مدیر سایت افسران گفت: شبکه های اجتماعی پرمخاطب ترین رسانه جمعی نوین و اینترنتی در سراسر کشور محسوب می شوند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد حجت الله نیکی ملکی در نخستین دوره تخصصی راهبری فضای مجازی با موضوع شناخت شبکه های اجتماعی در جمع فعالان و مدیران فضای مجازی شهر مشهد، رسانه را ابزار و کانال ذخیره و انتقال داده و اطلاعات تعریف کرد و اظهار داشت: از میان رسانه های جمعی نوینی که در انتهای قرن 20 با مفهوم اینترنت عجین شده اند، این شبکه های اجتماعی هستند که به صورت رسانه های جمعی دارای مخاطبان انبوه هستند.

این فعال فضای مجازی در ارتباط با ویژگی های شاخص رسانه اجتماعی افزود: تعاملی، انعطاف پذیر و در دسترس بودن و همچنین داشتن امکان و قابلیت ایجاد تغییرات و غیر دائمی بودن از جمله شاخصه ها و ویژگی های یک رسانه اجتماعی محسوب می شود بنابراین با گذر زمان و استفاده هرچه بیشتر مردم از این رسانه ها، مخاطبان آن از خواننگان آن ها به تولید کنندگان و مصرف کنندگان این رسانه های تبدیل می شوند.

وی اینترنت را به مثابه پرجمعیت ترین کشور دنیا با 3.5میلیارد نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: شبکه های اجتماعی در حال حاضر به 3دسته شبکه های سرآمد، شبکه های متوسط و شبکه های با مخاطب خاص تقسیم می شوند.

نیکی ملکی ادامه داد: تعداد شبکه های اجتماعی سرآمد با داشتن بیش از 100میلیون مخاطب در حال کاهش بوده، شبکه های اجتماعی متوسط در حال حذف چشمگیر و شبکه های اجتماعی با مخاطب خاص روز به روز تخصصی تر و در حال ازدیاد است.

وی با اشاره به سابقه 20 ساله استفاده از اینترنت در ایران، اظهار داشت: با داشتن نگاه مدیریتی به رسانه های اجتماعی کشور می توان مبحث مسائل موجود برای راه اندازی یک رسانه اجتماعی و همچنین مبحث جنگ نرم و نقش رسانه های اجتماعی در جنگ نرم را به عنوان دو مبحث مهم و اثرگذار در شکل گیری یک رسانه اجتماعی پرمخاطب و موفق دانست.

این دانشجوی دکترای مدیریت رسانه ادامه داد: با وجود نبود آمار دقیقی از تعداد کاربران اینترنت در ایران اما می توان ضریب نفوذ اینترنت در ایران را در حدود 30 تا 45 درصد دانست.

وی استقبال از برخی شبکه های اجتماعی و همچنین وبلاگ را در ایران نسبت به سایر کشورها بی نظیر عنوان کرد و گفت: در این راستا می توان به شبکه اجتماعی «اورکات» به عنوان نخستین شبکه اجتماعی مطرح در دنیا اشاره کرد که ایران بعد از کشورهای برزیل و آمریکا، فعال ترین کشور در این شبکه اجتماعی به شمار می رفت.

نیکی ملکی ضمن بیان این مطلب که فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی فرصت مناسبی برای شبکه های داخل کشور بود، تأکید کرد: شبکه های اجتماعی داخلی به سبب اجرای فیلترینگ شبکه های خارجی رونق گرفت که از این میان می توان به شبکه اجتماعی «کلوب» به عنوان نخستین شبکه اجتماعی ایرانی اشاره کرد که پس از فیلترینگ شبکه اورکات ایجاد و مورد استفاده و استقبال کاربر ایرانی قرار گرفت.

وی محیط رسانه های اینترنتی را در دو محور محیط اختصاصی و محیط عمومی دسته بندی کرد و اظهار داشت: مسائل و موانعی همچون فناوری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی- اداری و همچنین حقوقی-قانونی را می توان از جمله مشکلات حریم عمومی رسانه ها و مسائلی همچون امکان هک اطلاعات، جعل هویت، سرقت اطلاعات، سوء استفاده های تجاری و غیره را می توان از جمله مشکلات حریم خصوصی رسانه های اینترنتی در کشور دانست.

این فعال فضای مجازی برای غلبه بر بخشی از این مشکلات گفت: عدم استفاده از کدهای آماده، افزایش سیستم های امنیت سایت و همچنین انتخاب میزبان مطمئن بخشی از اقداماتی است که می تواند تا حدی از بروز مشکلات حریم خصوصی رسانه ها بکاهد.

وی همچنین در ارتباط با سازمان رسانه اجتماعی و نیروی انسانی خاطر نشان کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه هایی همچون نیروی متخصص کُدنویس و متخصص در زمینه امنیت به خودی خود بخش دیگری از مشکلات رسانه های اینترنتی را ایجاد می کند.

نیکی ملکی در پایان با بیان این مطلب که در آینده نزدیک تفاوت های ملموسی را در زمینه رسانه های اجتماعی تجربه می کنیم، گفت: تداخل و همگرایی رسانه های اجتماعی با یکدیگر از جمله رویدادهایی است که در آینده رسانه های اجتماعی در شرف وقوع است و این همگرایی نیز موجبات شباهت و همگرایی سازمان ها و نیروهای انسانی در این رسانه شده و در نهایت به بصری شدن هرچه بیشتر محتوا و حرکت به طرف محتوای سه بُعدی می شود.

برچسب ها: شبکه ، اجتماعی ، مخاطب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.