آخوندي گفت: صادقانه بگویم مردم باید خود به فکر خودشان برای ساخت مسکن باشند و تنها کار تامین خدمات و ایجاد امنیت برای مردم است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی شب گذشته در برنامه نگاه یک آخرین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی و عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارت خانه را ارائه کرد.
 
براساس این گزارش، آخوندی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی بعنوان یکی از اعضای دولت به شمار می‌رود گفت: براساس اقدامات انجام شده از سال 1384 وابستگي مردم به دولت، افزايش و تورم رشد قابل توجهي داشته است. پيش از اجراي مسکن مهر سالانه 60 ميليون مترمربع ساختمان ساخته مي شد و مردم توان خريد واحد مورد نظرشان را داشتند که امروزه اين امر غيرممکن شده است.

وی در ادامه افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۸۴ و براساس اصل ۴۴ باید اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و مسئله سهام عدالت در این سال مطرح گردید. 

***تهران دیگر قابل سکونت نیست

آخوندی با اشاره به اینکه اجرای توزیع یارانه و سیاست‌های گذشته کارآیی کمی داشته‌اند گفت: همین قضیه موجب وابسته شدن مردم به دولت و ایجاد رکود تورمی در کشور شد. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر و براساس اجرای پروژه مسکن مهر ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار به محدوده شهر‌ها اضافه شد و به گونه‌ای گردید که جمعیت تهران به مرز غیرقابل قبولی رسید. 

آخوندی در ادامه افزود: آلودگی تهران سکونت را در این شهر برای مردم مشکل ساز کرده است.
 
***افزایش صد برابری جمعیت شهرهای جدید

وی با بیان اینکه اجرای پروژه مسکن مهر موجب افزایش یکباره جمعیت در شهرهای جدید شده است گفت: شهر پرند ۱۳۰ هزار نفر جمعیت داشت که با اجرای پروژه مسکن مهر جمعیت آن در یک ماه به ۷۰۰ هزار نفر رسید. 

آخوندی در ادامه گفت: شهر پردیس که همواره با مشکل آب روبرو بوده جمعیت آن از ۱۷۰ هزار نفر در یک ماه به ۴۰۰ هزار نفر رسید. 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهر هشتگرد نیز گفت: شهر هشتگرد نیز جمعیت آن از ۱۶۰ هزار نفر به ۶۰۰ هزار نفر در یک ماه رسید. 

وی با اشاره به اینکه باید در بخش مسکن کل مردم ایران را در نظر بگیریم گفت: دولت باید برنامه‌ای برای مسکن اقشار کم درآمد، متوسط جامعه و جمعیت مرفه را داشته باشد. 

آخوندی در ادامه در خصوص مشکل مسکن مهر گفت: این طرح تنها به طبقات یک و دو جامعه نگاه کرد و به شهرسازی بازار داخلی که بسیار نگران کننده بود توجهی نکرد. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه من هیچ شعاری در خصوص مسکن نمی‌دهم گفت: باید حقایقی را به مردم بگوییم و آن این است که زندگی در کلان شهر‌ها بسیار مشکل شده و وضعیت آب تهران نگران کننده است. 

آخوندی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر باید در خصوص برنامه ملی مسکن صحبت کنیم و سه دهک جامعه را در نظر بگیریم.
 
***قدرت خرید مسکن افزایش می‌یابد

وی با اشاره به اینکه باید قدرت خرید مسکن را افزایش دهیم گفت: افزایش قدرت خرید مسکن زمینه خروج رکود را از بازار فراهم می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه دولت نباید در بخش مسکن قیمت گذاری، تولید دخالتی داشته باشد، گفت: مردم باید از طریق پس انداز خود و دریافت تسهیلات بتواند برای خود مسکن دلخواه‌شان را بسازند. 

آخوندی در ادامه تصریح کرد: دولت باید با راه اندازی صندوق‌های پس انداز و ارائه تسهیلات قدرت خرید مسکن را افزایش دهد.  
 
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه روز گذشته جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن نداشته‌ام گفت: این صحبت‌ها با رئیس بانک مرکزی تنها در خصوص برنامه مسکن برای سال ۹۳ بوده و هیچ صحبتی در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن انجام نشد. 

