شیوع آفت مگس زیتون در قطب تولید زیتون قزوین میزان تولیداین محصول را بطور چشمگیری در استان کاهش داده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

 ب
خش طارم سفلی قطب تولید زیتون در استان قزوین دومین تولید کننده این محصول در کشور است .

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش طارم سفلی می گوید: امسال بین بیست تا هشتاد درصد باغهای بخش طارم سفلی خسارت شده که برآورد ریالی آن چهارصد میلیارد ریال است.

این آفت با تغذیه از گوشت میوه ، موجب ریزش میوه ها قبل از برداشت و پایین آمدن کیفیت روغن استحصالی همچنین کاهش کمیت وزن میوه می شود.

شیوع این آفت حدود ده سال پیش از منطقه رودبار گیلان آغاز شد و به علت کم توجهی به آن ، گسترش یافت و به گفته کشاورزان حتی برای مصرف خودشان هم زیتون بدون آفت باقی نمانده است.

کشاورزان ، علت آن را توزیع نشدن به موقع سموم در بین باغداران اعلام کردند.

علی کلهر چگینی که پنج هکتار باغ زیتون دارد می گوید: امسال حدود هفتاد درصد محصولم از بین رفت و برای روغن گیری زیتونی باقی نمانده است.

او می افزاید : مردم این منطقه روزی شان از برداشت این محصول به دست می آید و اگر دولت حمایت نکند ، کشاورزان آسیب جدی تر می بینند.

محمد کشاورز نیز با بیان اینکه زیتون طارم سفلی از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است می گوید : علت این آفت سهل انگاری مسئولان جهاد کشاورزی است

او می افزاید : جهاد کشاورزی باید با توزیع سم ارزان بین کشاورزان و همچنین ارائه راهکارهای مناسب ، مانع تکثیر این آفت در سال آینده شود.

کشاورز با بیان اینکه امسال تعدادی از کشاورزان با هزینه شخصی و تامین تله زرد و سموم از تهران با این آفت مبارزه کردند اضافه کرد:متاسفانه کشاورزی که توان خرید این آفت کش ها را نداشته باشد ، ضمن اینکه موجب گسترش این آفت خواهد شد، باید شاهد خسارت به محصول خود هم باشد.

کشاورزان معتقدانداگر به صورت جدی با این آفت مبارزه نشود ، بخش طارم سفلی برای همیشه به یکی از کانون های آلوده تبدیل خواهد شد.

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش طارم سفلی می گوید مهمترین وظیفه سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با این آفت ، ردیابی توسط کارت های زرد و تله گذاری و اطلاع رسانی در خصوص زمان جفت گیری آفت است که اقدامات لازم در این خصوص انجام شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم با بیان اینکه آفت مگس میوه زیتون، آفتی همگانی است ، گفت: مبارزه با این آفت بر عهده کشاورزان است و آنها در این خصوص کوتاهی کرده اند.

محمد پیله فروش می افزاید: دولت مسئول آموزش، راهنمایی کشاورز و تهیه سموم و ابزار مورد نیاز آنهاست و سمپاشی باغ ها جزء وظایف ما نیست.

او اضافه کرد : ساکن نبودن و رها سازی باغ توسط برخی باغداران، نبود مدیریت صحیح، سرکشی نکردن به باغ ها از جمله عوامل گسترش و بروز آفت مگس زیتون در طارم سفلی است.

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین می گوید: سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه سهل انگاری هایی کرده است زیرا علی رغم کمبود شدید اعتبارات ، برای جلوگیری از ضرر کشاورزان سه میلیارد ریال به این سازمان پرداخت کردیم.

حبیبی میزان خسارات وارده به کشاورزان را چهارصد میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: خسارات وارده را به سازمان مدیریت بحران و ورزات کشور منعکس کردیم و تلاش می کنیم از طریق صندوق کشاورزی به باغداران بر اساس خسارت وارده ، حمایت های لازم صورت گیرد.

او همچنین می افزاید: قراراست جلسه مشترکی هم با استاندار و نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارت خانه های جهاد کشاورزی و وزارت کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور داشته باشیم تا موضوع بیشتر بررسی شود و از بروز خسارت درسال آینده جلوگیری شود. /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.