به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران عادل دريس در بازديد روز پنجشنبه 28 آذرماه امسال سعيد نژاد معاون وزير و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي از اداره كل بندر و دريانوردي خرمشهر بر موضوع اروند و پرداختن به چالش هاي موجود در حوزه كشتيراني اين آبراه بين المللي تأكيد كرد و گفت : طي يك گشت دريايي در طول آبراه اروند از بندر آبادان تا بندرخرمشهر، تمامي موضوعات چالش برانگيز در اين منطقه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
دريس با بيان اينكه رفع چالش هاي منطقه اي در آبراه بين المللي اروند مهم ترين دغدغه ي حال حاضر اين بندر تجاري به شمار مي رود افزود : ارتقاي ضريب ايمني و افزايش بهره وري از ظرفيت ايجاد شده در بندر از جمله مسائل مورد نظر در حمل و نقل دريايي اين آبراه است .
وي ادامه داد : با وجود آمار بالاي تردد شناورها در اين آبراه 62 مايلي كه در مسير بنادر دو كشور ايران و عراق در اروند رود فعال هستند، بسياري از مباحث فني و ايمني در طول ساليان بعد از جنگ تحميلي مسكوت و بلاتكليف مانده است.
مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر بيان كرد : از مهم ترين مباحث فني بلاتكليف در اين آبراه، عدم لايروبي است كه باعث تغيير احتمالي خط مرزي تالوگ مي باشد بطوريكه در حال حاضر امكان تردد شناورهاي با آبخور 9 متر مانند زمان قبل از جنگ تحميلي وجود ندارد. البته نمي توان تغيير و تحولات مصنوعي ايجاد شده در مناطق بالادست اروند توسط كشور هاي عراق ، تركيه را نيز در تغيير دبي(Debi) آب رودخانه و افزايش رسوب گذاري اروند بي تأثير دانست.
وي به وجود مغروقه هاي جنگ تحميلي بعنوان يكي ديگر از مشكلات جاري اين آبراه اشاره كرد و افزود : بندر خرمشهر بعنوان بندر پايلوت در امر خارج سازي مغروقه در رودخانه هاي اروند و كارون، در حال حاضر در رودخانه اروند و در سمت سواحل ايران 16 فروند مغروقه را خارج سازي نموده است.
دريس تصريح كرد : همچنين با توجه به اقدامات كارشناسي و مدارك موجود ، تعداد 62 فروند مغروقه بزرگ و كوچك ديگر در تمام آبراه وجود دارد كه البته اولويت با 4 فروند از مغروقه هاي نقاط خطر ساز مي باشد كه انتظار مي رود مسئولين امر در اين خصوص اهتمام بيشتري به عمل آورند.
مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر تصريح كرد : از اقدامات ارزشمند ديگر ايران و بندر خرمشهر در احياء مجدد آبراه اروند و در راستاي حاكميت سازمان بنادر و دريانوردي در منطقه، علامت (بويه) گذاري كامل آبراه ، تعمير و نگهداري مستمر علائم مي باشد كه شناورهاي زيادي روزانه در حال تردد به بنادر ايران و عراق مي باشند و انتظار مي رود مسئولين امر در وزارت امور خارجه با همكاري وزارت راه و شهرسازي و سازمان بنادر و دريانوردي با پيگيري هاي مجدانه خود، طرف عراقي را نيز در خصوص اسقرار علائم كمك ناوبري در سمت چپ ساحل اروند(سمت عراق) دخيل نمايند.
دريس همچنين با اعلام اينكه بندر خرمشهر با حمايت هاي سازمان بنادر و دريانوردي و وزارت امور خارجه در جهت حل تمامي مشكلات كشتيراني اروند آمادگي كامل دارد ، اظهار داشت تمامي تلاش دست اندركاران و متوليان امر با بازگشايي دفتر مشترك هماهنگي بين ايران و عراق (CBC)نتيجه خواهد داد .
خاطر نشان مي سازد اداره مشترك و هماهنگ رودخانه اروند جزئي از الزامات پروتكل و معاهده الجزاير 1975 (بعنوان تنها رژيم حقوقي حاكم بر رودخانه اروند) مي باشد كه تمامي مباحث فني ، ايمني ، حقوقي و مالي مربوط به آبراه اروند مي بايست از بطن اين دفتر و نظارت و پيگيري دفتر موصوف بر طرف گردد . بطوريكه با راه اندازي اين دفتر بسياري از چالش هاي موجود با همكاري طرفين قابل حل و شاهد توسعه اقتصادي بيشتر از حال ، براي بنادر منتهي به اروند خصوصاً بنادر ايراني خواهيم بود.
انتهاي پيام/