروریست ضمن اینکه دیدگاه جهانی در این خصوص نگرشی کلی بوده و هر فردی بر مبنای تشخیص خود جهان را دیده و تفسیر می‌نماید و چگونگی تفسیر در این راستا مهم است.

وی با بیان دیدگاه غرب مبنی بر تقسیم‌بندی بسته ارزش انسان‌ها بر مبنای شش رویکرد نظیر هوش، شخصیت، جهان‌بینی و خود پنداره اظهار داشت: بربر تجربیات کشورها تنها موضوعی که سبب عملی شدن این ارزش‌ها خواهد شد، بهره‌گیری از فرهنگ دین بوده که تحت عنوان قانون طلایی در میان تمامی ادیان مطرح است.

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه، با اشاره به تقسیم‌بندی ارزش‌ها بر مبنای سه رویکرد بنیادی، ارزش‌هایی که زندگی امروز نیازمند آنهاست و نیز ارزش‌هایی که آیده‌نگری سبب معنادهی به آنان خواهد شد، تأکید کرد: برای درونی‌سازی ارزش‌ها باید رویکرد هالستیک بوده و کاریکاتوری برخورد نکرده که این سبب ریاکاری افراد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهی، در پایان این جلسه در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص عملیاتی نمودن  این نظریات اقداماتی صورت پذیرفته، خاطرنشان کرد: ما اکنون در فاز نخست این طرح قرار داشته، ضمن اینکه در ایران تنها سه نفر در این زمینه آموزش دیده‌اند و راه‌اندازی موسسه پژوهشی امام خمینی، جهت تربیت کارشناسان ارشد گام دیگر در جهت عملیاتی نمودن این موضوع است که البته اجرای این طرح، همکاری وزارتخانه و حوزه را می‌طلبد.

انتهای پیام/  
برچسب ها: تعلیم ، تربیت ، ارزش ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار