استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون حجم تبادلات تجاری استان آذربایجان‌شرقی و ترکیه 800 میلیون دلار است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،جبارزاده در ترکیه دردیدار با استاندار و رییس اتاق بازرگانی استانبول در زمینه توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با آنان گفت‌و‌گو کرد.

استاندار آذربایجان شرقی دراین دیدارها بابیان ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان گفت: تبریز و آذربایجان‌شرقی ظرفیت لازم برای تبادلات تجاری با ترکیه تا سقف دو میلیارد دلار درسال دارد .

به گفته وی هم اکنون حجم تبادلات تجاری استان آذربایجان شرقی و ترکیه 800 میلیون دلار است .

وی از استان آذربایجان‌شرقی به عنوان یک استان صنعتی یاد کرد و افزود: بازدید تجار و بازرگانان ترکیه از استان آذربایجان‌شرقی و مشاهده ظرفیت‌های بالای این استان در بخش‌های مختلف نقش بسزایی در گسترش روابط تجاری دو طرف خواهد داشت.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط تجار ترکیه در این استان اظهار داشت: به منظور افزایش حجم تجاری بین دو طرف، نیاز به سرمایه گذاری بیشتر طرف ترک نیست بلکه استفاده از ظرفیت‌های موجود موجب افزایش تبادلات خواهد شد.

وی با اشاره به دیدارهایش با استاندار و رییس اتاق بازرگانی استانبول اظهار داشت: در این دیدارها دو طرف بر گسترش همکاری‌های تجاری تاکید کردند و ما ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی را تشریح کردیم.

جبارزاده با اشاره به دعوتش از استاندار و رییس اتاق بازرگانی استانبول برای سفر به تبریز گفت: برای ادامه مذاکرات و شناساندن ظرفیتهای اقتصادی استان آذربایجان شرقی از طرفهای ترک خود برای سفر به تبریز به عمل آوردیم.

احمد دوست حسینی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در حاشیه نشست مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در استانبول گفت: دولت ایران تسهیل در امر تجارت با کشورهای مختلف را موجب رشد ملت ها می داند و در گسترش روابط اقتصادی با ترکیه اولویت قائل است.

وی با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته در راستای روابط تجاری ایران و ترکیه اظهارداشت: برای رسیدن به 35 میلیارد دلار تبادلات تجاری ایران و ترکیه باید تلاش کرد .

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه افزود: برای رسیدن به این هدف باید راهکارهایی برای حل مشکلات مبادلات بانکی و هماهنگی‌هایی در روش‌های گمرکی بین دو کشور ایجاد شود .

وی افزود: در این راستا باید چشم انداز تغییر تعرفه‌های گمرکی در دراز مدت تدوین شود و بخش‌های خصوصی دو کشور در بخش تجاری فعال شوند.

دوست حسینی متذکر شد: بخش‌های خصوصی دو کشور می توانند در بخش های مناطق آزاد، فنی، مهندسی و معدن فعال شوند و من خواستار سرمایه گذاری سرمایه گذاران ترک در بخش توریسم و گردشگری در ایران هستم.

شایان ذکر است در این نشست سه روزه دو طرف در خصوص گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه به ویژه در موضوعات بانکی، سرمایه گذاری، فاینانس، تجارت ترجیحی و احداث شهرکهای تجاری به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت./س

برچسب ها: حجم ، تجاری ، آذربایجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.