مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال بختیاری، با اشاره به تصویب طرح جامع گردشگری تالاب چغاخور، گفت: بدون تایید سازمان محیط زیست و رعایت شروط مصوبه کارگروه تخصصی، این طرح نهایی نمی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سعید یوسف پور افزود: در نشست اخیر کارگروه تخصصی گردشگری استان چهارمحال و بختیاری قرار شد طرح مطالعات جامع و تحصیلی گردشگری تالاب چغاخور که از حدود 2 سال پیش تنظیم شده اصلاح و ایرادات آن بازنگری شود.

به گفته وی، بر اساس جزء یک بند الف ماده 187 و بند الف ماده 191 قانون برنامه پنجم توسعه که اشاره مستقیم به حفاظت از زیست بوم های حساس و شکننده دارد، قرار شد تمام طرحهای گردشگری و توسعه ای که در این طرح بدون رعایت حفاظت از این زیست بوم شکننده تدوین شده مورد بازنگری و ارزیابی زیست محیطی قرار گیرد.

مدیر  کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال بختیاری تصریح کرد: به عنوان مثال در ابتدای این طرح مجوز ساخت هتلی در حریم تالاب چغاخور داده شده بود که با توجه به آسیبهایی که چنین توسعه ای برای محیط زیست تالاب به دنبال خواهد داشت، در جلسه 23 آذرماه کارگروه تخصصی گردشگری موافقت اصولی با ساخت این هتل باطل شد.

یوسف پور افزود: همچنین در این جلسه قرار شد دستگاههای متولی از جمله محیط زیست، شاخص های پیشنهادی توسعه پایدار کاربری های گردشگری را به دبیرخانه این کارگروه اعلام کنند.

به گفته وی بر اساس نقطه نظرات اعضای کارگروه و دستگاههای متولی، استقرار هرگونه کاربری دائم حتی درختکاری دائم در اطراف تالاب چغاخور ممنوع است. همچنین در این جلسه قرار شد کلیات طرح جامع گردشگری تالاب چغاخور به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال و پس از اعمال نقطه نظرات استان به سازمان محیط زیست کشور نیز ارسال شود و مجوزهای لازم برای طرح جامع گردشگری با تاکید بر معیارهای توسعه پایدار از سوی محیط زیست صادر شود.

به گفته وی؛ بدون تایید سازمان محیط زیست نهایی شدن طرح جامع و تحصیلی اراضی حاشیه ای تالاب چغاخور نهایی نمی شود.

مدیر  کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال بختیاری تاکید کرد: همچنین یکی از مسائلی که در این طرح بایستی مد نظر قرار گیرد طبق هویت فرهنگی و بومی منطقه در تمام طرح های توسعه روستایی است.

یوسف پور با اشاره به اینکه تالاب سه هزار هکتاری چغاخور علاوه بر اینکه تنها تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر در استان چهارمحال و بختیاری است، یادآور شد این تالاب زیستگاه گونه منحصر به فرد ماهی آسانیوس ولادی کوی (ماهی گورخری) است و بزرگترین تالاب استان و جزء معدود تالاب های پرآب زاگرس مرکزی است که از شاخص های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.

وی گفت: این تالار علاوه بر اینکه در کنوانسیون رامسر ثبت شده جزء مناطق شکار ممنوع سازمان محیط زیست نیز محسوب می شود.

به گفته یوسف پور، این طرح جامع گردشگری تالاب چغاخور علاوه بر تایید محیط زیست برای نهایی شدن بایستی در کارگروه امور برنامه ریزی استان و شورای برنامه ریزی استان نیز تایید شود.

وی یادآور شد: در مجموع طرح جامع و تفصیلی اراضی حاشیه تالاب چغاخور با رعایت شروطی به تصویب کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رسید اما بدون رعایت این شروط این طرح نهایی نمی شود.

تالاب چغاخور، یکی از تالاب های بین المللی استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن می باشد./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.