قم/

عبور از جاده مه‌آلود قیمت دارو در داروخانه‌ها

با توجه به اینکه ممکن است در تعدادی داروخانه‌ها دارو به قیمت‌های متفاوتی فروخته شود، این امر ابهاماتی در ذهن بیماران ایجاد می‌کند که گرانفروشی رخ داده یا خیر و البته برای آگاهی از گرانفروشی داروخانه‌ها برخی راهکارها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، چندی پیش از یکی از داروخانه‌های مسیر خود اقدام به خرید چند دارو کرد، داروخانه‌ نسبتا بزرگی بود و در حقیقت این داروخانه سالنی را به خود اختصاص داده بود.

پس از مدت یک ماه به دلیل تمام شدن داروها قصد رفتن به همان داروخانه را داشت که دوستش به وی پیشنهاد داروخانه‌ای دیگر را داد که با قیمت مناسب‌تری داروهایش را می‌فروخت که با مراجعه به آن داروخانه به صورت عینی این موضوع را درک کرد.

نحوه قیمت‌گذاری دارو

بر اساس قانون، کمیسیونی در وزارت بهداشت تشکیل شده که بحث قیمت‌گذاری و تعیین نرخ دارو را انجام می‌دهد و نمایندگان وزارت بهداشت، صنعت تولید دارو و‌ نماینده‌ سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده از وزارت صنعت، معدن و تجارت در این کمیسیون حضور دارند.

مواد اولیه، بسته‌بندی، منابع انسانی و حامل‌های انرژی بر قیمت دارو تاثیر گذاشته و در نهایت در این کمیسیون نرخ محصول نهایی اعلام می‌شود.

حمید اورعی، مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید: قیمت دارو به دو محل اعلام می‌شود؛ نخستین محل سازمان‌های بیمه گر هستند به این دلیل که باید این قیمت جدید را زیر پوشش قرار دهند تا بیمار متضرر نشود. از طرفی دیگر قیمت به شرکت‌ تولیدکننده و توزیع‌کننده اعلام می‌شود که از آن به بعد با قیمت جدید فاکتور رسمی را برای داروخانه صادر ‌شده و دارو در چرخه توزیع قرار ‌گیرد.

یکی از شهروندان قمی ضمن گلایه از اختلاف قیمت درج شده روی دسته‌بندی دارو و قیمت حساب شده از سوی داروخانه می‌گوید: قیمت درجه شده بر روی بسته‌بندی دارو پایین‌تر از قیمتی است که داروخانه دریافت کرده است.

اورعی تصریح می‌کند: این مشکل از قبل وجود داشته و ما به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت آن را انعکاس داده و در صدد رفع آن هستیم.

وی ادامه می دهد: فاکتوری که برای داروخانه و توزیع‌کننده وجود دارد، فاکتور قیمت جدید است و داروخانه ناچار است با توجه به اینکه با قیمت جدید و نرخ تغییر کرده دارو را خریده نرخ جدید را در فروش اعمال کند بنابراین این امر شائبه ذهنی گرانفروشی و تخلف برای مردم ایجاد می‌کند.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان می‌دارد: اغلب شکایات که از حوزه دارویی وجود دارد، در این زمینه است و در حقیقت واقعا تخلفی صورت نگرفته و داروخانه وارد چالش با بیمار می‌شود و برای بیمار سبب دغدغه و گلایه می‌شود زیرا بیمار باید قیمت را به صورت شفاف بداند.

بازرسی‌ از داروخانه‌ها

قیمت‌های کمیسیون وزارت بهداشت در سایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم قرار داده شده بنابراین داروخانه و بیمار می‌توانند با مراجعه به پایگاه معاونت از قیمت‌ها آگاه شوند؛ به گفته اورعی اگر شکایتی در خصوص قیمت دارو در داروخانه صورت گیرد فاکتورهای رسمی داروخانه بررسی می‌شود و نتیجه آن به بیمار اعلام می‌شود و مردم می‌توانند به صورت تلفنی یا در سایت شکایت خود را مطرح کنند.

اورعی تصریح می‌کند: بازرسی‌هایی به صورت روزانه در دو نوبت صبح و عصر از داروخانه‌های استان قم صورت می‌گیرد؛ دسته‌ای از بازرسی‌ها محسوس است که داخل داروخانه با توجه به چک لیست موجود ارزشیابی می‌شود و دسته‌ای دیگر نامحسوس است که رصد می‌شود که اگر مورد خاصی تخلف احتمالی باشد بررسی لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر شکایت در زمینه گرانفروشی باشد به صورت موردی محسوس و نامحسوس بررسی می‌شود و مسئول داروخانه برای پاسخگویی احضار خواهد شد.

با توجه به تکرار و شدت تخلف، تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد، به گفته اورعی چند مرجع رسیدگی‌کننده وجود دارد که تعزیرات حکومتی یکی از آنهاست و برخی تخلفات داروخانه به این بخش ارسال می‌شود.

کمیسیون قانونی ماده 20 برخی تخلفات را بررسی می‌کند و یک سری از تخلفاتی که از شدت و تکرار برخوردار است، به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

بر اساس عملکرد مدیریت نظارت بر قیمت دارو و مواد اعتیاد آور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم در شش ماهه نخست سال گذشته 484 مورد بازرسی از واحدهای زیر پوشش و 92 مورد رسیدگی به شکایات وارده صورت گرفته در حالی که در شش ماهه نخست سال جاری 722 مورد بازرسی از واحدهای زیر پوشش و 252 مورد رسیدگی به شکایات وارده انجام شده است.

علت تناقضات قیمت دارو در داروخانه‌ها

برخی از شهروندان ممکن است در خریداری دارویی گرفتار تناقضاتی در قیمت دارو شوند که اورعی در این خصوص می‌گوید: ممکن است دارویی که خریداری شده یکی با نسخه و دیگری بدون نسخه باشد و بحث دیگر این است که شرکت‌های مختلف حتی برای یک دارو، قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند، به عنوان مثال یک نوع داروی فشار خون توسط دو شرکت مختلف تولید شده که در بازار با دو قیمت مختلف فروخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بیمار تنها به اسم معمول دارو دقت می‌کند و به اسم شرکت دقت ندارد بنابراین اگر شکایتی باشد از بیمار سئوال می‌کنیم نام شرکت تولیدکننده قرص یا دارو را بیان کند که بتوانیم دقیق‌تر موضوع را بررسی کنیم.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح می‌کند: مورد سوم بحث قیمت‌های جدیدی است که اعلام می‌شود و امکان دارد که داروخانه‌ای دارویی را خرید جدید نداشته باشد و از نرخ جدید که اعلام شده اطلاع ندارد و هنوز آن را خریداری نکرده، در نتیجه ممکن است به قیمت قدیم دارو فروخته شود.

گرانفروشی برخی داروخانه‌ها

برخی شهروندان معتقد هستند که برخی از داروخانه‌ها گرانفروش هستند و حتی به این نام شهرت پیدا کرده‌اند؛ اورعی در این باره می‌‌گوید: نرخ‌گذاری قیمت دارو در اختیار داروخانه نیست، کمیسیون قیمت‌گذاری سه نرخ برای دارو می‌دهد که نرخ نخست نرخی است که شرکت تولیدکننده به توزیع‌کننده می‌فروشد؛ نرخ دوم نرخی است که شرکت پخش به داروخانه تحویل می‌دهد و نرخ سوم نرخی است که داروخانه در اختیار بیمار و مصرف‌کننده می‌گذارد یعنی نرخ دارو به طور کامل مشخص است و سود در اختیار داروخانه نیست که خودش آن را محاسبه کند.

وی ضمن ارائه این توضیحات بیان می‌کند: اگر اطلاعی در زمینه گرانفروشی داروخانه‌ها ارائه شود، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

نحوه ارائه شکایات در زمینه قیمت دارو در داروخانه‌ها

افراد برای مطرح کردن شکایات می‌توانند به سایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم مراجعه کنند یا در ساعات اداری با شماره تلفن‌های 6ـ36162635 و خارج از ساعات اداری با تلفن 3670643 تماس حاصل کنند و کارشناسانی در این بخش حضور دارند که اطلاعات دارویی را در اختیار افراد قرار می‌دهند و افراد می‌توانند شکایات خود را از طریق شماره 36162644 فکس کنند.

با وجود اقدامات انجام شده هنوز ابهامات در زمینه قیمت دارو وجود دارد، ولی هر یک از افراد در صورت ابهام و شبهه در زمینه قیمت دارو باید برای بررسی بیشتری به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم مراجعه کنند تا مشخص شود در اشتباه هستند یا تخلفی صورت گرفته است./س


برچسب ها: قم ، عبور ، جاده ، قیمت ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.