استاد دانشگاه الزهرا(س) بهداشت روانی را ایجاد تعادل شخصیتی میان فطرت و غریزه تعریف کرد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر روشنک خدابخش در ویژه برنامه همسفر تا بهشت از سلسله برنامه های سبک زندگی اسلامی که با عنوان نقش سلامت و بیماری جنسی در بهداشت روانی و روابط خانوادگی برگزار شد، به آسیب شناسی جنسی و گونه های محتلف آن پرداخت
.

وی گفت: رفتارهای ازدواج، جهت یابی های زوج یابی و ارتباط به هر شیوه، تابع فرهنگ و اجتماعاتی است که در آن زندگی می کنیم. رفتارهای ازدواج یک رفتار زیستی، اجتماعی، غریزی، دارای پیچیدگی زیاد و متاثر از مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

دبیر شورای عالی ازدواج جوانان کشور در این خصوص به نظریات متفاوتی اشاره کرد و افزود: از دیدگاه ساختار گرایی اجتماعی، رفتارهای ازدواج منحصرا توسط فرهنگ و طی اجتماعی شدن شکل می گیرد و نقش فرهنگ در آن پر رنگ تر است.

وی عنوان کرد: احادیث و مسائل دینی، زبان متینی در خصوص این مسائل دارد. اسلام در این نظر، خیلی غنی و قوی عمل کرده است و بسیار صریح و راحت با این مسائل برخورد می کند.

عضو کمیته عالی مشاوره کشور همچنین به نظریه ذات گرایی اشاره و بیان کرد: از دیدگاه این نظریه پردازان، عوامل تکاملی و انگیزه ای درونی که الگوی رفتار های ازدواج را شکل می دهند، متاثر از ژن ها هستند. انگیزه درونی ما تابع ژنتیک ماست و با وجود این رابطه در ژن، انگیزه درونی هم شکل می گیرد.

استاد دانشگاه الزهرا(س) گفت: مبنای رفتارهای ازدواج، رابطه افراد است ومسائلی مانند فرهنگ، یادگیری، موقعیت ها و ارتباطات اجتماعی در آن نقش دارد.

وی افزود : علاوه بر این مسائل، زمینه های ژنتیک و دخالت ژنها و اندام ها و تناسب آن ها هم وجود دارد و این مسئله را چند وجهی کرده است.

وی کنش، هویت و انحرافات جنسی را از اختلالات جنسی ذکر کرد و افزود: رفتار های غریزی هم ممکن است مانند اختلالات سیستم گوارش دچار مشکلاتی شود

برچسب ها: بهداشت ، فطرت ، غریزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.