یکی از شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان اولین سردبیر مجله "کیهان بچه‌ها" و "بازی کودکان" را بر عهده گرفت.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران باشگاه خبرنگاران "عباس یمینی شریف" شاعر و نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان در 28 آذر ماه سال 1298 در تهران دیده به جهان گشود وی تحصیلات خود را در رشته ادبیات و آموزش کودکان به کمال رساند.
 
یمینی شریف اولین سردبیر مجله‌های "بازی کودکان" و "کیهان بچه‌ها" همچنین موسس دبستان‌های روش نو و از بنیانگذاران شورای کتاب کودک بود وی جوایز متعدد در ادبیات کودک را به خود اختصاص داده بود.
از یمینی شریف 30 اثر به صورت شعر و داستان به چاپ رساند و آثار متعدد چاپ نشده‌اس از وی به جای مانده است وی از شاعرانی است که در سراسر عمر پربار خود برای کودکان با زبان پاک و آهنگنین شعر و ترانه سرود.
یمینی در خانواده‌ای علاقه مند به شعر و ادب رشد یافت و تحت تاثیر محیط ادبی با شعر بزرگان ادب فارسی از جمله "حافظ" "سعدی" و "مولوی" آشنا شد و به سبب آشنایی خانوادگی با "فرخی یزدی" با شعر او انس و الفتی پیدا کرد.
یمنی شریف سرودن شعر برای کودکان را با تشویق استادان دانشگاهی به طور جدی ادامه داد/ وی در سال 1321 اولین شعرش را در روزنامه‌ای به نام "نونهالان" برای کودکان و نوجوانان به چاپ رساند سپس اشعارش در "مجله سخن" چاپ گردید.
 
در سال 1324 اشعار یمینی شریف وارد کتاب‌های درسی شد و تاکنون نیز زینت بخش این کتاب‌ها است با توجه به اهمیت ادبیات کودکان و از آنجایی که زیربنای تحولات ذهنی فکری، اجتماعی و علمی آینده کشوری است.
 
یمینی شریف سعی نمود که ادبیات کودک را به خصوص در زمینه شعر به شکلی علمی و مطابق با روحیات کودکان با زبانی ساده و گیرا و خوش آهنگ تعالی بخش توجه کرد سرودن شعر برای کودکان که به ظاهر آسان می‌نماید کاری دشوار و حساس است.

این شاعر در زمینه شعر کودکان کاملا موفق بود شعر کودک را نه تنها از لحاظ لفظ بلکه از نظر معنی و مفهوم، ساده، گویا و متناسب با فهم و تصور کودکان سرود وی با جدیت و پشتکار شعر کودک را از حالت ترجمه اشعار خارجی کودکان درآورد و به شکلی موزون و هماهنگ با روحیه و فطرت کودکان ایران سازگار ساخت.

از اشعار وی می‌توان به شعر "کتاب" در کتاب‌های درسی اشاره کرد.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار