حریرچی گفت: ۷۰ درصد بودجه به مراقبت‌های بهداشتی اولیه داده شده است و در این زمینه نیز ما نیاز به اصلاحات نظام سلامت داریم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، حریرچی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد، گفت:ما در حدود ۸ سل که از قانون ۴ و اجرا شده قرار بوده به یک مسیرهایی حرکت کنیم اما این مسیر‌ها را اشتباه آمده‌ایم بودجه نسبت به سال گذشته کمتر شده که در این صورت اهداف برنامهٔ قانون ۵ را این بودجه تعریف نخواهد کرد. 

 وی افزود: یک تغییر جهت عمده‌ای رخ داده و امسال برای اولین بار رشد بیمه‌ها به ۶۶ درصد رسیده است. 

 رشد ۲۷ درصدی در بخش سلامت
حریرچی ادامه داد:  در وزارت بهداشت یک رشد ۱۰۰ درصدی نیاز داریم که در بخش سلامت یک رشد ۲۷ درصدی داشته‌ایم و این به معنی یک تغییر نگرش است در فصل قانون گذاری از ۱۹۸۰۰ هزار میلیارد تومان به بیست و پنج هزار میلیارد رسیده‌ایم و این اعم از بودجه عمومی است و پیش بینی می‌شود رقم بودجه کل سال ۹۳ به هفتاد و پنج هزار میلیارد برسد. 

 کاهش سامانه خرید راهبردی سال ۹۳ نسبت به سال گذشته
رضایی معاون قوانین مجلس گفت: چند سیاست بر قوانین مجلس و دولت حاکم است، یک پارچگی در تخصیص منابع عمومی که ما این یکپارچگی را نمی‌بینیم، سیاست سهم مردم که باید به ۳۰ درصد برسد، تدبیر نظام بودجه ریزی عملیاتی که در واقع عملیاتی نیست، هدفمند کردن یارانه‌ها که این هدفمندی دیده نشده، قطع وابستگی هزینه‌های جاری دولت به نفت که این وابستگی افزایش پیدا کرده است. 

وی افزود: سامانه جامع خرید راهبردی در بودجه ۹۳ نسبت به سال ۹۲ کمتر شده و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این یک جهت گیری بر خلاف برنامه است. 

 سهم حوزه سلامت زیر ۴ درصد است
خضری نماینده مجلس گفت: در بحث بودجه عملیاتی ما باید استاندارد‌ها را ارزیابی کنیم که در حال حاضر سهم حوزه سلامت به ۴ درصد نمی‌رسد ولی ما باید مدعی باشیم تا سهم سلامت به ۷ درصد برسد در این صورت اوضاع حوزه سلامت زیر رقم ۴ قرار می‌گیرد به عنوان مثال در خصوص مناطق محروم، آمبولانس‌ها بالای ۷ سال خدمت می‌کنند در صورتی که استفاده از آمبولانس‌ها باید زیر ۵ سال باشد. 

 ۷۵ درصد مولفه‌ها خارج از حوزه سلامت است
خضری افزود: ۷۵ درصد مولفه‌ها خارج از حوزه سلامت است و تمام بارهای هزینه‌ای را حوزه سلامت باید تحمل کنید در بحث افزایش بودجه از ۳۲ درصد به ۴۲ درصد رسیده و پرداختی از جیب مردم و بیمه‌ها است و سرانه در آمد مطلوب نیست و در یکسری احکام برنامهٔ پنجم، احکام در جهت برنامه نیست. 

 تخصیص ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه بری سال ۹۳
واعظ مهدوی رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت گفت: در هر زمانی که حتی تورم مهار بوده اما پرداختی از جیب مردم بالا رفته و این نشان می‌دهد که دولت‌ها در اسارت تصمیمات گذشته هستند و دولت جدید نیز نمی‌تواند خود را از قید و بندهای گذشته‌‌ رها کند تورم ایجاد شده و قیمت دارو و نیازهای مردم بالا رفته است. 

 وی افزود: در لایحه بودجه ۹۳، ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است اما با این ساختار اقتصادی و سطح تورم ما در هزینه‌های بهداشت و درمان در بن بست باقی می‌مانیم ما باید به فکر اصلاح شرایط باشیم و برخلاف تصور دولت‌ها که گرانفروشی در آمد حاصل می‌کند برعکس، افزایش قیمت ارز هزینه‌ای برای دولت است. 

تورم بد‌ترین نوع سوبسید فقرا به اغنیا است
 حریرچی گفت: در اهداف قانون پنجم نسب به سال ۹۲ پیشرفت جزئی خواهیم کرد ولی این پیشرفت ایده آل نیست کل بودجه عمومی دویست و ده هزار میلیارد تومان است که ۴۲ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی در نظر گرفته شده و در این شرایط کشور دچار تورم است و دولت مجبور است هزینه‌های گذشته را ادامه دهد در شرایط تورم بیشترین آسیب به فقرا است و در کل، تورم به این نوه سوبسید فقرا به اغنیا است. 

 تجمیع سرانه دستگاه‌های اجرایی
رضایی گفت: همانطور که وزیر بهداشت گفته، وزارت بهداشت بیمار است و ما باید در برنامه پنجم توسعه پزشک خانواده تربیت کنیم ما سیستم ارجاعی نداریم چون ساختار نداریم و هر چه قدر پول به بودجه تزریق کنیم کم است در این صورت همه دستگاه‌های اجرایی سرانه‌هایشان باید تجمیع شود تا بهبود وضعیت حاصل شود و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه قانون کامل اجرا شود. 

 افزایش قیمت حامل‌های انرژی برابر با افزایش تورم است
واعظ مهدوی گفت: هر گونه افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث افزایش تورم است و پرداختی از جیب مردم بیشتر می‌شود. 

 وی افزود: ۲ نکته در این مورد اهمیت دارد، در مورد یکپارچگی ردیف‌ها که تعدد ردیف‌ها مغایر یکپارچگی نیست و ما در مواقعی که پول کم داریم باید ردیف‌ها را ببندیم. 

 مبحث بودجه عملیاتی است که بخش بهداشت و درمان یکی از عملیاتی‌ترین بودجه‌ها را داشته است ولی کافی نیست و ما در محدودیت درآمد‌ها قرار داریم و میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان هزار مالیاتی داریم. 

 تخصیص ۷۰ درصد پول به مراقبت بهداشتی اولیه
حریرچی گفت: پاسخ نظام سلامت به تغییرات عظیم کم بوده است و ما اصلاح مدیریت نکرده‌ایم در اصلاحات نظام سلامت سه ضلع دولت مجلس و ملت باید همکاری داشته باشند و دست به دست هم بدهند تا اصلاحات اساسی در حوزه سلامت داشته باشیم وگرنه نظام سلامت به سمت قهر قهرا می‌رود. 

 وی افزود: ۷۰ درصد پول به مراقبت‌های بهداشتی اولیه داده شده است و در این زمینه نیز ما نیاز به اصلاحات نظام سلامت داریم و این محقق نمی‌شود مگر با همکاری این سه ضلع. 

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار