وی افزود : بد نیست اتفاقاتی را که
طی سه سال گذشته در بازار خودروهای وارداتی افتاد، مرور کنیم، زیرا این روند، ما
را به مرحله فعلی رسانده است ، حدود سه سال پیش، ناگهان ثبت سفارش واردات خودرو قطع
شد و این یعنی شرکت های واردکننده خودرو
با یک فضای خلاء مانند روبرو شدند، به نحوی که همه زیرساخت های لازم را
فراهم آورده و کارهای مربوطه را انجام داده اند، منتها معلق مانده اند که آیا می توانند
خودرو وارد کنند یا نه!
***هزينه هايي كه خود بخود افزايش يافت
مدیر فروش رامک خودرو ادامه داد : مورد بعدی در سال 90 اتفاق افتاد و آن، تحریم بانکی کشور بود ، واردکننده ها که سال ها در سیستم بانکی و مالی کشور اعتبار جمع کرده بودند ، ناگهان می گویند مثلا شعبه بانک ملت در سئول کره و یا بانک ملی در دبی تحریم شده است ، این یعنی دوباره باید از اول برویم و اعتباری جدید کسب کنیم ْ با این شرایط هزینه هایمان بالا می رود، که البته رفته است.
غفوریان با اشاره به افزایش قیمت ارز در سال 91 گفت : شرکت هایی که موضوع ثبت سفارش و تحریم ها
را به هر شکل ممکن حل کرده بودند، ناگهان در دام افزایش نرخ ارز افتادند از سوی
دیگر وقتی بحث ثبت سفارش دوباره مطرح شد، اعلام کردند فقط برخی شرکت ها
که شرایط خاص دارند، مجاز به ثبت سفارش خودروهای موردنظرشان هستند و همین موضوع
سبب شد برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند.
وی افزود : مثلا برخی شرکت ها که مجوز در دستشان بود اما پول لازم را برای واردات نداشتند، با دیگران معامله می کردند و مجوزهایشان را می فروختند حالا هم دوباره زمزمه رخ دادن چنین اتفاقاتی را می شنویم.
***تحریم های یکجانبه غرب علیه بازار خودرو علت چهارم آشفتگی خودروهای وارداتی
مدیر فروش رامک خودرو تحریم های یکجانبه غرب علیه صنعت و بازار خودرو ایران را علت چهارم آشفتگی بازار خودروهای وارداتی دانست و افزود : این تحریم ها سبب شد برخی شرکت هایی که از طرف شرکت های مادر نمایندگی داشتند، دیگر قادر به دریافت خودرو نباشند به عبارت بهتر ، خودروسازان بزرگ دنیا وقتی با تحریم مواجه شدند، قید اندک فروش و درآمدی را که در ایران داشتند، زدند، زیرا نمی خواستند به واسطه تحریم های آمریکا، بخش بزرگی از فروش شان در خطر قرار بگیرد البته چراغ سبزهایی هم نشان دادند و با واسطه، خودرو به ایرانی ها دادند، این یعنی چه؟ یعنی اینکه پای شرکت های واسطه به میان آمده و این موضوع نه تنها هزینه واردات را بالا برده، بلکه سبب شده یکنواختی در سطح آپشن های خودروهای وارداتی از بین برود.
***بعنوان واردکننده
نتوانستیم برنامه ریزی درستی بکنیم
وی ادامه داد : ما هم اکنون وقتی می خواهیم یک خودرو را وارد کنیم، چون از شرکت اصلی می خریم، شرایط و نیازمان را به آنها منتقل می کنیم و می گوییم خودرویی با این رنگ و با فلان آپشن می خواهیم و همان طور هم به مردم می فروشیم این طور نیست که چند دستگاه خودرو وارد شود و یکی مثلا گرمکن صندلی داشته باشد و یکی نداشته باشد.
غفوریان به افزایش تعرفه گمرکی و حقوق بازرگانی هم اشاره کرد و گفت : قرار بر این بود که قبل از دولت نهم، تعرفه را تدریجی پایین بیاورند، اما بعلت تناقض گویی ها مختلف ، بعنوان واردکننده نتوانستیم برنامه ریزی درستی بکنیم ، بزرگترین بی نظمی هم که در سال جدید رخ داد، ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بود و هرچند الان می گویند آزاد شده، اما تا قانون جدید اجرا شود، کلی طول خواهد کشید ، از طرفی دیگر تعرفه بیش از 140 درصدی برای واردات این خودروها در نظر گرفته اند و این یعنی قیمت خودرو از همان زمانی که تعرفه اش 90 درصد بود نیز بسیار بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: یک نکته ظریف دیگر هم هست که کمتر کسی توجه می کند و آن، وابستگی شرکت ها به منابع مالی است، این منابع یا باید از مردم گرفته شود و یا از بانک، که البته برای هر دو آنها باید سود بدهیم و این نیز سبب افزایش قیمت خودرو می شود.
***کلی قطعات برای خدمات پس از فروش داریم
وی ادامه داد : باید خدمات پس از فروش با درک واقعیت های اقصاد ایران سروسامان یابد ، من نمی دانم چرا وضع خدمات پس از فروش به این شکل درآمده است شما به برندهایی که طی یک سال اخیر وارد کشور شده اند، نگاهی بیندازید و ببینید اصلا زیرساختی دارند؟ ما الان خودرو وارد می کنیم و چون زمان زیادی در گمرک می خوابد، باتری آن ایراد پیدا می کند یا لاستیک اش تغییر شکل می دهد، چون ناگهان قانون می گذارند و می گویند نمی توانی وارد کنید.