به گزارش
سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي با بيان اينكه شهرهاي کشورمان با مشكلات اساسي روبرواست ، اظهار داشت: بايد بينديشيم كه مفهوم واقعي شهر چيست ، آيا شهر مجموعه اي از ساختمان ها ، جاده ها و وسايل نقليه است يا شهر يك سازمان اجتماعي است.
وي با اشاره به اينكه متاسفانه در شرايط كنوني مفهوم شهرها تنها به مجموعه اي از ساختمان ها تقليل يافته است، افزود : با چنين تعريفي اين پرسش مطرح مي شود كه شهر با انبارهاي صنعتي که كالا درآن نگهداري مي شود چه تفاوتي دارد؟ چون مفاهيمي مانند امنيت، آسايش و رفاه شهروندان به يک شهر، هويت يك سازمان اجتماعي مي بخشد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه متاسفانه شهرها با وجود هزينه هاي کلان ، آسايش، رفاه و امنيت شهروندان را به خوبي تامين نمي کند، تصريح كرد همه شهروندان قرباني ساختمان ها، جاده ها و وسايل نقليه شده اند چرا كه ميلياردها تومان هزينه ، تنها به آلوده تر شدن، متراكم تر شدن ترافيك بيشتر و كاهش كيفيت زندگي در شهرها منجر شده است.
وي با تاكيد بر لزوم توجه به مسئله حق شهروندي گفت : اگر شهر براي رفاه شهروندان ايجاد شود آن موقع عده اي جرأت نخواهند كرد از اصول مهندسي تخطي و همه چيز را با ريال خريد و فروش كنند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تكنيك و مسائل فني تنها شاخص مهندسي نيست ، اظهار داشت: مهندسان در درجه اول بايد بتوانند با جامعه ارتباط برقرار كنند چرا كه بدون اين ارتباط ديگر مهندسي در كار نخواهد بود و موضوع تنها در حد حل يك مسئله از طريق قوانين رياضي و فيزيك تنزل مي يابد.
وي با اشاره به غلبه ساختمان ها بر مهندسان در سال هاي اخير ادامه داد متاسفانه همه چيز در اختيار توسعه كالبدي شهرها بوده است در حالي که شهروندان سلول تشكيل دهنده شهر هستند.
آخوندي با بيان اينكه مهندسان نيز در درجه اول شهروند هستند ، افزود: شهروندان در شهر حقوقي دارند و مي توانند پرسشگر باشند.
وي تصريح كرد : اگر ساختمان ها براي شهروندان و نه كالاها ساخته شود آنگاه در بسياري از موارد با ساختمان هايي که فقط براي منافع اقتصادي ساخته مي شود ، تفاوت خواهد داشت.
وزير راه و شهرسازي از مهندسان خواست به مهندسي به عنوان تكنيك صرف نگاه نكنند و ادامه داد مشكل وضع كنوني مهندسي ما تنزل آن به تكنيك تنهاست تا جايي که اگر واژه كنترل را از قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان حذف كنيم كل اين قانون فرو مي ريزد حال آنكه در مهندسي مباحث طراحي، پژوهش و محاسبه نيز وجود دارد.
وي با تاكيد بر اين كه نبايد مهندسي را در كنترل و بازرسي خلاصه كرد ، گفت: نگاهي توسعه اي در بخش مهندسي داشته باشيم و توسعه محور فعاليت هاي اين بخش قرار گيرد.
وزير راه و شهرسازي به بخش يكپارچگي مهندسي در كشور نيز اشاره كرد و افزود : اين كه به تعداد كارفرمايان در ايران قانون نظام مهندسي وجود دارد در حقيقت نوعي نظام ملوك الطوايفي است كه به كارفرمايان اجازه مي دهد شرايط متعددي براي مهندسي در نظر بگيرند.
اين در حالي است كه كارفرمايان مي توانند شرايط قراردادي متعددي داشته باشند اما مهندسي امري واحد است.
آخوندي با تاكيد بر اينكه براي افزايش ايمني شهروندان، به اعتلاي دانش مهندسي، بكارگيري روشهاي نوين و تامين حقوق شهروندان حتما با انجمن مهندسان راه و ساختمان هم فكري خواهيم كرد ، ادامه داد: اگر با هم انديشه، نقد و تحليل نكنيم ، چشم انداز روشني نخواهيم داشت.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه به آينده خيلي اميدواريم ، به وجود نسل جديد مهندسان اشاره و خاطر نشان كرد: نسل جديد بسيار پر شورتر از نسل گذشته است و از تحولات جهاني آگاهي بيشتري دارد.
انتهای پیام/