معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: آن اندازه که تهران به پيرايش وکاستن احتياج دارد به آرايش و افزايش نياز ندارد.

شاپور ديوسالار، معاون فني و طراحي شهري سازمان زيباسازي شهرداري تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: موضوعي که به زيباسازي يا حوزه طراحي شهري مربوط مي‌شود سيما و منظر شهري است؛ در حال حاضر تهران از سيما و منظر خوبي برخوردار نيست نگاهي گذرا به سيماي امروز شهر خود شاهدي بر اثبات اين ادعاست؛ در اين سما ومنظر، کليتي مدنظر است که در آن وضعيتي نامطلوب را مي‌بينيم و اين ناهمگوني در سيما و منظر شهر نگران‌کننده است.
 
يکي از عناصر تأثيرگذار در سيماي شهر جداره‌هاي ساختمان‌هاست که خط آسمان‌هاي نامتوازن به دليل مشکلات ساخت و ساز بوجود آورده و يک خط افق مشخص به ما نمي‌دهد و استفاده از مصالح گوناگون و رنگ‌هاي متنوع در يک مکان باعث مي‌شود نماي هر ساختمان هيچ هماهنگي با نماي ساختمان‌هاي مجاور نداشته باشد.
 
دکتر ديوسالار ادامه داد: مهم‌ترين موضوعي که تهران را خيلي آزار مي‌دهد الحاقاتي است که به جداره‌هاي ساختمان‌ها وصل مي‌کنيم مانند سايبان و کولر و کابل‌هاي برق و المک‌هاي گاز و غيره که همه اين الحاقات منظر زشتي به ما ارائه مي‌دهد.
 
در کنار اين مشکلات مسائلي مربوط به اجتماع و فرهنگ و عرف جامعه را مي‌بينم که هنوز فرهنگ‌سازي نشده است مثلا ضايعات دور ريختني و موادي که مورد مصرف نيستند در بالکن‌ها در معرض ديد قرار مي‌گيرند.
 
دکتر ديوسالار با اشاره به اينکه تهران صحنه تظاهرات سلايق است ادامه داد:‌ اکثر خلاف‌ها را در ساخت و ساز و در حوزه معماري مي‌توانيم ببينيم و ريشه آن مي‌تواند معماراني باشند که درست آموزش نديده‌اند و خيلي ازمعماران حتي بعد از فارغ‌التحصيلي مصالح رو نمي‌شناسند.
 
بسياري از قانون‌نامه‌هاي شهرسازي با توجه به زيباسازي شهر تهران مشخص نشده‌اند و بايد بازنگري شوند و در خيلي از حوزه‌ها دستورالعمل و لايحه مصوبي وجود ندارد.
 
معاون فني و طراحي شهري زيبا سازي شهرداري تهران در ادامه افزود: به غير از ساختمان‌ها همچنين کوچه‌ها و خيابان‌ها در زيبايي بصري تهران تاثيرگذار هستند.
 
دکل‌ها و شاتل‌هاي برق و کيوسک‌هاي تلفن و روزنامه‌فروشي به لحاظ اندازه و فرم و رنگ و محل جايگيري دچار مشکل هستند همچنين، در ويترين مغازه‌ها نظم و ترتيب خاصي ديده نمي‌شود.
 
اين مسائل ريشه‌هاي متعدد مديريتي و فني و حقوقي يا فرهنگي دارد که احتياج به يک مديريت علمي است.
 
دکتر ديوسالار در مورد سياست و عملکرد سازمان افزود: سازمان زيباسازي شهرداري تهران کار مطالعاتي و مبنايي در رابطه با حل اين مسئله انجام داده است.
 
به اين منظور هر منطقه يک فضاي پراغتشاش را انتخاب کرده و آن را پيرايش مي‌کند.
 
وي با بيان اينکه آموزش شهروندان در رابطه با حفاظت از زيبايي شهر بايد جدي گرفته شود افزود: بايد براي شهروندان برنامه‌هاي آموزشي در نظرگرفته شود، آنها در برنامه‌ريزي شهري هيچ دخالت جدي ندارند و ما بايد آنها را به طور جدي در تصميمات شهري مشارکت بدهيم؛  زماني که مالکيت ما صرفا خصوصي است يک شهروند چگونه مي‌تواند احساس تعلق به فضا بکند.
 
معاون فني و طراحي زيباسازي شهر تهران به اهميت تاثير اين آلودگي‌ها روي روان انسان در دراز مدت اشاره کرد و افزود: ناهنجاري ديداري در درازمدت انسان را دچار پريشاني کرده است؛ اگر مي‌خواهيم به زيبايي تهران بينديشيم بايد به حوزه معماري و محيط زيست هر دو توجه کنيم.  
 
تجمع بيش از اندازه ماشين‌ها و آلودگي هوا نيز منظر و سيماي شهر را خدشه‌دار مي‌کند و به علت همين جو سنگين و اغتشاشات در سطح شهر تشنه اين هستيم که به دامن طبيعت برويم و از اين فضا دور شويم.
 
وي در پايان به لزوم مديريت شهر تهران و وجود يک مديريت منسجم اشاره کرد: نبود يک دستورالعمل منسجم و واحد در برنامه‌ريزي شهري باعث مي‌شود بعضي تصميمات شتابزده گرفته شوند و يک هدف کلي براي اقدامات زيباسازي در همه مناطق وجود ندارد نمي‌توان اين کلان‌شهر را بوسيله دو سازمان يا معاونت مديريت کرد.
 
آرزوي ما اين است که تمام سازمان‌ها زيرنظر يک مديريت يکپارچه و واحد شهري عمل کنند و يک طرح جامع بتوانيم اين معضلات را حل کنيم./ذ
 
انتهاي پيام/ ص

برچسب ها: زیباسازی ، شهر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار