نمک‌پاشی به منظور پاکسازی خیابان‌های یخ‌زده آسیب جدی به محیط زیست می‌زند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، استفاده از نمک در  فصل زمستان به دلیل یخ‌زدایی معابر شهری، بزرگراه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها سال‌هاست که امری عادی شده است؛

اگرچه استفاده از نمک به دلیل هزینه پایین مقرون به صرفه است ولی استفاده از آن علاوه بر ایجاد آلودگی بیشتر محیط، هزینه اضافی برای شهرداری خواهد داشت.
 
ورود ذرات نمک در هوا موجب اثرات نامطلوب در انسان و رسوب آن روی برگ گیاهان می‌شود؛ وجود سدیم حاصل از نمک‌پاشی عناصر پتاسیم و کلسیم در گیاهان را کاهش می‌دهد در حالیکه پتاسیم عنصری ضروری در مقاومت به خشکی و کاهش مصرف آب و کلسیم مورد نیاز برای ساختمان‌سازی و افزایش عمر درختان محسوب می‌شود.
 
همچنین، تراکم نمک در خاک، مرگ فیزیولوژیکی گیاهان را به دنبال دارد.
 
پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست گفت: ورود هر نوع ماده شیمیایی به صورت مصنوعی یا طبیعی به محیط زیست باعث ایجاد تغییرات در ماهیت و ساختار زیست بوم‌ها می‌شود، ماده معدنی نمک نیز از این قائده مستثنی نیست.
 
وی افزود: بسیاری از زمین‌های کشاورزی بر اثر آبیاری با آب‌های شور به زمین‌های لم یزرع تبدیل شده‌اند زیرا افزایش مواد معدنی حاوی نمک در بستر خاک با توجه به بارندگی ‌های فصل پاییز و زمستان به همراه املاح اضافی به خاک و نهایتا وارد سفرعه‌های آب زیرزمینی می‌شود و همین آب و خاک برای گیاهان و کشاورزی مورد استفاده  قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: کاهش تراز آب سفره‌های زیرزمینی در تبادل یونی از اهمیت زیادی برخودار است و در صورت تراز منفی سفره‌های آب زیرزمینی در مخازن همپایه ممکن است آب‌های چاه‌های شیرین به آب‌های شور یا لب شور تبدیل شود، زیرا با کاهش سطح منبع آب شیرین توسط منابع دیگر جایگزین خواهد شد.
 
نوبری تصریح کرد: ماده نمکی با شن و ماسه جهت تسهیل رفت و آمد در معابر عمومی نهایتا توسط آبراهه‌ها و کانال‌ها به زمین‌های کشاورزی اطراف شهر و نهرهای درختان داخل شهر منتقل و آب و خاک را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
 
این کارشناس محیط  زیست با اشاره به حذف فیزیکی برف و یخ به عنوان بهترین روش تصریح کرد: شرایط نامناسب سکونت‌های انسانی در جامعه شهری و شکل فیزیکی پیاده‌روها، خیابان‌ها و اتوبان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که موجب انباشته شدن برف و آب و در نتیجه یخ‌زدگی آنها می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در صورت انباشته شدن برف و یخ، استفاده از تجهیزات مخصوص برف‌روبی، استفاده از لاستیک یخ‌شکن یا زنجیر چرخ و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در  روزهای یخبندان راهکاری مؤثر در زمینه افزایش امنیت و کاهش نمک‌پاشی است.
 
گفتنی است، مدیریت بحران‌های برف علاوه بر مشارکت و آموزش مردم نیازمند اجرای برنامه‌های اصولی توسط مدیران شهری است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نمک پاشی ، معابر ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار