سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران امروز در حالی انجام می‌شود که در طول 10 سال گذشته، این نخستین بار است که وزیر خارجه ایتالیا به ایران سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "اما بونینو" وزیر امور خارجه ایتالیا در پاسخ به سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به رم، بعدازظهر امروز طی سفری دو روزه به تهران با مسئولان ارشد کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که پیش از این "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به ژنو و حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 عازم رم شده و با وزیر خارجه ایتالیا دیدار کرد.





ظریف پس از پایان مذاکره با مقامات ایتالیایی در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات امروز با وزیر خارجه ایتالیا قرار شد وی و نخست‌وزیر این کشور به تهران بیایند.

این در حالی است که پس از این سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، در صفحه فیس‌بوکی‌اش برای مخاطبان خود نوشت، "بالاخره بعد از یک تاخیر دو هفته‌ای دیروز موفق شدم یک سفر 3 ساعته به رم داشته باشم".

از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران بر این باورند که  سفر وزیر خارجه ایران به ایتالیا در راستای رویکرد جدید سیاست خارجی ایران به اروپا قابل ارزیابی است؛ این سفر البته قرار بود که همزمان با دور قبلی مذاکرات هسته‌ای ایران صورت گیرد که به درخواست "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لغو شد.

امشب "بونینو" مهمان شب یلدا وزارت خارجه

این تیتر یکی از مهم‌ترین اخبار امروز سایت‌ها و روزنامه‌‌های خبری بود.

سفر "اما بونینو" وزیر خارجه ایتالیا به تهران در پاسخ به دعوت رسمی "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی وی انجام می‌شود.

این سفر که پاسخی به سفر ماه گذشته ظریف به ایتالیا است، در حالی انجام می‌شود که در طول 10 سال گذشته، این نخستین بار است که وزیر خارجه ایتالیا به ایران سفر می‌کند.

بونینو پیش از این گفته بود که ما به خوبی می‌دانیم که درصورت کاهش تحریم‌ها، یک مسابقه برای ایجاد روابط با ایران (میان کشورهای غربی) به وجود می‌آید.



همچنین یک روزنامه ایتالیایی در آستانه سفر ˈ اما بونینوˈ وزیر خارجه این کشور به تهران نوشت: روابط میان ایران وایتالیا هرگز قطع نشده است.

روزنامه ایتالیایی "لاووچه" درباره سفر وزیر خارجه ایتالیا به تهران، نوشت: روابط دیرینه تاریخی، اقتصادی و فرهنگی و دیدگاه‌های اخیر سیاسی و دیپلماتیک پیش زمینه سفر آینده (فردای) "اما بونینو" به تهران است.

این روزنامه ادامه داد: دکتر روحانی نیز در نخستین اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات گفت که ایتالیا نقشی کلیدی در میان کشورهای اتحادیه اروپا دارد؛ با اینکه تحریم نفت باعث سقوط ۶۰ درصدی واردات ایتالیا از جمهوری اسلامی شد اما ایتالیا همچنان نخستین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

لاووچه نوشت: در ماه‌های اخیر و قبل از برنامه سفر بونینو به تهران، یک سری اظهارات از سوی نخست وزیری و ریاست جمهوری شد که حاکی از اراده ایتالیا بر گسترش روابط با ایران بود، همچنین ابراز امیدواری‌های مشابهی نیز در گذشته از سوی ریاست جمهوری و وزارت خارجه ایران به مناسبت آغاز ماموریت سفیر جدید ایتالیا در تهران ˈلوکا جانسانتیˈ شده بود.
 
این روزنامه افزود: اظهارات بونینو مبنی بر لزوم به جریان انداختن ایران در حل بحران سوریه و افغانستان نیز مورد خرسندی ایران قرار گرفت و در این ماه‌ها علائم دو جانبه زیادی رد و بدل شد.

وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه گذشته در دهمین کنفرانس سفرای ایتالیا به مناسبت پایان سال میلادی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، گفت که این توافق که گشایش فرصت‌ها بوده است باید مراقب بود تا باز باقی بماند.
 
وی همچنین بر اهمیت مشارکت ایران در حل بحران سوریه تاکید کرد و افزود: ما معتقدیم که باید از مشارکت ایران در حل بحران سوریه حمایت شود.

بونیو افزود: ایتالیا می‌خواهد بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشد و ما تنها به اجتناب از جنگ در سوریه اکتفا نکردیم، بلکه با قاطعیت برای کمک به نابودی سلاح‌های شیمیایی دمشق نیز اقدام کردیم.
 