وی در خصوص مسکن اقشار کم درآمد گفت: برای این اقشار طرح جایگزینی به عنوان مسکن اجتماعی در نظر داریم و با افتتاح دو میلیون مسکن مهر می‌توان مشکل مسکن این اقشار را برطرف کرد. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اقشار مختلف جامعه راهکارهای مختلفی ارائه خواهیم کرد گفت: با اجرای طرح جامع مسکن متقاضیان خود مسکن مورد نظرشان را خواهند ساخت.
 
آخوندی در خصوص برنامه‌های سال ۹۳ وزارت راه و شهرسازی گفت: کاهش مداخلات دولت و افزایش کیفیت زندگی مردم در شهر‌ها از جمله برنامه‌های اصلی دولت باید باشد.
 
وی در ادامه افزود: جمعیت کلان شهر‌ها از لحاظ جمعیت اشباع شده و باید به سمت پیرامون شهر‌ها حرکت کنیم. 

***اقتصاد نیازمند برگشت بنیادین است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند به یک برگشت بنیادین هستیم که آن نیز به نحوه توزیع خدمات و اشتغال بستگی دارد.
 
آخوندی در خصوص طرح جامع که در تاریخ دوم آذرماه ۹۱ مطرح شده بود گفت: طی یک جلسه یک طبقه بر کل شهر تهران گذاشته شد و همین امر بسیار مشکل ساز شد. 

وی در ادامه افزود: در تاریخ سوم آذرماه ۹۱ کار‌شناسان نامه‌ای در خصوص این طرح نوشتند و آن را بسیار مشکل ساز برای شهر تهران دانستند. 

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ هزار متر مربع از باغات تهران از بین رفته است گفت: براساس آمار‌ها تاکنون ۸۰۰ هزار متر مربع نیز به مساحت کلان شهر‌ها اضافه شده و جمعیت تهران به بالای ۱۲ میلیون نفر رسیده است. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: باید مانع توسعه شهرهای بزرگ و اشتغال را به سمت شهرهای متوسط سوق دهیم. 

آخوندی در ادامه افزود: باید برای کنترل تورم در کشور مانع چاپ پول شویم و برای تثبیت بازار مسکن باید سیستم‌های صندوق پس انداز مسکن راه اندازی کنیم که تمامی این برنامه‌ها نیازمند ثبات در سیاست گذاری است. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در صورتی که طبقه متوسط جامعه بتواند ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان در طی سه تا ۵ سال پس انداز کنند می‌توانند خانه دار شوند گفت: در صورتی که ارائه تسهیلات تنها در انحصار بانک مسکن نباشد و طبقه متوسط جامعه بتوانند در سایر شهرهای کشور زندگی کنند می‌توانند به زودی صاحب خانه شوند. 

وی در ادامه اظهار داشت: در صحبت‌هایی که با بانک مرکزی انجام شده باید سیستم‌هایی برای راه اندازی صندوق‌های پس انداز پول ارائه کنیم. 

***بازنگری در کل طح جامع مسکن تا پایان سال ۹۲

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن اجتماعی گفت: کل طرح جامع مسکن بازنگری می‌شود و تا پایان سال ۹۲ بخش مسکن اجتماعی اجرایی و نتایج آن به متقاضیان اعلام می‌شود.
 
آخوندی با بیان اینکه کل اقتصاد ایران با رکود مواجه شده است و این رکود تنها به بازار مسکن منوط نمی‌شود گفت: کشور ایران به سمت سفته بازی رفته و در حال حاضر نیازمند فعال شدن بازار تولید و افزایش تولید ناخالص ملی هستیم. 

وی در ادامه توضیح داد: برنامه‌ای که من طی این ۱۰۰ روز انجام داده‌ام تهیه برنامه جامع بوده که طی آن قدرت خرید طبقه متوسط جامعه را افزایش می‌دهد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبقه متوسط جامعه توسعه پایداری را برای اقتصاد جامعه ایجاد می‌کند گفت: با افزایش قدرت خرید طبقه متوسط اقتصاد کشور فعال می‌شود.
 
آخوندی در ادامه افزود: اخذ مالیات از واحدهای خالی و سوق دادن بازار مسکن به سمت بازار سرمایه و خروج سفته بازی از جمله برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود. 

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر طبق آمار‌ها ۴۵۰ هزار واحد مسکن خالی در تهران وجود دارد که بسیار تکان دهنده و نیازمند ارائه برنامه جامع برای کنترل آن است. 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مدل اقتصادی برای اخذ مالیات از مسکن گفت: مالیات تنها به معاملات مکرر اختصاص می‌یابد و برای تک مسکن‌ها میزان مالیات به صفر می‌رسد.
 
