کارشناس مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت با بيان اينکه کارکنان حوزه سلامت در معرض ابتلا به عفونت هاي ويروسي خطرناک قرار دارند، گفت: اجتناب از تماس شغلي با خون اولين راه پيشگيري از اين عفونت ها است


 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

 هادي باقري افزود: اين انتقال و آلودگي مي تواند از طريق هر گونه تماس خون، بافت يا ساير مايعات بالقوه عفوني بدن بيمار از طريق فرو رفتن سوزن در پوست، بريدگي با اشياء تيز و همچنين تماس با غشاي مخاطي يا پوست آسيب ديده کارکنان حوزه سلامت به وجود آيد.


 

وي پيشگيري از گسترش ايدز در جامعه با بهره گيري از احتياط هاي همه جانبه را يکي از برنامه هاي وزارت بهداشت دانست و اضافه کرد: پرستاران نقش بسيار مؤثري در اين زمينه دارند و بايد براي پيشگيري از انتقال ويروس ايدز از فرد مبتلا به فرد سالم، استفاده صحيح از تجهيزات پزشکي و ارايه خدمات ويژه به بيماران مبتلا به ايدز، آموزش هايي را دريافت کنند.


 

باقري ادامه داد: هدايت و کنترل عفونت هاي بيمارستاني در پيشگيري از ابتلاء کادر درماني و عموم مردم به ويروس ايدز مهم است.


 

وي رعايت احتياط هاي استاندارد در پيشگيري از آلودگي به ويروس ايدز را الزامي دانست و خاطرنشان کرد:شستشوي کامل دست ها با آب و صابون قبل و بعد از مراقبت بيمار، استفاده از وسايل حفاظت فردي مناسب با وضعيت مراقبت بيمار شامل دستکش، گان، چکمه، عينک محافظ و ماسک و همچنين استفاده از دستکش در زمان هرگونه رگ گيري شرياني يا وريدي مهمترين راه هاي پيشگيري از ابتلاء به عفونت هاي ياد شده مي باشد.


 

کارشناس مبارزه با بيماري هاي مرکز بهداشت افزود: دريافت واکسن هپاتيت B براي همه کارکنان مراقبت پزشکي و انجام آزمايش پاسخ به واکسن، استفاده از وسايل نوک تيز در محيط امن با دسترسي راحت به ظرف مخصوص دور انداختن آنها، دور انداختن وسايل نوک تيز استفاده شده در ظروف مقاوم در برابر سوراخ شدن بلافاصله بعد از مصرف آنها و عدم سرپوش گذاري مجدد سوزن ها، احتياطات استاندارد در پيشگيري از آلودگي به ويروس ايدز هستند. /س



برچسب ها: سلامت ، عفونت ، خطرناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.