وزیر خارجه ایتالیا پس از گذشت حدود یک ماه از توافق تاریخی هسته‌ای ژنو، شنبه ۳۰ آذرماه برای سفری دو روزه و دیدار با "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی خود و برخی مقامات دیگر به تهران سفر می‌کند.
 
بر اساس برنامه اعلام شده وزیر امور خارجه ایتالیا شنبه پیش رو برای مذاکره با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی وارد تهران خواهد شد.
 
از سوی دیگر "ماسیمو دالما" نخست وزیر پیشین ایتالیا نیز که 26 آذرماه  وارد تهران شده بود تاکنون با ظریف وزیر امورخارجه و آیت‌الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص دیدار و گفتگو کرده است.



پیشینه روابط ایران و ایتالیا از صفویه تا کنون

ایران و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که سابقه تاریخی- تمدنی قابل توجهی دارند، اسناد تاریخی موجود نیز بیانگر خاستگاه‏‌های مشترک اقوام است، به عنوان مثال آیین مهر از ایران به رم رفت و طرفداران زیادی پیدا کرد.

در زمان پارتیان به دلیل قرارگرفتن ایران در مسیر بازرگانی تجار رم و چین، کشورمان در مبادلات فرهنگی نقش مهمی ایفا کرد؛  ری، همدان و شاهرود از جمله شهرهایی بودند که بازرگانان رم از آن عبور می‏‌کردند.

در زمان ساسانیان نیز مبادلات فرهنگی میان مراکز علمی دو کشور اهمیت بیشتری یافت که بهره‌‏گیری از استادان یونان و رم در دانشگاه جندی‏شاپور نمونه بارزی از این دست است.

پس از سقوط دو امپراطوری ایران و رم رابطه فرهنگی بین ایران اسلامی و ایتالیای قرون وسطی خیلی زودتر از سایر کشورهای کنونی اروپا آغاز شد.
 
دوره صفوی

در دوران صفوی، "شاه عباس" در مدت بیش از چهار دهه حکومت خویش سعی کرد تا با دولت ونیز رابطه برقرار کند.

وی حسنعلی‏ بیک بیات، آنتولی شرلی و اسدبیک را بدین منظور روانه ونیز کرد، اگرچه انعقاد قرارداد سیاسی میان ایران وایتالیا میسر نشد، اما روابط بازرگانی و تجاری در زمینه کالا و اسلحه به طور قابل ملاحظه‏‌ای جریان داشت. 
 
درباره روابط ایران در عهد ناصری نیز باید گفت که نخستین موافقت‏نامه تجاری رسمی ایران و ایتالیا در سفر ناصرالدین شاه به اروپا در محلی به نام ساردینا به امضا رسید.

در این دوران به دلیل حضور چشمگیر بازرگانان، افسران، سفرنامه نویسان و هنرمندان (عکاسان) روابط ایران و ایتالیا بیش از پیش گسترش یافت.

برگزاری یکصدوپنجاهمین سالروز روابط ایران و ایتالیا

با همکاری نهادهای غیر دولتی به نام موسسه فرهنگی اشراق و موسسه نوای نی با همکاری سازمان‌های دولتی از جمله استانداری همدان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این استان و چند سازمان دولتی دیگر، همایشی طی روزهای ۲۰ الی ۲۲ فروردین ۱۳۹۰  برگزار گردید.

در این همایش که برای نخستین بار در این رابطه برگزار شده بود رئیس مرکز هماهنگی انجمن‌های دوستی، سفیر ایتالیا و چند تن از مسئولان مربوط دراین همایش نیز حضور داشتند.

دوره دولت یازدهم

با انتخاب "حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی" به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که بلافاصله پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، "لاپو پیستلی" معاون وزیر خارجه و نماینده خود را به تهران فرستاد.

همچنین در سفر دو روزه لاپو پیستلی، معاون وزیر امورخارجه ایتالیا به تهران، وی حامل نامهٔ تبریکی از سوی "انریکو لتا" نخست‌وزیر وقت ایتالیا به دکتر روحانی بوده است که وی را تشویق به ازسرگیری فوری مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران کرده است.



در پایان می‌توان این نکته را یادآور شد که پس از سخنرانی با صلابت رئیس دولت تدبیر و امید در سامان ملل متحد از یک سو، به امضا رسیدن توافق‌نامه ژنو و به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران از سوی قدرت‌های بزرگ دنیا از سوی دیگر شاهد گسترش بیش از پیش روابط دیپلماتیکی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان بودیم به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع کشورهای بزرگ دنیا تقاضای برقراری روابط از کشورمان را داشتند، امید است این روابط بیش از گذشته بر جایگاه و موقعیت بالای کشورمان در دنیا بیفزاید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار