فساد گسترده آن هم در کشورهاي جهان سوم مانند ترکيه چيز جديدي نيست زيرا فساد در جهان امروز تقريبا همه گير شده است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از افکار نیوز در تاريخ معاصر ناظران ملاحظه مي‌کنند که چگونه از فساد براي نابودي امپراطوري ها و رژيم هاي قدرتمند با کمترين هزينه استفاده شد. شرايط اتحاد جماهير شوروي و کشورهاي موجود در فلک آن ( جمهوري هاي سابق شوروي ) نيز چنين بود تا جايي که فساد مخفي از منظر بين المللي به يکي از علل اصلي فروپاشي اين اردوگاه بزرگ تبديل شد.


افساد در آمريکاي لاتين نيز بسياري از حکومت ها را سرنگون کرد. در کشورهاي عربي نيز رژيم هايي هستند که غرق در فساد مي باشند. در واقع منظومه جهاني فساد اين حکام را به غرق شدن در فساد فرا مي خواند. تا زماني که تاريخ مصرف آنان گذشت از اهرم مبارزه با فساد عليه آنان استفاده شود چيزي که در حق حسني مبارک ديکتاتور مخلوع مصر و زين العابدين بن علي رييس جمهوري مخلوع تونس رخ داد.


*** ترکيه و فساد... توطئه خارجي يا واقعيت داخلي

در ترکيه نيز امروز بمبي تحت عنوان فساد منفجر شده است و ترکش هاي آن وزيران کابينه ، فرزندان آنان ، افسران پليس و مقامات امنيتي را هدف قرار داده است. ولي هيچ کسي نمي تواند کشف رسوايي فساد مالي در ترکيه را به دلايل علني نسبت دهد. شخصي که به افشاي اطلاعات درباره پرونده فساد جديد در ترکيه پرداخته است و در پي آن بازداشت ها و مصادره هايي در پي داشته است فتح الله غولان است. مبلغ اسلامي که در دانشگاه پنسلوانيا آمريکا تدريس مي کند و ارتباط بسيار نزديکي با مقامات کاخ سفيد دارد. وي يکي از شاخص ترين حاميان حزب عدالت و توسعه در سه دوره اخير انتخابات است. انتخاباتي که اين حزب توانست اکثريت پارلماني را کسب کند.

در چنين شرايطي سوالاتي مطرح است و آن اين که آيا غولان موضع مواجهه و برخورد با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه را در دستور کار قرار داده است. بدين علت که اردوغان خيلي دچار نخوت و غرور شده است و ديگر شخصيت سياسي مطيع اوامرش ( غولان ) نيست.؟ يا اين که شرايط بسيار خطرناک تر است و آن اين که به گفته برخي کارشناسان غولان ممکن نيست اين اطلاعات را بدون اجازه آمريکا منتشر کند به خصوص اين که بسياري از اين اطلاعات را مراکز جاسوسي و اطلاعاتي آمريکا در اختيار وي گذاشته اند؟


*** عربستان و آمريکا در پس پرده تحولات ترکيه

کارشناسان و ناظراني که مسايل ترکيه را پيگيري مي کنند سوالي دارند اين که آيا واشنگتن و غولان در صدد سرنگوني حکومت اردوغان به دلايل مختلفي هستند و شايد مهمترين آن اين است که کاخ سفيد در صدد کسب رضايت عربستان است. عربستاني که از اخواني بودن اردوغان و بلندپروازي هاي وي که مي خواهد « خليفه مسلمانان » باشد سخت بيزار و خشمگين است؟


برخي ديگر از تحليلگران بر اين باورند که واشنگتن مجبور شد موافقتنامه هسته اي با ايران را امضا کند زيرا در صدد ورود به جنگ جديد در منطقه نيست بنابراين تلاش مي کند به هر طريقي دل مقامات آل سعود را که از امضاي اين موافقتنامه ناراحت شده بود به دست آورند و تا حد زيادي آنان را راضي نگه دارند. بنابراين مي توان گفت که سر اردوغان جايزه راضي کردن رياض است عربستاني که ناخرسندي خود را از نقش آفريني گروه اخوان المسلمين در منطقه به خصوص نقش اردوغان در حمايت از اين گروه مخفي نکرده است.

 
*** پيش بيني تحليلگران درباره آينده ترکيه

بنابراين آيا ترکيه و منطقه صحنه تغيير و تحولات تازه اي است که اردوغان از گردونه تحولات سياسي خارج و به جاي وي عبدالله گل رييس جمهور به شخص اول کشور تبديل خواهد شد.؟ عبدالله گلي که در طول سه سال گذشته سکوت اختيار کرده است و اگر سخناني ايراد کرده لحن وي با اردوغان و احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه وي به طور کلي متفاوت بوده است. يا اين که ما شاهد يک تحول سياسي عجيبي خواهيم بود که در آن حزب « عدالت و توسعه » از مسند قدرت در ترکيه خارج مي شود البته اين بار بدون وقوع هيچ کودتايي؟


در اين چارچوب تحليلگران مسايل ترکيه با توجه به اين که انتخابات رياست جمهوري و پارلماني اين کشور نزديک است پيش بيني مي کنند اقدام غولان در افشاگري عليه مقامات دولتي ترکيه تاثير بسزايي در برچيدن بساط از زير گام هاي حزب عدالت و توسعه داشته باشد و وي ( غولان ) اشاره مي کند به طرفداران بي شمار خود که در انتخابات آتي به اردوغان و حزبش راي ندهند و به جاي او به مخالفان ؛ ملي گراها ، لاييک ها و چپگراها ، علويون و کردها راي بدهند.

 

اگر اين شگفتي رخ بدهد ( حزب عدالت و توسعه ) در انتخابات بعدي ترکيه راي نياورد در واقع مي توان گفت که اردوغان بهاي خطاها و اشتباهاتش را در قبال بحران سوريه يا در قبال تحولات مصر مي دهد.

 

راستي آيا اردوغان دست از سياست‌هاي غلط خود در منطقه بر مي دارد يا اين که بر مواضع اشتباه قبلي خود پافشاري مي کند و بيشتر و بيشتر در ورطه و گرداب موجود غرق مي شود.؟
برچسب ها: اردوغان ، امریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.