رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفته است که هدف اصلی تفحص در خصوص فساد در این کشور خود اوست، وی تاکید کرد، تمام کسانی که او را هدف قرار داده اند به خواسته شان نخواهند رسید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد، به گزارش روزنامه ترکیه‌ای حریّت، اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا خود اردوغان هدف این عملیات است گفت: "اگر از همان ابتدا من را هدف قرار می دادند، دست خالی می ماندند، آنها این را می دانستند، از همین رو به کابینه من حمله ور شدند."
 
 


 
وزرای امور داخلی، اقتصاد و محیط زیست اردوغان که با اتهام رشوه خواری و فساد مواجه شدند، ساعتی قبل از اعلام ده وزیر جدید از سوی اردوغان، استعفا دادند.
 
 به نوشته روزنامه حريت، ظفر چاغلايان، وزير اقتصاد و معمر گولر، وزير كشور تركيه كه پسرانشان به اتهام دست داشتن در فساد مالی و رشوه‌ گيری هفته گذشته بازداشت شده‌ اند، استعفای خود را اعلام كردند. 
 
اعلام استعفای چاغلايان چند ساعت پس از بازگشت وی از پاكستان در همراهي با رجب طيب اردوغان، نخست‌ وزير تركيه صورت گرفت. چاغلايان در بيانيه‌ ای كه با متن استعفايش منتشر كرد، اظهار داشته است: "كاملا مشخص است عملياتی كه از 27 آذر آغاز شد يك بازی كثيف عليه دولت ما حزب ما و كشور ما است. من از پست خود به عنوان وزير اقتصاد استعفا می ‌دهم تا اين بازی زشت را كه در آن پسرم و دستياران نزديكم متهم شده‌ اند ناكام بگذارم و اجازه دهم تا حقيقت روشن شود. " 
 
 
 

 
اردوغان در راه بازگشت پروازش از پاکستان در سوم دی ماه به گروهی از خبرنگاران گفت: "این عملیات وی را از طریق خدمات بنیاد جوانان و آموزش و پرورش ترکیه (TÜRGEV) هدف قرار داد." TÜRGEV سازمانی غیر دولتی است که بلال اردوغان، پسر نخست وزیر یکی از اعضای هیئت مدیره آن است.  رجب طیب اردوغان، تصریح کرد که TÜRGEV  در پی درخواست ساخت ساختمانی با تصویب شهردار استانبول بود.  
 
به گزارش ینی شفق، ساختمان TÜRGEV توسط شهرداری به عنوان یک خوابگاه دانشجویی اجاره داده شده است.
 
اردوغان گفت: "آیا شهرداری را می شناسید که کار اجتماعی انجام ندهد؟ شهرداری خوابگاه دانشجویی را بنا کرد و سپس آن را برای 25 سال اجاره داد." وی در ادامه گفت: "چیزی غیر از این نبوده و هیچ کس نمی تواند هر آنچه که نامعقول و غیر منطقی است را عمومی سازد."
 
 
  
 
 
 
اردوغان طی مصاحبه خبری اعلام کرد: "این مکان یک خوابگاه دانشجویی است نه هتل بلال اردوغان. آنها می خواهند از طریق TÜRGEV به من برسند. پسر من عضو هیئت مدیره این سازمان است. مصطفی دمیر شهردار منطقه فاتح و  شهردار منطقه عمرانیه نیز عضو هیئت مدیره این سازمان هستند. اسرا، دختر بزرگ من هم عضو همین هیئت مدیره است." اردوغان در ادامه افزود: "این مکان، خوابگاه دانشجویی است و مایه مباهات این هیئت."
 
 
 

 
مصطفی دمیر در هفته گذشته به دلیل اتهام تایید مجوز ساخت و ساز یک هتل در نزدیکی مسیر راه آهن مرمری بازداشت شد.
 
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه پس از مشورت با عبدالله گل ریيس جمهوری اين کشور نيمه شب چهارشنبه به وقت محلی فهرست ده عضو جديد کابينه خود را منتشر کرد. این اقدام اردوغان به نظر اقدامی پیشگیرانه به منظور جلوگیری از لطمه بیشتر توسط دستهای داخلی و خارجی پشت پرده، به کابینه اردوغان، می رسد.
 
روز چهارشنبه، چهارم دی ماه ، وزیران اقتصاد، شهرسازی و کشور ترکيه که فرزندان آنها ۹ روز قبل به اتهام فساد مالی بازداشت شده بودند، از سمت‌ های خود استعفا دادند.
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکيه، به غير از سه وزير ياد شده، اردوغان نیز هفت وزير ديگر را برکنار و اسامی ده عضو جديد کابينه دولت را اعلام کرد.
 
 

 
به اين ترتيب، به غير از سه وزير مستعفی، وزیران دادگستری، ورزش و جوانان، خانواده و سياست اجتماعی، علم، صنعت و تکنولوژی، امور اروپا و حمل و نقل و ارتباطات از کار برکنار شده و افراد جديدی جايگزين آنها شدند.
 
اردوغان همچنین معاون سياسی خود بکير بوزداغ را به سمت مسوول وزارت دادگستری انتخاب کرد.
 
اردوغان عصر روز چهارشنبه طی سخنرانی در حضور استانداران و اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که جنجال فساد مالی عليه حاکميت ملی و استقلال کشور در حال بهره‌ برداری توسط بعضی رسانه‌ ها، گروه‌ ها و کشورهای خارجی است، کسانی که خواهان ساقط کردن دولت هستند. 
 
