عضو كميته اجرايي انجمن بين‌المللي فارماکوویژیلانس با اشاره به هزينه‌كرد سالانه 79 ميليارد يورو به منظور درمان عوارض جانبي داروها در اروپا بر ضرورت توجه جدي به پايش عوارض جانبي دارو در كشور تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر عامر القبان كه در سمينار يكروزه مطالعات باليني و ايمني دارو در دانشگاه علوم پزشكي تهران سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: هيچ دارويي بدون عوارض جانبي نيست و هدف از بررسي عوارض جانبي داروها (فارماکوویژیلانس) به حداقل رساندن اين عوارض است. در واقع هدف از اين مطالعات نه حذف دارو از بازار كه نگه داشتن دارو و پيشگيري از عوارض جانبي مصرف نادرست داروست. 

وي با اشاره به نتايج يك مطالعه كه براساس آن 19 درصد از بيماران تحت بررسي با عوارض جانبي دارو مواجه بوده اند كه در 59 درصد موارد قابل پيشگيري بوده است، اظهار داشت: عوارض جانبي دارو عامل هفت درصد موارد مراجعه به بيمارستان در هند است كه 60 درصد آنها قابل اجتناب بوده اند. ميزان خسارت ناشي از عوارض جانبي مصرف دارو در آمريكا تنها در  سال 2000 بالغ بر 177.4 بيليون دلار و در كل اروپا حدود 79 بيليون دلار بوده كه نشان از جدي بودن اين مشكل دارد. 

استاد فارماكولوژي دانشگاه هرتفورد شاير با تاكيد بر ضرورت انجام مطالعات باليني و پايش عوارض ناخواسته در داروهاي ژنريك گفت: هرگونه واكنش دارويي جدي غيرمنتظره و مشكوك مرتبط با فراورده هاي دارويي به ويژه داروهاي جديد بايد گزارش شوند.  

رییس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در حاشيه اين سمينار با اعلام این مطلب که به منظور اطمینان از اثرات مختلف دارو بر بدن انسان تاکنون پنج هزار کارآزمایی بالینی در سراسر کشور انجام و در سامانه وزارت بهداشت به ثبت رسیده است، گفت: هر محصول جدید دارویی که ساخته می‌شود باید پس از طی مطالعات آزمایشگاهی و حيواني روی انسان هم آزمایش شود تا عوارض احتمالی و مسائل جانبی آن نیز برآورد شود.  

دکتر علیرضا فیروز اضافه كرد:‌ همواره چالش‌هایی از منظر اخلاق پزشکی در کارآزمایی بالینی وجود دارد. به عنوان مثال اینکه چگونه و در چه مواردی می‌توان مطالعات دارویی را روی انسان انجام داد تا آسیبی به او نرسد و در عین حال نتایج قابل اعتنا و ارزشمندی به دست آید، از جمله همین چالش‌هاست.  

وی با بیان اینکه در تمام دنیا دستورالعمل‌های مشخصی برای کارآزمایی بالینی تدوین شده که سازمان غذا و داروی ایران نیز این دستورالعمل‌ها را طبق استانداردهای بین‌المللی و شرایط بومی کشور تدوین کرده است، گفت: یک سال و نیم از تاسیس مرکز کارآزمایی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گذرد و پیش از این، اینگونه مطالعات باليني به صورت پراکنده انجام می‌شد  
سمینار يك روزه مطالعات بالینی و ایمنی دارو با هدف ارتقای دانش و تبادل تجارب متخصصان در این حوزه به همت شركت داروسازي اكتووركو و با حضور جمعی از اساتید و متخصصان حوزه مطالعات باليني، داروسازان، پزشكان متخصص و عمومي برگزار شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: عوارض ، دارو ، اقتصاد ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار