مجری طرح زیتون کشور گفت: در حال حاضر پنج هزار هکتار از باغات زیتون قدیمی و رها شده عامل شیوع آفت مگس زیتون هستند که باید با احیای این باغات مشکل برطرف شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

 

علیرضا اسمعیلی فلک  افزود: هم اکنون شیوع آفت مگس زیتون در باغ های قدیمی و سنتی موجب خسارت بیش از 40 درصد در استان قزوین، 30 درصد در استان گیلان و 10 درصدی در زنجان شده است.


 

وی با بیان این که، البته بروز این افت در باغات صنعتی زیتون حدود پنج درصد خسارت داشته است ادامه داد: پس از زلزله سال 69 رودبار با مهاجرت از روستاها، بخشی از باغات زیتون مناطق کلج و سیاه پوش رها و به جنگل تبدیل شده و بخشی دیگر از باغات استان ها نیز به شکل قدیمی و سنتی اداره می شوند که مشکلاتی را برای سایر باغات زیتون ایجاد کرده است.


 

مجری طرح زیتون تصریح کرد: طبق برنامه ریزی دفتر طرح زیتون، برای اجرای طرح هرس و جوان سازی باغات زیتون قدیمی و رها شده مبلغ 2 میلیون تومان برای هر هکتار اختصاص یافته است.


 

وی اضافه کرد: بخشی از این مبلغ بابت میوه از دست رفته به باغداران ارایه می شود و بخشی دیگر هزینه اجرای طرح هرس و جوان سازی باغات خواهد شد.


 

اسمعیلی فلک گفت: هم اکنون مجموع سطح زیرکشت میوه زیتون در کشور 100 هزار هکتار است که 30 هزار هکتار آن مربوط به استان های قزوین، گیلان و زنجان است


 

به گفته وی، هفت هزار و 800 هکتار از اراضی استان گیلان، هفت هزار و 700 هکتار در استان قزوین و 16 هزار و 681 هکتار در استان زنجان زیر کشت محصول زیتون قرار دارند.


 

وی تصریح کرد: به دلیل شیوع آفت مگس زیتون، هم اکنون 60 درصد باغات زیتون درگیر این آفت هستند.


 

اسمعیلی فلک درباره میزان تولید زیتون در کشور افزود: سال گذشته حدود 70 هزار تن محصول زیتون در کشور تولید شد، در حالی که در سال 90 این رقم حدود 102 هزار تن بوده است.


 

وی امسال را سال آور میوه زیتون دانست و گفت: پیش بینی می شد، امسال 136 هزار تن محصول زیتون تولید شود که با شیوع آفت مگس زیتون این میزان حدود 105 هزار تن پیش بینی می شود./س

 

برچسب ها: باغ ، رها ، آفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.