اردوغان به دلیل اينکه پليس به مدت دو سال از موضوع فساد مالی خبردار بوده، اما به وی گزارش نداده بود، ۷۰ مامور ارشد پليس را عزل، يا محل کار آنها را تغيير داده است. 
 
 
***  تئوری توطئه نقش واشنگتن در پس زمینه را نشان می دهد
 
بر اساس گزارش یو اس ای تودی، بر اساس نظر برخی از مفسرین سیاسی ترکیه ای، رو شدن پرونده‌ های فساد در تركيه كه باعث تزلزل سياسی در اين كشور شده است نشان دهنده اختلاف عميق حزب حاكم عدالت و توسعه و شخص فتح‌ الله گولن، رهبر جنبش خدمت و اسلام‌ گرای سكولار تركيه است كه طرفدارانش دارای پست ‌های كليدی در پليس، قوه قضاييه و سرويس‌ های مخفی هستند.
 
دست داشتن ایالات متحده در زمینه برکناری اردوغان منطقی می نماید چرا که کوس رسوایی فساد مالی ابتدا از سوی فتح الله گولن که ارتباط نزدیکی با مقامات امریکایی دارد به صدا درآمد.
 
    
 
***  خیمه شب بازی‌ای که با دست اسرائیل و آمریکا اداره می شود   
 
چندی است که رابطه ترکیه و امریکا رو به تاری گراییده، علت عمده آن نیز ارائه مستنداتی توسط اردوغان مبنی بر طراحی کودتا در مصر توسط اسرائیل بوده است.
 
به گزارش یو اس ای تودی، اردوغان دست های پشت پرده داخلی و خارجی را در راستای تضعیف وی و کابینه اش مسئول و مقصر می داند. یک روز پس از رسانه ای شدن خبر این فساد مالی، زمزمه هایی مبنی بر دخالت داشتن سازمان اطلاعاتی اسرائیل و همچنین امریکا برای به راه انداختن این رسوایی با هدف تضعیف اردوغان، به گوش رسید.
 
 
 
 
  
به گزارش خبرگزاری فایننشال تایمز، اردوغان و برخی از مفسرین سیاسی این کشور معتقدند این عملیات، طرحی است با ابعاد بین المللی علیه دولت اردوغان. 
 
اردوغان معتقد است فرانسیس ریچردونی سفیر ایالات متحده امریکا در این فساد مالی نقش داشته، وی به سفرای خارجی نسبت به مداخله در این قضیه، هشدار داد.
 
به گزارش خبرگزاری های اکسام، ستاره و ینی شفق، در 21 دسامبر، ریچردونی در نشست دسامبر به سفرای اتحادیه اروپا خبر داده بود که  "شما شاهد سقوط یک امپراطوری خواهید بود."
 
سفير آمريكا در تركيه با انتشار بيانيه ‌ای ادعای رسانه‌ ها مبنی بر دست داشتن وی در تحقيقات اختلاس تركيه را رد كرد.
 
به نوشته روزنامه حريت، آمريكا با توجه به اظهارات اخير رجب طيب اردوغان، نخست‌ وزير تركيه مبنی بر اينكه ممكن است سفير آمريكا از كشورش اخراج شود، نمی ‌خواهد تنش ‌ها در اين خصوص بالا بگيرد.
 
 


در همين راستا، يك مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت: ما نمی خواهيم تنش ‌ها را بالا ببريم زيرا پيامدهايی به دنبال خواهد داشت. اين در حالی است كه اردوغان در يك سخنرانی گفت: ما مجبور نيستيم سفرايی را كه در اقدامات تحريك ‌آميز دست دارند، در كشورمان نگه داریم.   
 
اردوغان گفت: "از اینکه برخی از سفرا در برخی اقدامات تحریک آمیز طی روزهای اخیر علیه دولت من دخالت می کنند، تعجب می کنم، از آنها می خواهم که دخالتهای خود را کنار گذارند، من و کشور ترکیه نیازی به دخالت های شما نداریم."   
 
به گفته استیون کوک، از شورای روابط خارجی، یا وجود اظهارات تهدید آمیز اردوغان نسبت به ایالات متحده، آمریکا در تلاش است روابط این دو کشور به تاری نگراید؛ چرا که ترکیه برای آمریکا اهمیتی استراتژیک دارد که حاضر نیست آنرا از دست بدهد.
 
پس از اردوغان، سلیمان سویلو، معاون رئیس حزب نیز طی سخنانی اقدامات سفیر آمریکا را مانند فرماندار مستعمره خواند و گفت: " می خواهم به او یاداوری کنم که ترکیه، یک کشور استعماری نیست و متقابلا او نیز یک فرماندار در کشوری استعماری نیست و نمی خواهد با نیرنگ و توطئه های ناپایدار امریکا که در افغانستان، مصر، عراق و ویتنام جریان دارد، اداره شود." 
 
گزارش از مغانی
 
 
منابع:
 
http://www.ft.com/cms/s/0/8419786c-6a56-11e3-b47d-00144feabdc0.html
 
http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/12/25/turkey-ministers-resign/4198607/
 
http://yenisafak.com.tr/english-haber/what-is-happening-between-israel-and-turkey-19.06.2010-263501
 
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/12/united-states-losing-patience-erdogan.html
 
   http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-pm-erdogan-says-those-who-target-him-through-graft-probe-will-not-succeed.aspx?pageID=238&nID=60154&NewsCatID=338

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار