رييس سازمان دامپزشكي کشور گفت: يكي از اقداماتي كه سازمان دامپزشكي درباره مساله كنترل بيماري هاي طيور انجام داد، راه اندازي سامانه مراقبت هاي بيماري هاي طيور است كه تا کنون حدود 26 هزار واحد در سطح كشور در اين سامانه به ثبت رسيده است.


 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛  دكتر سیدمحسن دستور در نشستی خبری که در محل اداره كل دامپزشكي خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: در روند عملكرد اين سامانه، پايش بيماري آنفولانزاي فوق حاد طيور انجام شد؛ در اين طرح پايش، تمام استان هاي كشور تحت پوشش قرار گرفتند و 18 هزار نمونه گرفته شد كه در اين ميان، یک هزار و 300 واحد مختلف مرغداري شامل 318 واحد مرغ مادر، 533 واحد مرغ تخم گذار و تعدادي واحدهاي ساير طيور در اين نمونه گيري پوشش داده شدند.

وي ادامه داد: همچنين در طرح پايش بيماري آنفولانزاي فوق حاد طيور، 320 روستا مورد ارزيابي قرار گرفتند. خوشبختانه در اين طرح نتايج خوبي كسب شد. با توجه به اينكه در آستانه فصل زمستان و مهاجرت پرندگان وحشي قرار داشتيم، طرح پايش بيماري آنفولانزاي فوق حاد طيور با موفقيت در كشور اجرا شد.

دستور در خصوص بيماري مياز كه چندي پيش گوزن هاي زرد ايراني را در حوزه كرخه در استان خوزستان مورد هجوم قرار داده بود، گفت: استان هاي ديگر با اين موضوع آنچنان درگير نشدند و سازمان دامپزشكي كشور در اين خصوص اقدامات موثري در رابطه با مبارزه با مياز انجام داد و در استان خوزستان نيز اقدامات موثر و لازم را در اين حوزه براي مبارزه با اين بيماري شد. اكنون نيز گزارش هاي زيادي در اين رابطه به سازمان نمي رسد.

وي در خصوص اقدامات عملي سازمان در بخش تخصيص امكانات و اعتبارات براي راه اندازي كشتارگاه اظهار كرد: براي احداث كشتارگاه صنعتي بايد سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي انجام شود و در قالب ساماندهي كشتارگاه هاي صنعتي آنچه كه از طرف دولت انجام مي شود، حمايت از اين سرمايه گذاري هاست؛ در زمينه يا در زمان احداث به سرمايه گذاران تسهيلات داده مي شود و يا هنگام بهره برداري از اين پروژه، حمايت هاي دولتي به سرمايه گذاران عرضه خواهد شد.

رييس سازمان دامپزشكي در خصوص تاخير در اجراي برخي پروژه هاي ساخت كشتارگاه هاي صنعتي در استان خوزستان، گفت: با توجه به اينكه سرمايه گذاري در اجراي اين گونه پروژه ها سنگين است لذا تاخير در بهره برداري آن ها از سوي بخش خصوصي صورت مي گيرد. تلاش ما در بخش دولتي اين است كه بتوانيم حمايت هاي لازم را از سرمايه گذاران داشته باشيم، به اين دليل كه احداث اين كشتارگاه ها، از اقدامات اساسي، مهم و ضروري به شمار مي رود.

دستور در خصوص عرضه مرغ زنده گفت: سازمان دامپزشكي با هر نوع كشتار دام و مرغ خارج از كشتارگاه مخالف است و تلاش اين است كه اين موضوع را به حداقل برسانيم. عرضه مرغ زنده نيز مخالف سياست هاي سازمان دام پزشكي است. البته عرضه مرغ زنده بسيار كم شده و در برخي نقاط بنا به دلايل خاص اين كار در حال انجام است؛ بهترين شكل كار در جلوگيري از اين امر، همكاري رسانه ها و مردم است.

وي در خصوص ورود دام زنده از مرزهاي كشور و كنترل اين دام ها براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي احتمالي از اين طريق، گفت: كنترل مرزها توسط مرزباني انجام مي شود ولي اقداماتي كه از سوي سازمان دامپزشكي در اين زمينه انجام مي شود، شامل دادن هشدارهاي لازم در اين زمينه، همكاري با ساير دستگاه هاي زيربط مانند نيروي انتظامي، مرزباني و استانداري ها و انجام اقدامات پيشگيرانه خاص در استان هاي مرزي به طور عام و در نقاط مرزي به طور خاص است.

رييس سازمان دامپزشكي كشور افزود: علي رغم اينكه گاهي با ترددهايي به صورت غيرمجاز يا قاچاق مواجه هستيم، ولي انجام اقدامات پيشگيرانه در زمينه مبارزه با بيماري هايي مانند تب برفكي و تب كيمه كنگو يا برخي بيماري ها كه از اين طريق وارد مي شود، اقدامي موثر بوده است.

دستور افزود: در مجموع اين اقدامات، امسال كانون هاي بيماري ها در اين بخش ها نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.

وي در ادامه درباره روند توليد مرغ سبز در كشور گفت: " مرغ سبز " يك اصطلاح تجاري است. عنوان اصلي محصولي كه اكنون با مجوز و همكاري سازمان در حال توليد است، " مرغ بدون آنتي بيوتيك " است. آنتي بيوتيك بيشترين نوع دارويي است در مرغداري ها استفاده مي شود، بنا براين در فاز نخست توليد اين نوع مرغ، كاهش آنتي بيوتيك ها آغاز شد.

رييس سازمان دامپزشكي با بيان اينكه خوزستان يكي از استان هاي فعال در زمينه توليد اين نوع مرغ است، افزود: اين محصول در 12 استان در حال توليد است. تاكنون نيز بيش از 80 واحد توليدكننده در اين كار مشغول فعاليت هستند.

دستور ادامه داد: يكي از دلايلي كه موجب شده اندكي سرمايه گذاري در اين بخش با كندي پيش رود، شرايط سختي است كه براي توليد مرغ بدون آنتي بيوتيك وجود دارد. با توجه تراكمي كه در مرغداري وجود دارد اگر قرار باشد آنتي بيوتيك مصرف نشود، شرايط سختي براي توليد اين نوع مرغ ايجاد مي شود كه سازمان دامپزشكي از سرمايه گذاران حمايت هاي لازم را خواهد داشت.

 وي درباره استفاده از كد رهگيري در جهت كنترل كيفي فراورده هاي دامي و آبزيان اظهاركرد: با انجام اين اقدام، محصول از زمان توليد تا عرضه، كاملا مشخص و قابل رديابي است. از برنامه هاي سازمان است كه تا پايان امسال اين موضوع به نتيجه پاياني خود برسد و اجراي آن آغاز شود.

رييس سازمان دامپزشكي گفت: برخي از پیش زمينه هاي كار در اين رابطه انجام شده است. در زمينه اعتبارات نيازهايي وجود دارد، برخي از اعتبارات تامين شده و تكميل اعتبارات در حال پيگيري است. در اجرا نیز به هر ميزان كه بتوانيم اعتبارات را تامين كنيم، كار را پيش مي بريم. البته به طور آزمايشي در بخش مرغ در يكي دو استان، در حال انجام است. /س
برچسب ها: ثبت ، سامانه ، طیور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.