رئیس مرکز پژوهش های مجلس درنشست خبری با کرونبرگ رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا، گفت: تحریم‌ها با مبانی حقوق بشر سازگاری ندارد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های خانه ملت امشب دوشنبه طی نشست خبری مشترک با تاریا کرونبرگ رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا، ضمن تقدیر و تشکر از هیئت پارلمانی اروپا برای حضور در ایران، گفت: مطمئنم این سفر می‌تواند بخش موثری در شناخت دقیق و مطلوب برای دو طرف ایجاد کند.

وی اضافه کرد: من در ملاقات‌های خود به هیئت پارلمانی اروپا گفتم که چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید واقعیات ایران را ببینند تصریح کرد: با توجه به این واقعیت‌ها خطای اروپایی‌ها در تحلیل‌هایشان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به برگزاری 34 انتخابات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: در تمامی این انتخابات شاهد حضور پر شور مردم بودیم؛ امروز نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند.

جلالی با یادآوری اینکه ایران از فرهنگ و تمدن کهن برخوردار است، گفت: این تمدن و ارزش‌های دینی به عنوان اصلی‌ترین موتور محرک برای مردم ایران محسوب می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: همین نگاه ایرانیان باعث شده امروز بتوانیم در حوزه های مختلف روی پای خودمان بایستیم و پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های ناعادلانه روبروست، اظهار داشت: این تحریم‌ها بر روی اراده ملی ما در مسیر توسعه تأثیر چندانی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی تحریم‌ها هدف‌ قرار گرفتن زنان، کودکان، بیماران و کهنسالان است این سوال را مطرح کرد که آیا اساسا تحریم کشورها با مبانی حقوق بشر سازگاری دارد؟

جلالی از اتخاذ سیاست تحریم و گفت‌وگوی همزمان انتقاد کرد و گفت: اساس تحریم تحقیر کردن یک ملت است.

وی ابراز امیدواری کرد که اعضای هیئت پارلمانی اروپا پس از بازگشت به صورت صادقانه و شفاف واقعیت‌های ایران و مواضع جمهوری اسلامی ایران به ملت‌های اروپایی منتقل کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: امیدوارم این پیام به خوبی دریافت شده باشد که آمدن ایران به پای میز مذاکره به خاطر ضعف و فشار تحریم‌ها نیست بلکه به خاطر فرهنگ و دیانت ملت ایران است.

جلالی با بیان اینکه گفت‌وگو بهترین راه حل رفع سوءتفاهمات است خاطرنشان کرد: امیدواریم طرف‌های غربی به توافقات و تعهدات خود پایبند باشند.

وی اضافه کرد: عدم پایبندی به توافقات می‌تواند اثرات ناگواری را برای برهم زنندگان آن داشته باشد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس توافقات ژنو را نوعی آزمون برای غرب دانست و گفت: پیشنهادات نمایندگان درباره غنی‌سازی و مذاکرات رویکردهای خودشان است و زمانی آن را می‌توان موضع مجلس تلقی کرد که به تصویب نمایندگان برسد.

جلالی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه حقوق بشر و تحریم‌ها چقدر با یکدیگر سنخیت دارد، تصریح کرد: از فعالان و مدافعان حقوق بشر انتظار می‌رود که درباره مسائلی اینچنینی آزادانه سخن بگویند.

وی با بیان اینکه در پرداختن به حقوق بشر باید به مقوله تحریم‌ها توجه کرد، گفت: این روزها اسرائیلی‌ها چند سد را باز کردند که مردم غزه در آب غوطه‌ور شوند، کشتار مردم بی‌گناه عراق و افغانستان از نمونه‌های دیگر نقض حقوق بشر در جهان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این روزها تروریست‌ها جگر انسان‌ها را از بدن آنها درآورده و با حقارت می‌خورند که باید مدعیان حقوق بشر به این مسائل توجه کنند.

جلالی در ادامه سخنان خود، گفت: سربریدن یک کشیش در سوریه در دیگر موارد نقض حقوق بشر است که متأسفانه این جنایت توسط تروریست‌هایی انجام می‌شود که قدرت‌های بزرگ حامیان آنها محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای هیئت پارلمانی اروپا از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی هستند گفت: آنها همیشه مواضع مناسبی در ارتباط با برخی گروه‌ها اتخاذ کردند که از این جهت از آنها کمال تشکر را دارم.

جلالی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که اعضای هیئت پارلمانی اروپا با خاطراتی خوش ایران را ترک کنند.

به دنبال انتقال واقعیت‌های ایران به اروپا هستیم

تاریا کرونبرگ رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا امشب دوشنبه طی نشست خبری مشترک با کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران گفت: ما ملاقات‌های بسیار خوبی با وزارت خارجه و سایر مقامات ایرانی داشتیم که البته این دیدارها فردا ادامه خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه سفر قبلی هیئت پارلمانی اروپا به ایران به هفت سال قبل باز می‌گردد، گفت: دهه‌های گذشته همکاری‌هایی با ایران داشته‌ایم که امیدواریم این همکاری‌ها با این سفر گسترش یابد.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران و پارلمان اروپا، اضافه کرد: هیئت پارلمان اروپا همانند سایر هیئت‌ها به دنبال آن است که با پارلمان و جامعه ایران ارتباط داشته باشد تا طی این ارتباط‌‌ها واقعیات ایران را به اروپا منتقل کنیم.

وی  در همین زمینه گفت: اکنون در فرصتی قرار داریم که می‌تواند شروع سرفصل جدیدی باشد تا طی آن روابط گسترش یابد.

تاریا کرونبرگ افزود: زمانی که در زمینه همکاری‌ها صحبت می‌کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که در این روابط فقط پارلمان اروپا نقش ندارد و سایر کشورها نیز مؤثر خواهند بود.

وی ادامه داد: همانطور که مستحضرید پارلمان اروپا قطعنامه‌ای تصویب کرده که دفتر پارلمان در تهران ایجاد شود که در این زمینه و برای گام نخست نماینده‌ای در تهران خواهیم داشت.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در ملاقات‌هایمان با آقای ظریف گفت‌وگوهایی پیرامون مسائل مختلف داشتیم. البته در این گفت‌وگوها پیرامون حقوق بشر نیز مباحثی مطرح شد.

وی در بیان جزئیات سفر خود به کشورمان گفت: ما طی این سفر موفق شدیم از مرکز مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی بازدید کنیم؛ امروز بخشی از قاچاق مواد مخدر به اروپا صورت می‌گیرد که در همین زمینه آماده همکاری با ایران هستیم.

کرونبرگ اضافه کرد: امروز ما در خصوص ارتباط اتحادیه اروپا با ایران یک سیاست دو سویه را از زمینه دیپلماسی و تحریم‌ها دنبال می‌کنیم.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا با بیان اینکه هرگز اروپا تحریمی نداشت که علیه مردم عادی باشد ابراز خرسندی کرد که در توافقنامه ژنو مواردی درباره کمک به کودکان و بیماران آمده است.

وی با بیان اینکه اروپا باید شناخت بهتری نسبت به ایران پیدا کند اظهار داشت: تبادل هیئت‌های مختلف بین اروپا و ایران می‌تواند شناخت را افزایش دهد.

کرونبرگ از کاظم جلالی دعوت کرد تا سفری به اروپا داشته باشد.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از توافقنامه ژنو چیست، گفت: قرارداد ژنو حائز اهمیت است و پارلمان اروپا اهمیت زیادی برای این توافقنامه قائل است، به همین دلیل از همه خواسته است به تعهدات پایبند باشند.

وی اضافه کرد: تحریم‌های جدیدی  نیز که علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال شده مربوط به حال حاضر نیست و از قبل وجود داشته است.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا مقوله تحریم و حقوق بشر با هم سنخیتی دارند؟ و آیا فکر نمی‌کنید که غرب با تحریم‌های ظالمانه اساساً مردم عادی، و کهنسالان و بیماران را مورد هدف قرار داده، آن هم در شرایطی که ما از نظر دارویی تحریم شده‌ایم اما این موضوع هیچ سنخیتی با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ندارد، گفت: ما از تأثیر تحریم‌ها آگاهیم.

وی اضافه کرد: اروپا در تحریم‌ها مردم عادی را هدف قرار نداده است؛ البته امروز خوشحالیم که در توافقات ژنو مباحث مربوط به تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفته و جلوی آن گرفته شده است.

کرونبرگ ادامه داد: در تحریم‌ها مواردی آمده است اما داروها تحریم نبودند و مشکلات مربوط به این حوزه به دلیل عدم گشایش اعتبارات مربوط به تحریم‌های بانکی به وجود آمد.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا درباره نقض حقوق بشر هم گفت: نقض حقوق بشر در تمام جهان رخ می‌دهد حتی ما در همین راستا درباره اعدام در چین و آمریکا هم بحث‌هایی داریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شما همواره دم از حقوق بشر می‌زنید اما چشمان خود را بر جنایات رژیم صهیونیستی بسته و در قبال آن سکوت می‌کنید، اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا سیاست‌های دوگانه وجود دارد مثلاً برخی از کشورهای امضاء کننده NPT سلاح هسته‌ای دارند و برخی دیگر از کشورهایی که NPT را امضاء نکرده‌اند دارای سلاح هسته‌ای هستند.

رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا، با بیان اینکه استانداردهای مربوط به این حوزه در کشورهای مختلف متفاوت است اظهار داشت: ما ارزش‌هایی داریم که با ارزش‌های شما متفاوت است.

کرونبرگ در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا سران گروهک منافقین که جنایات بسیاری در کارنامه دارند توسط اروپائی‌ها از لیست گروه‌های تروریستی خارج شد، گفت: زمانی که دادگاه اروپایی تصمیم گرفت این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند مدت‌ها بود که آنها عملیات تروریستی انجام نداده و حتی از سلاح‌های خود استفاده نمی‌کردند.

وی اضافه کرد: ما هرگز از آنها حمایت نکرده و ارتباطی با آنها نداریم.

خبرنگاری درباره دیدار فردای هیئت پارلمانی اروپا با خانواده شهدای هسته‌ای سؤال کرد که رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا در پاسخ گفت: من از برگزاری این دیدار اطلاعی نداشتم و نمی‌دانستم که قرار است با آنها دیدار کنیم.

کرونبرگ اضافه کرد: من به عنوان یک دانشمند اعتقاد دارم که برای گسترش NPT نباید شاهد کشتار دانشمندان باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نسبت تحریم‌های جدید غرب علیه ایران با توافقنامه ژنو چیست، اظهار داشت: تحریم‌هایی که شما از آن یاد می‌کنید قبلاً به تصویب رسیده و تحریم‌های جدیدی نیست؛ در متن توافقنامه هم آمده نباید هیچگونه تحریم جدیدی اعمال شود.



ادامه دارد....

انتهای پیام/
برچسب ها: جلالی ، دیدار ، هیئت ، اروپایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار