سرطان پستان شایع ترین و کشنده ترین سرطان در زنان است که غربالگری به موقع ، تأثیر بسزایی در پیشگیری از این سرطان دارد.

دکتر نوذر نخعی ، متخصص پزشکی اجتماعی در حاشیه کارگاه آموزشی غربالگری سرطان پستان که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد ، به خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: خوشبختانه میانگین سنی ابتلا به سرطان پستان در کشور پایین تر از میانگین سنی سایر کشورها است.

وی با اشاره به اینکه سرطان پستان ، سرطانیست که دیر تشخیص داده می شود ، افزود: خانم ها این موضوع را جدی نگرفته اند و بر این اساس به موقع به پزشک مراجعه نمی کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی تصریح کرد: طرح غربالگری سرطان پستان در خانم های 35 تا 69 ساله توسط پزشک خانواده روستایی در روستاهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان و شهرهای تابعه ی آن ( جمعیت زیر 20هزار نفر) انجام می شود.

وی از اعلام فراخوان طرح غربالگری سرطان پستان در خانه های بهداشت و پایگاههای بهداشتی خبر داد و افزود: خانم هایی که در محدوده سنی 35 تا 69 ساله هستند می توانند با مراجعه به این مراکز و پایگاهها با تکمیل پرسشنامه ی 15 سوالی ، غربالگری شوند.

نخعی خاطرنشان کرد : پس از تکمیل ، پرسشنامه ها نمره گذاری می شوند که اگر نمره بانوان از حدی پایین تر باشد به دلیل در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان بودن ، برای ماموگرافی معرفی می شوند.

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را توجیه عوامل اجرایی شهرستانهای تابعه ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: این افراد باید آموزشهای لازم را به بهورزان که پایه و اساس جمع آوری داده های بانوان در مرحله ی نخست هستند ، منتقل کنند.

نخعی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح بتوانیم از افزایش ابتلا بانوان به این سرطان کشنده پییشگیری کنیم.

این کارگاه آموزشی با حضور 20نفر از مدیران آموزشگاههای بهورزی شهرستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان به همت اداره ی بیمه سلامت ایرانیان برگزار شد./س

برچسب ها: سرطان ، پستان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.