شهرکرد/

کاهش 136 درصدی میزان بارش در استان چهارمحال و بختیاری

کارشناس اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری، از کاهش 136 درصدی بارش های این استان در پنج سال گذشته نسبت به بارشهای سطح نرمال و میانگین خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :
شاهرخ پارسا افزود: در پنج تا شش سال اخیر میزان بارشهای سالانه استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سطح نرمال که حدود 700میلیمتر است، کاهش نشان می دهد.


وی، با اشاره به اینکه کوهرنگ با بارش سالانه یکهزار و 400 میلیمتر در سطح نرمال، آبریز و سرچشمه دو رودخانه مهم کارون و زاینده رود است، گفت: بیشترین کاهش بارش استان چهارمحال و بختیاری در این شهرستان بوده و در پنج سال اخیر دو
هزار و 300 میلیمتر کاهش بارندگی در کوهرنگ گزارش شده است.
پارسا افزود: کوهرنگ از مناطق برفگیر کشور است که کاهش بارش، تغییر نوع بارش از برف به باران و ذوب برف در مناطق برفگیر آن 30 روز زودتر از میانگین بلند
کارشناس اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری، همچنین از کاهش 22 درصدی بارش در سال زراعی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: میزان این بارشها 201 میلیمتر و عمده بارشها تحت تاثیر منشا جنوبی بصورت باران بوده است.


شاهرخ پارسا افزود: این میزان بارش نسبت به میانگین سال زراعی کامل(1/7/92 تا 31/6/93)حدود 70 درصد کاهش داشته است.


وی تصریح کرد: میزان بارشهای استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای مهر تاکنون نسبت به میانگین بلندمدت 13درصد افزایش داشته و تا پایان فصل زمستان میزان بارشها در حد نرمال پیش بینی می شود.


پارسا گفت: برای جبران کاهش بارندگی های اخیر باید در چند سال متوالی ترسالی و سالهای پرآب داشته باشیم و اگر متوسط بارش سال زراعی کامل به 668 میلیمتر در استان برسد، سال پرآبی خواهیم داشت.


کارشناس اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری، کاهش تولید محصولات کشاورزی، مهاجرت کشاورزان به شهرها و ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی را تبعات خشکسالی عنوان کرد./ز

برچسب ها: کاهش ، درصد ، بارش ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.