600 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی خطاب به وزیر علوم نوشتند: در پی حضور هیئت‌ نظارت وزارت علوم به دانشگاه خوارزمی، فضای این دانشگاه با تشنج و حاشیه‌هایی مواجه شد، که به موجب آن دانشجویان این دانشگاه خطاب به وزیر علوم نامه‌ سرگشاده‌ای نوشتند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در پی حضور هیئت‌ نظارت وزارت علوم به دانشگاه خوارزمی، فضای این دانشگاه با تشنج و حاشیه‌هایی مواجه شد، که به موجب آن دانشجویان این دانشگاه خطاب به وزیر علوم نامه‌ سرگشاده‌ای نوشته و بیش از 600 نفر از دانشجویان آن را امضا کرده‌اند.

متن این نامه به شرح زیر است:


بسمه تعالی
 
طی هفته گذشته طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، تیم تحقیق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت بازرسی و ارائه گزارش به وزیر محترم از دانشگاه خوارزمی بازدید نمودند که با توجه به شرایط موجود و آینده پیش رو، برخود لازم دانستیم تا نکاتی را در خصوص دانشگاه خوارزمی و بحث‌های پیرامون جابجایی‌های احتمالی، خدمت وزیر محترم علوم بیان داریم: 

همان‌گونه که مستحضر هستید دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین دانشگاه‌های ایران است که قدمت بیش از 90 ساله آن گویای این مدعاست. دانشگاهی که علی‌رغم سابقه طولانی و قدمت تاریخی هنوز به جایگاه در خور شأن نام و سابقه خود نرسیده که یکی از علل مهم آن عدم توجه و اهتمام کافی نسبت به احراز ملاک‌ها و معیارهای لازم جهت انتصاب افراد در مسند ریاست این دانشگاه است. معیارهایی از جمله التزام عملی نسبت به اسلام، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تخصص همراه با تعهد، کارآمدی، عدم وجود گرایش‌های سیاسی به احزاب، حسن سابقه و شهرت، مقبولیت و ...

اما مدتی است در پی عزل و نصب‌ها در سطح روسای دانشگاه‌های کشور، عده‌ای در دانشگاه خوارزمی، چشم طمع به تصاحب کرسی ریاست دانشگاه و تقسیم غنائم فرضی بین دوستان خود دوخته‌اند و نه تنها وظیفه ذاتی خود که همانا اهتمام نسبت به تعلیم و تعلم در محیط دانشگاه است را رها کرده‌اند بلکه با فضا سازی‌های گوناگون و برگزاری جلسات متعدد عمومی، خصوصی و محفلی و همچنین برگزاری انتخابات کذایی و از پبش تعیین شده، در صدد متشنج نمودن فضا، سیاه‌نمایی و سوء استفاده از دانشجویان و شرایط به وجود آمده هستند تا در پرتو آن، اشخاصی افراطی را که فاقد صلاحیت‌های حداقلی جهت تصدی ریاست دانشگاه هستند را به وزارت علوم، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه خوارزمی تحمیل نمایند در حالی که آنچه در این بین مغفول واقع شده و نادیده گرفته می‌شود ، توجه و دغدغه لازم جهت پیگیری مسائل و مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان است که در بین هیاهوها و جنگ قدرت طلبان به فراموشی سپرده شده است.

همان‌گونه که گفته شد اصلی‌ترین ملاک و معیار لازم جهت تصدی ریاست دانشگاه در نظام اسلامی و ولایی همانا التزام عملی به اسلام و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه است. حال چگونه است که این افراد در صدد حمایت از اشخاصی هستند که نه تنها هیچگونه التزامی به موارد یاد شده ندارند بلکه بارها و بارها اعتقاد خود را به گروهک منحله و غیر قانونی موسوم به ملی – مذهبی ابراز کرده و یا نسبت به اعمال مشی سکولاریستی در گفتار و رفتار خود شهره‌اند؟

از سویی اصلی‌ترین شعار دولت تدبیر و امید، رعایت اعتدال و پرهیز از افراط است و از سوی دیگر یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه دانشگاهی کشور، وجود ثبات و آرامش در راستای تحقق جهاد علمی در دانشگاه‌ها است. در نتیجه به کارگیری افرادی افراطی و تندرو در راس دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه خوارزمی نه تنها موجبات سقوط جایگاه و سیر قهقرایی را در پی خواهد داشت بلکه با شعارهای دولت نیز در تضاد خواهد بود و مصداق بارز بی‌تدبیری و ناامیدی می‌باشد.

مهم‌تر از همه اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (دامة برکاته) که اخیرا نیز بر آن تاکید فرمودند و طبیعتا رعایت آن از سوی همگان واجب شرعی است، مسئولین دولت علی‌الخصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظفند از تبدیل شدن دانشگاه‌ها به جولانگاه احزاب سیاسی جلوگیری کنند که این امر میسر نمی‌شود مگر با استفاده از افراد دلسوز، کارآمد، متعهد و متخصص که نتیجه منطقی و طبیعی آن عدم به کارگیری افراد مسئله‌دار، تندرو و دارای سوابق جناحی و سیاسی است.

در آخر ما دانشگاهیان دانشگاه خوارزمی ضمن تاکید مجدد بر ضرورت وجود ملاک‌ها و معیارهای فوق‌الذکر در انتصابات احتمالی اعلام می‌داریم هرگونه انتصاب افرادی فاقد ملاک‌های مورد نظر در راس دانشگاه خوارزمی و به کارگیری اشخاصی با رویکرد افراطی و التقاطی واکنش شدید و قاطع قاطبه دانشجویان‌، اساتید و کارکنان دانشگاه خوارزمی را در پی خواهد داشت و تحت هیچ شرایطی حضور این اشخاص را در مسند ریاست دانشگاه برنمی‌تابیم.
 
والسلام علی من اتبع الهدی














انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار