الشرق الاوسط در خبري مدعي شد كه منابع مطلع خبر از احتمال توافق بين فلسطين و اسرائيل داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، الشرق الاوسط در خبري مدعي شد كه منابع مطلع در اتحاديه عرب در گفتگو با اين روزنامه گفته‌اند كه نشانه‌هاي توافقي چهارچوبي بين فلسطين و اسرائيل در جريان مي‌باشد .

اين روزنامه نوشت: منابع مطلع در اتحاديه عرب گفته‌اند كه رئيس جمهور فلسطين محمود عباس در نشست اضطراري وزاري عرب كه بعد از ظهر ديروز در دانشگاه قاهره بر‌گزار شد، افكار و طرح‌هايي آمريكايي ارائه داده كه در رابطه با تلاشها پيرامون نجات گفتگوهاي صلح و روند آن مي‌باشد ، از جمله تلاش براي امضاي توافقي بين فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها تا پايان ماه جاري كه در خلال ديدار جان كري وزير خارجه آمريكا از فلسطين و اسرائيل روي داده است.

اين روزنامه نوشت : نشست وزراي عرب كار خود را با سخناني از وزير خارجه ليبي "محمود عبدالعزيز" شروع كرد كه در سخناني از امكان حصول اين توافق ، وقتي كه آمريكا به دنبال اين مسأله است و دراين باره تلاش مي‌كند سخن گفت و از 5 بند اصلي در رابطه با تحقق صلح و پايان نزاع بين اعراب و اسرائيل صحبت كرد كه شامل اتخاذ استراتژي كاملي كه حقوق فلسطيني‌ها را در قدس به رسميت شناسد و به مرزها ، آبهاي اين سرزمين ، مسأله پناهندگان و ازادي اسراء توجه داشته باشد و اينكه ملاك و معيار عقب نشيني اسرائيل به مرزهاي 1967 باشد.

وي كه رئيس اين دوره نشست بود گفت : ساخت خاورميانه‌اي جديد حل مسأله فلسطين را مي‌طلبد . همچنين دبير‌كل اتحاديه عرب نبيل العربي بر ضرورت تحقق صلح بر طبق ملاك‌هايي كه روند صلح بر آن اصرار دارد تأكيد كرد.

در پايان اين نشست شوراي اتحاديه عرب كه در سطح وزراء تشكيل شده بود به برپايي كشوري فلسطيني و مستقل در سرزمين فلسطين كه در سال 1967 اشغال شده بود با پايتختي قدس شريف تأكيد كردند.

اين روزنامه همچنين نوشته : اين شورا همچنين وزير خارجه و همكاري بين‌المللي ليبي و دبير كل اتحاديه عرب را مكلف كرده است تا نامه‌اي به وزير خارجه ايالات متحده آمريكا براي تأكيد بر موضع عربي در قبال مسأله فلسطين بفرستند.

اين روزنامه همچنين نوشته است : نبيل العربي دبير كل اتحاديه عرب پيشنهادات آمريكا مبني بر اجازه به سربازان اسرائيلي بر تمركز در مرزهاي شرقي فلسطين را كه قرار است در آينده برپا شود را رد كرده‌است و گفته است : بايد كه هيچ سرباز اسرائيلي در سرزمين فلسطين در آينده وجود نداشته باشد.

همچنين اين روزنامه از قول رويترز گفته است : بر طبق گزارشاتي كه رويترز بدان دست يافته ، پيشنهادات امنيتي آمريكا درخواست‌هاي امنيتي اسرائيل را شامل مي‌شود و همچنين متضمن استمرار تسلط اسرائيل در منطقه "الأغوار" اردن به بهانه امنيتي مي‌شود.

اين گزارش مي‌افزايد كه اين پيشنهاد نشان دهنده عقب‌نشيني آمريكا از موضع سابق خود براي رسيدن به يك راه حل نهايي و كامل بدون تجزيه اين كشور است.

منابع فلسطيني از جزئيات اين طرح آمريكا سخن گفته اند و اين كه اين طرح وجود نظامي اسرائيل در طي 10 سال آينده را در منطقه "غور" اردن مجاز شمرده و اسرائيل مي‌گويد كه نيروهايش بايد آنجا براي مانع شدن از ورود اسلحه و نيروهاي افراطي حضور داشته‌ باشند.

محمود عباس ذهنيت و فكر تمركز نيروهاي اسرائيلي بر منطقه غور را رد كرده ، اما گفته است كه وجود نيروهاي امريكايي را در آن منطقه مي‌پذيرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار