برای اولین بار در کشور امکان تشخیص نوع گوشت با استفاده از تکنیک های بررسی آنالیز دی ان ای ژنومی در آزمایشگاه ملی تخصصی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی فراهم شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، رئیس آزمایشگاه ملی تخصصی اداره کل دامپزشکی استان در این زمینه گفت:محققان و متخصصان آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی موفق به ابداع روشی شدند که طی آن امکان تشخیص تفریقی گوشت گاومیش از گوشت گاو با استفاده از روش جدید آزمایشات ژنومی امکان پذیر شده است.

دکتر محمد حسین ناظم شیرازی افزود:گوشت گاومیش به عنوان نهمین گوشتی است که به روش فوق ،شناسایی آن امکان پذیر و تا بیش از این امکان شناسایی نوع گوشت گاو، گوسفند، بز، خوک، الاغ؛ مرغ؛ بوقلمون و شتر مرغ به وسیله روش فوق امکان پذیر شده است.

وی گفت:تشخیص گوشت گاو میش از گاو به روش ماکروسکوپی و با چشم معمولی بسیار دشوار بوئد و نیز به انجام آزمایشات مولکولی بر روی نمونه می باشد.

وی اظهار کرد:با توجه اینکه گوشت گاومیش وارداتی؛ فقط بایستی مصرف صنعتی داشته باشد و جز محصولات وارداتی است که امکان سودجویی و بروز برخی تخلفات در عرضه آن به جای گوشت گاو وجود دارد؛ روش فوق عامل مهمی در جلوگیری از این موضوع است.

شیرازی با اشاره به بومی بودن 100درصدی بودن این روش خاطرنشان ساخت:تا بیش ارزاین برای بررسی چنین مواردی نیاز به کیت های خارجی را داشتیم، ولی باتوجه به دستیابی به امکان جدید؛ استان و کشور به طور کامل از خرید کیت های خارجی بی نیاز شده است.

وی اعلام کرد:با توجه به توانمندی های موجود، مجموعه آزمایشگاه دامپزشکی استان، آمادگی کامل برای صدور دانش فنی این دست آورد و سایر فعالیت های تشخیص بیماری های را به دیگر استان ها و کشورهای منطقه رادارا می باشد./س

برچسب ها: تشخیص ، گوشت ، آزمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.