آخوندی همچنین در خصوص بازار ثانویه رهن مسکن گفت: بازار ثانویه رهنی در ایران بسیار کمرنگ شده و با اجرای این طرح قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش می‌یابد. 

 ***خرید فروش مسکن مهر آزاد می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص حق خرید و فروش مسکن گفت: تا چند هفته آینده معاملات مسکن مهر آزاد می‌شود. و من به سیستم کنترل معاملات مسکن مهر هیچ اعتقادی ندارم و باید خرید و فروش مسکن مهر آزاد شود. 

آخوندی در ادامه توضیح داد: تا پایان سال ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان داده می‌شود و در حال حاضر بین ۸۰۰تا۹۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت داریم. و هر هفته ۵۰ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده می‌شود و ۲۰ هزار واحد مسکن مهر نیز آماده تحویل به متقاضیان است. 

آخوندی در ادامه اظهار داشت: تاکنون یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان تسهیلات برای ساخت مسکن مهر ارائه شده و میزان نازک کاری این واحد‌ها پیشرفت بسیار خوبی داشته است. 

وی در ادامه یادآور شد: تا پایان سال ۹۳، ۸۰ درصد از واحدهای باقی مانده مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده می‌شود. 

*** ۵ دولت آینده درگیر ساخت مسکن مهر خواهند بود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما همواره مدافع حقوق خریداران مسکن مهر هستیم گفت: از مردادماه امسال یک گروهی برای تهیه برنامه‌ای مستند از تمامی پروژه‌های مسکن مهر، نحوه ساخت از ابتدا تا انتهای آن تشکیل شده است.و با تهیه این برنامه مستند سعی در برطرف کردن مشکلات این طرح هستیم. 

آخوندی در ادامه تصریح کرد: مسکن مهر تا ۵ دولت آینده ادامه می‌یابد و نیازمند همکاری تمامی وزارت خانه‌ها برای تکمیل آن هستیم. به طوری که مکان یابی این طرح بسیار ایراد داشته و پروژه‌ها بسیار پراکنده ساخته شده است.

*** صنعت حمل و نقل صدرصد داخلی است

آخوندی در ادامه اظهار داشت: الویت برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی در خصوص حمل ونقل نگه داری از راه‌های و جاده‌های اصلی است.

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر راه‌های بسیار خوبی در بخش حمل ونقل جاده‌ای ساخته شده که باید با ارائه راه کارهای مناسب مانع تخریب و آسیب این راه‌ها شویم.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه تصریح کرد: برای درست کردن این راه‌ها تا کنون میلیارد‌ها تومان هزینه شده و باید مانع تخریب آسفالت این راه‌ها شویم.

وی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل به عنوان یک صنعت ملی در کشور به شمار می‌رود گفت: وابستگی حمل و نقل کشور به کشورهای خارجی بسیار اندک و محدود است برای تأمین مالی نیازمند این همکاری این کشور‌ها هستیم.

آخوندی در ادامه افزود: از نظر تکنولوژی صنعت حمل و نقل صد درصد ساخت ملی بوده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: درسالهای گذشته در بخش مهندسی بسیار خوب عمل کرده‌ایم و با انجمن مهندسی ارتباط بسیار نزدیکی داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل و نقل به عنوان بخشی از صنعت به شمار می‌رود گفت: همین امر باعث شده از صندوق توسعه ملی جهت توسعه ناوگان استفاده نماییم.

وی در ادامه تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ناوگان حمل و نقل ریلی را در آینده‌ای نزدیک افزایش خواهیم داد.

***درآمد نفتی کریدور شمال به جنوب آغراق آمیز است

آخوندی با اشاره به اینکه برابر بودن درآمد حاصل از کرویدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب برابر با درآمد نفتی است یک اغراق بیش نیست، گفت: سالانه از طریق کریدور‌ها بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بار حمل می‌شود که این مقدار برابر با درآمد نفتی نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ظرفیت بنادر ایران ۱۷۶ میلیون تن است که در حال حاضر تنها از ۱۴۰ میلیون تن از آن‌ها استفاده می‌شود.

آخوندی در ادامه افزود: در حال حاضر ۴۰ میلیون تن ظرفیت خالی در بنادر داریم که در بهترین حالت ممکن به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال نمی‌رسد که هدفگذاری برای این کار انجام شده افزایش ۲۰ میلیون تنی ظرفیت ترانزیت تاسال ۹۶ است.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷ میلیون مسافر توسط ناوگان ریلی ما جابجا می‌شود که در سال ۹۶ با افزایش اعتبارات و توسعه ناوگان ریلی این میزان به ۴۷ میلیون نفر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: میزان حمل بار توسط ناوگان ریلی در حال حاضر ۳۴ میلیون تن است که درسال ۹۶ به ۶۴ میلیون تن می‌رسد.

وی در خصوص برقی کردن ناوگان حمل و نقل ریلی گفت: با رفع گلوگاه‌ها و افزایش میزان اعتبارات برقی کردن تهران به مشهد انجام می‌شود.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: برقی کردن راه آهن تهران به مشهد هنوز آغاز نشده و این امر نیازمند حجم بالای اعتبارات و فاینانس خارجی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: استفاده از حمل و نقل ریلی زمینه کاهش مصرف سوخت را تا ۷ برابر فراهم می‌کند که این امر صرفه جویی عظیمی برای کشور به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: افزایش ایمنی ریل به جاده ۵۰ برابر است که همین امر باعث شده توسعه ناوگان ریلی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

آخوندی با اشاره به اینکه عمر واگن‌های ریلی ما ۲۹ سال است گفت: در حال حاضر نیازمند نوسازی ناوگان ریلی هستیم و باید دو هزار واگن مسافربری به کشور وارد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کارخانجات واگن سازی خوبی در کشور وجود دارد که با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی می‌توان از این سرمایه استفاده نماییم.

***پیشرفت صفر درصدی قطعات ۲. ۳ آزاد راه تهران به شمال

وی در خصوص آزاد راه تهران به شمال گفت: آزاد راه تهران به شمال دارای چهار قطعه است که قطعه چهارم آن راه اندازی شده و در حال حاضر در مرحله تونل قطعه یک هستیم.

آخوندی در ادامه افزود: قطعه یک در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت داشته و بیش از ۵۵ درصد از آن باقی مانده که فاینانس خارجی و پیمانکاران در این بخش سرعت قابل قبولی ندارند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: قطعه دو و سه این آزادراه هنوز آغاز نشده است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف میان فاز یک تا چهار بسیار زیاد بوده و همین امر موجب نامتوازن شدن قطعات شده است، افزود: افزایش ظرفیت جاده تهران -شمال و عدم بهره برداری از فاز یک و ادامه ساخت قطعات دو و سه از جمله راه حل‌های ارائه شده برای ۴ قطعه تهران شمال است.

آخوندی در ادامه افزود: راه حل دوم که ساخت قطعات دو و سه است در این بخش غیر ممکن بوده و تنها افزایش ظرفیت جاده تهران شمال می‌تواند چاره ساز نامتوازن بودن این چهار قطعه بود.

***تفکیک پرواز حجاج متوقف شد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه فرودگاه امام (ره) و تبدیل آن به شهر فرودگاهی گفت: این شهر فرودگاهی دارای سیستم جاده ای- ریلی است و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده دارای حمل ونقل ترکیبی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در اطراف تهران و برای این شهر فرودگاهی یک بندر خشک و مجتمع‌های فرهنگی و تجاری خواهیم ساخت.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: موافق تفکیک پرواز حجاج نیستیم و هیچ تفاوتی بین حجاج و سایر مسافران حمل و نقل هوایی وجود ندارد و سرمایه گذاری در این بخش بی‌فایده خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش عمر ناوگان هوایی گفت: در حال حاضر یک امیدی در این بخش ایجاد شده و در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود عمر ناوگان حمل و نقل هوایی افزایش می‌یابد.

وی در خصوص آزادسازی قیمت بلیط هواپیما خاطرنشان کرد: طبق قانون که به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده مرحله اول آزادسازی که متنوع سازی نام دارد تا اواخر امسال انجام می‌شود.

آخوندی در ادامه توضیح داد: متنوع سازی قیمت بلیط هواپیما به گونه‌ای است که براساس ساعت مختلف کاهش یا افزایش می‌یابد.

***متنوع سازی قیمت بلیط هواپیما تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: بعد از متنوع سازی قیمت بلیط هواپیما آزادسازی قیمت‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با این آزادسازی قیمت بلیط افزایش نمی‌یابد.
انتهای پیام/
برچسب ها: حقایق ، تلخ ، وزیر راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار