معاون فرهنگی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه با تاکید بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تهذیب و تربیت طلبه در کنار تحصیل علم به عنوان سنتی قدیمی از حوزه‌های علمیه می‌تواند از حوزه به دانشگاه صادر شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا صالح افزود: لازم است که هر دوی این نهادها از استانداردهای لازم در جهان امروز برخوردار شوند و به صورت کاملا هماهنگ و هم افق در جامعه تاثیرگذاری کنند.


وی با بیان اینکه نیازمند به تعریف یک الگوی مطلوب اسلامی از حوزه‌های علمیه در دوران معاصر و هم‌چنین از دانشگاه‌ها هستیم، افزود: برای تدوین الگوی مطلوب دانشگاه اسلامی و حوزه اسلامی یکی از راهکارها بررسی داشته‌ها، امتیازات و توانمندی‌های موجود در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها است.

معاون جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه افزود: رویکردها و شناخت جهت‌گیری‌های هر یک از این دو نهاد باید شناسایی شود تا چه میزان در یکدیگر تاثیر گذار بوده‌اند که این شناخت از نظر مفاهیم و محتوای حوزه و دانشگاه می‌تواند هم افقی و نزدیکی ایجاد کند.

صالح تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید محوریتی داشته باشد که محوریت این وحدت خط فرمان رهبر معظم انقلاب و اندیشه‌های ایشان که حاکم بر این حرکت بوده است باید باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در حوزه تدوین علم و اسلامی‌سازی دانشگاه در راستای اساتید و متون و منابع دارای اندیشه‌های خاص هستند و نیاز است که محوریت حرکت را مشخص کنیم.

معاون جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه، گفت: نسبت به برخی از سنت‌های اصیل حوزوی باید توجه ویژه داشت چرا که تهذیب و تربیت طلبه در کنار تحصیل علم به عنوان سنتی قدیمی از حوزه‌های علمیه می‌تواند از حوزه به دانشگاه صادر شود.

به گفته صالح، در علم محوری در حوزه تمام اهداف برای رسیدن به علم صرف نبوده و علم در کنار تهذیب، خودسازی و تربیت ایمانی بوده است.

وی افزود: یک طلبه در نظام حوزوی برای هدایت جامعه و تبلیغ تحصیل می‌کند بلکه رسالت تبلیغ و روشنگری و رفتن به سمت مردم یک ارزش و اصالت در حوزه است که در جامعه حفظ شده است و طلاب برای فعالیت‌های تبلیغی تربیت می‌شوند.

وی در پایان نگاه دینی به محتوای دانشگاه را مورد توجه ویژه قرار داد و گفت: حوزه‌های علمیه تمام مبانی درسی‌شان کتاب و سنت معصومین(ع) است به دلیل این که بخش اعظم کتب دانشگاه‌ها در گذشته برخی مبانی غربی بود و در علوم انسانی که اسلامی‌سازی علوم مطرح است حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش آفرینی تاریخی داشته باشند./س
برچسب ها: قم ، تهذیب ، تربیت ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.