مقیمی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی ثبت احوال با سیستمی سنتی و دستی فعالیت داشت و تعداد بسیاری از وقایع مهم زندگی افراد مانند ازدواج و یا فوت به ثبت نمیرسید و آماری که از سوی ثبت احوال عنوان میشد با آمار سرشماریها مغایرتهای بسیاری داشت و در نتیجه تصمیمگیریهای درستی نیز انجام نمیشد و قطعا سوءاستفادههایی نیز صورت میگرفت.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی سیستم مکانیزه وارد ثبت احوال شد افزود: ثبت احوال و وزارت کشور در مکانیزه شدن ثبت احوال تلاشهای بسیاری را انجام دادند. اولین اقدام در زمان انقلاب ثبت موارد فوت بود چراکه بسیاری از افراد مرگشان به ثبت نرسیده بود و همچنان در آمار جمعیتی کشور محاسبه میشدند که این اقدام به خوبی صورت گرفت و سپس صدور شناسنامههای جدید و کارت ملی که اقدام خوبی بود در کشور صورت گرفته است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: امروز این سازمان به دنبال ارائه کارت هوشمند ملی است که اطلاعات بیشتری را در خود جای میدهد و علاوه بر آن خدمات بیشتری از طریق آن به مردم ارائه میشود.
وی نقش آمار و اطلاعات جمعیتی که توسط ثبت احوال ارائه میشود را در تصمیمگیریهای کشور بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در دنیا متخصصین بسیاری هستند که اطلاعات آماری را تحلیل میکنند و براساس آن تصمیم گیریها صورت میگیرد. در ایران نیز تحلیل این اطلاعات بسیار مهم است و میتوان براساس آن تصمیمهای سازندهای برای کشور گرفت.
مقیمی اظهار کرد: امروز همه برنامهریزیها با توجه به مهمترین عامل که جمعیت است صورت میگیرد و در همه بخشها این نگاه جمعیتی حاضر است. اگر آمار صحت نداشته باشد تصمیمگیریها درست انجام نخواهد شد و به مشکل برمیخوریم.
مهدی چقایی مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این بازدید اظهار داشت: ثبت احوال علاوه بر اقدامات روزمره خود مانند صدور شناسنامه، کارت ملی و کدملی اقدامات زیربنایی نیز انجام میدهد.
وی افزود: ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیتی با 50 نوع گزارشدهی از جمله اقدامات ثبت احوال است و علاوه بر آن الکترونیکی کردن اسناد هویتی از اقدامات دیگر است که باعث میشود در اسرع وقت خدمات صورت گیرد و افراد نیاز به مراجعه به مبدأ صدور شناسنامه خود برای انجام برخی امور ندارند.
چقایی با اشاره به اینکه گسترش بخشهای مختلف روستایی از طریق ICT و پییشخوانها از اقدامات دیگر این اداره کل است، تصریح کرد: تولید و انتشار آمار کمک کرده است که گروهها و هرمهای سنی تحلیل شود وبرای تصمیمسازان در سطح ملی و استانی مثمرثمر باشد.
وی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه ثبت احوال از پرمراجعهترین ادارات است بهتر است در ارزیابی دستگاهها به گونه دیگر ارزیابی شود و همچنین به جهت اینکه اداره کل و اداره شهرستان در یک مکان فعال است درخواست داریم که مساعدتهایی صورت گیرد تا هر چه سریعتر ساختمان جدید ثبت احوال ساخته شود.